اهمیت پرداختن به مباحث میان رشته‌ای

ایجاد صفحه باشگاه اقتصاددانان در رونامه «دنیای اقتصاد» را تبریک می‌گویم. ایجاد چنین قسمتی فکر بسیار خوبی است. هرچند صفحه اندیشه نیز کمابیش این رسالت را انجام می‌داد، ولی با طرح مسائل کلی و پایه‌ای؛ داشتن صفحه‌ای برای بررسی مسائل روز از دیدگاه اقتصاددانان نیز مکمل مناسبی برای صفحات دیگر روزنامه خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم که در طرح مسائل مهم از اقتصاددانان جوان و پیشکسوت نظرخواهی کنید. خوشبختانه فضای کارشناسی در کشور باز شده و نگرانی از عواقب پرهزینه بیان نظرات کاهش یافته است. دولت و مسوولان نیز به کرات از دانشگاهیان خواسته‌اند که بیش از گذشته به مسائل مهم و جاری توجه نشان داده و پژوهش‌های خود را به سمت چنین مسائلی سوق دهند.

در عین حال برخی از مسائل اقتصادی ماهیتا بین‌رشته‌ای هستند. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که حل بخش بزرگی از مشکلات درهم تنیده اقتصاد ایران خارج از عرصه‌های اقتصادی قرار دارد.

به‌عنوان مثال من بسیار علاقه‌مندم که دوستان جامعه‌شناس که تحلیل‌های ارزشمندی در باره مسائل اقتصادی - اجتماعی ارائه می‌دهند و کارشناسان علوم سیاسی در مورد علل عدم امکان شکل‌گیری زمینه همکاری میان دولت و مردم در جریان حذف یارانه‌های نقدی نظر بدهند و به صورت واقعی مطالعات مسائل مهم اقتصادی کشور شکل بین رشته‌ای به خود بگیرد.

خود من شخصا از عدم استقبال گروه‌های ثروتمند از فراخوان ریاست‌جمهوری برای انصراف از دریافت یارانه نقدی بسیار حیرت‌زده شدم. ظاهرا مردم از تداوم وضعیت فعلی ناراضی هستند و می‌خواهند که دولت اقدامات اساسی برای تحولات بزرگ انجام دهد، ولی خود در عمل به تعمیق رکود- تورمی یاری می‌رسانند.

بحث سرمایه اجتماعی و تقویت اعتماد میان مردم و دولت برای اجرای کارآمد سیاست‌های اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قطعا تبادل آرا میان اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، کارشناسان علوم سیاسی و دیگر رشته‌های علوم اجتماعی برای ارئه راهکار در چنین مواردی ضروری است؛ زیرا اقتصاددانان به هنگام توصیه‌های سیاستی باید به عوامل مختلف موثر در اجرای این سیاست‌ها و همچنین پیامدهای اجتماعی و سیاسی محتمل توجه داشته باشند.

امیدوارم صفحه جدید به محلی مناسب برای بیان نظرات و بروز دیدگاه‌های خلاق جهت بررسی همه جانبه مشکلات اقتصادی کشور و ارائه راهکارهای مناسب و عملی مبدل شود.