نقش 41 درصدی سرمایه‌گذاران نهادی  در بورس دنیا

سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران نهادی در حوزه‌های استراتژیک به منظور حمایت از توسعه و رشد بنگاه‌‌‌های اقتصادی در کشورهای سهامدار و دارایی‌های آنها در بازارهای اوراق بهادار انجام می‌شود. همچنین در بسیاری از بازارهای سهام بزرگ دنیا از جمله قوانین SEC، به سرمایه‌گذاران اجازه داده می‌شود که از منابع و حمایت یک موسسه مالی چندجانبه برخوردار شوند. این به نوبه خود در جذب منابع موردنیاز شرکت، صندوق یا موسسه مالی به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند. از ۱۰شرکت بزرگ ایالات‌متحده آمریکا که شرکت‌های پیشتازی همچون اپل، مایکروسافت، آمازون و برکشایر هاتاوی در راس آنها قرار دارند، سرمایه‌گذاران نهادی بین ۷۰ تا ۸۵.۸‌درصد مالکیت دارند. از سوی دیگر، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری مشاوران سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین مالک نهادی سهام هستند.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

آخرین گزارش OECD از وضعیت «صاحبان شرکت‌های فهرست‌شده جهان» در پایان سال 2017، نشان می‌دهد که تقریبا 41هزار شرکت بورسی در جهان وجود دارد که مجموع ارزش بازار آنها حدود 84تریلیون دلار بوده که معادل تولید ناخالص داخلی کل جهان است. در بخش دیگر گزارش اشاره شده که مالک این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری هستند که علاوه بر ایفای نقش کارآفرینی در اقتصاد محلی و جهانی، می‌توانند با توسعه فناوری‌ها و محصولات جدید، وضعیت موجود را به چالش بکشند. داده‌های گزارش OECD تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاران نهادی 41‌درصد از ارزش بازار جهانی را در اختیار دارند و این تمرکز سرمایه عمدتا در اقتصادهای پیشرفته متمرکز شده است. در این بین، سهم مالکیت سرمایه‌گذاران نهادی مقیم آمریکا از کل سرمایه‌گذاران نهادی جهان، بیش از 65‌درصد است که تمرکز آن از طریق هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، محقق شده است.

تا پایان سال 2017، معادل 14‌درصد از بازار سهام جهانی در اختیار بخش دولتی است. این مالکیت یا از طریق حضور مستقیم دولت یا از طریق صندوق‌های ثروت دولتی، صندوق‌های بازنشستگی عمومی و شرکت‌های دولتی، ایجاد شده است.در مجموع تقریبا در 10‌درصد از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی جهان، بخش دولتی بیش از 50‌درصد از سهام را به صوت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارد. به طور مثال، بخش عمومی در چین 57‌درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی در بازارهای جهانی سهام را به خود اختصاص داده است.