رمزارزها از زاویه متغیرهای کلان اقتصادی

همچنین، با پایان سیاست انقباضی فدرال‌رزرو در سال ۲۰۲۰ (با هدف مقابله با اثرات اقتصادی ناشی از پاندمی) و در نتیجه در دسترس گرفتن منابع تقریبا رایگان پولی و نرخ بهره واقعی منفی، روند صعودی بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای در بازار رمزارزها ایجاد شد. به همین ترتیب، با آغاز انتظارات سیاست انقباضی (با هدف مقابله با تورم)‌‌‌ در پایان سال ۲۰۲۱، روند نزولی در بازار رمزارزها آغاز شد و سقوط بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای در این بازار رقم خورد.

گرچه برای اثبات رابطه سیاست پولی بانک‌مرکزی ایالات‌متحده و سطح عمومی قیمت در بازار رمزارزها شواهد نظری کافی وجود ندارد، به نظر می‌رسد سطح عمومی قیمت در بازار رمزارزها، رفتار چندان متفاوتی از سطح عمومی قیمت در دیگر بازارهای پرریسک نداشته باشد، به این معنی که فراوانی و ارزانی منابع پولی و مالی ریسک‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاران و در نتیجه سطح عمومی قیمت در این بازار را افزایش می‌دهد و بالعکس. در ادامه، با پذیرش این فرض، چشم‌‌‌اندازی از روند احتمالی آتی سیاست پولی در ایالات‌متحده و اثر آن بر بازار رمزارزها ارائه می‌شود.

در حال حاضر، نرخ وجوهات فدرال (نرخ بین‌‌‌بانکی ایالات‌متحده) در کریدور ۵.۲۵ تا ۵.۵۰درصد قرار دارد و با هدف مقابله با تورم، سیاست انقباضی کم‌‌‌سابقه‌‌‌ای از سوی بانک‌مرکزی ایالات‌متحده اعمال می‌شود. همچنین براساس بیانیه‌‌‌های سیاستگذاری ۶هفته‌‌‌ای، به نظر می‌رسد دست‌کم ۰.۲۵ واحد درصد افزایش دیگر در نرخ وجوهات فدرال رخ خواهد داد. همچنین، علاوه بر نرخ وجوهات فدرال، طیف گسترده‌‌‌ای از ابزارهای سیاستگذاری پولی برای اعمال این سیاست انقباضی مورد استفاده قرار گرفته‌‌‌اند؛ از کاهش اندازه ترازنامه بانک‌مرکزی به میزان ۹۵میلیارد دلار در ماه گرفته تا انواع عملیات بازار باز با هدف تعیین کف نرخ‌های بهره کوتاه‌‌‌مدت (نظیر ۵۰۰میلیارد دلار عملیات ریپوی معکوس).

در این حال، بازار رمزارزها مانند دیگر بازارهای پرریسک (ازجمله بازار سهام، کالا یا اوراق بنجل) به انتظار نشانه‌‌‌ای از پایان سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو نشسته است تا با دسترسی به منابع پولی و مالی بیشتر و ارزان‌‌‌تر، فرصتی برای رشد و سرمایه‌گذاری روی نوآوری داشته باشد. اما با توجه به صحبت‌‌‌های اعضای هیات حاکمه فدرال‌رزرو، به نظر می‌رسد تا نرخ تورم به هدف تورمی ۲درصدی این نهاد نزدیک نشود، فدرال‌رزرو دست از سیاست‌‌‌های انقباضی نخواهد کشید. از نظر فدرال‌رزرو، تحقق هدف تورمی و پایدارسازی سطح عمومی قیمت‌ها پیش‌‌‌نیاز هر نوع ‌‌‌سیاستگذاری دیگر است و تا این هدف محقق نشود، سیاستگذاری برای رشد اقتصادی بی‌‌‌اثر خواهد بود؛ هرچند تورم موجود ناشی از عوامل پولی نباشد. بنابراین برای رشد رمزارزها به عبور از سیاست انقباضی و برای عبور از سیاست انقباضی به کاهش تورم نیاز داریم. بنابراین به نظر می‌رسد رشد بازار رمزارزها در گرو کاهش تورم است. اما کاهش تورم در گرو چیست؟

به عقیده فدرال‌رزرو، تورم کنونی اقتصاد ایالات‌متحده دو منشأ اصلی دارد. تورم در بخش کالاها تا حد زیادی تحت‌تاثیر سطح عمومی قیمت‌های انرژی است. بنابراین کاهش تورم، در قدم اول نیازمند کاهش قیمت‌های انرژی (از جمله نفت) است. تلاش فدرال‌رزرو در راستای سرکوب تقاضا به وسیله افزایش نرخ بهره و فروش ذخایر استراتژیک نفت دولت ایالات‌متحده را می‌‌‌توان در این راستا تفسیر کرد. به عقیده فدرال‌رزرو، منشأ دوم تورم ایالات‌متحده، سطح عمومی حقوق و دستمزد نیروی کار است. رشد پیوسته سطح عمومی حقوق و دستمزد در نتیجه قدرت نسبی تقاضای نیروی کار در برابر عرضه آن، عامل اصلی تورم در بخش خدمات است. فدرال‌رزرو اعتقاد دارد با افزایش سطح عمومی نرخ‌های بهره، می‌‌‌تواند عامل قدرتمندی در راستای کاهش سطح فعالیت اقتصادی و در نتیجه افزایش عرضه نیروی کار بسازد که البته این سیاست تا امروز چندان موفق نبوده است.

در مجموع سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو تا امروز در مقابله با منشأ اول تورم تا حدی موفق و در مقابله با منشأ دوم تورم تا حدی ناموفق بوده‌‌‌اند. باید دید که آیا این سیاست‌‌‌ها می‌‌‌توانند طی ماه‌‌‌های آینده در مقابله با منشأ دوم تورم موفق شوند یا نه. بنابراین کاهش دو متغیر کلیدی می‌‌‌تواند نقطه آغاز رشد در بازار رمزارزها باشد: یکی قیمت نفت و دیگری میزان تقاضای نیروی کار.

اما آیا می‌‌‌توان تخمینی از زمان احتمالی عبور از سیاست‌‌‌های انقباضی ارائه داد؟ نظر به قیمت‌‌‌ مشتقات وجوهات فدرال در بورس‌کالای شیکاگو، انتظار می‌رود فدرال‌رزرو اولین قدم برای فاصله گرفتن از سیاست‌‌‌های انقباضی را در میانه سال ۲۰۲۴ بردارد. البته باید در نظر داشت که با وقوع رخدادهای جدید، این انتظار به‌صورت پیوسته تغییر می‌کند. در سال ۲۰۲۲، بازار مشتقات وجوهات فدرال انتظار داشت اولین قدم برای فاصله گرفتن از سیاست‌‌‌های انقباضی در میانه سال ۲۰۲۳ برداشته شود، اما با تداوم تورم، این انتظار تا میانه سال ۲۰۲۴ به عقب رانده شد. بنابراین ممکن است باز هم این انتظار به عقب یا جلو رانده‌‌‌ شود؛ اما به هر حال، انتظار امروز بازار چنین است و قیمت‌های بازار کریپتو تحت‌تاثیر انتظارات هستند. با این اوصاف، رشد در بازار کریپتو باید طی ۶ماه آینده آغاز شود.