نزدیک به سه سال از ابلاغ مصوبه «ایجاد پنجره واحد تجاری» می‌گذرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند هنوز زیرساخت‌های ایجاد این طرح آماده نیست و لازم است تا یک متولی واحد برای سازماندهی آن وجود داشته باشد. بر اساس گزارش‌های رسمی یکی از دلایل رتبه نامطلوب ایران در شاخص بهبود فضای کسب‌وکار، اسناد مورد نیاز، زمان طولانی و هزینه زیاد صادرات و واردات است. در این میان، «پنجره واحد تجاری» که آن را ایده‌ای برای تسهیل تجارت دانسته‌اند، با هدف صرفه‌جویی در زمان و هزینه تجارت مطرح شده تا با بهبود رتبه ایران در شاخص کسب‌وکار، گامی در جهت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی باشد.

«باشگاه اقتصاددانان» هم موضوع امروز خود را به بحث در زمینه مزایای ایجاد پنجره واحد تجاری اختصاص داده و به انعکاس پاسخ‌های پنج تن از فعالان حوزه تجارت پرداخته است.

پاسخ‌های دکتر مسعود کرباسیان (رئیس کل گمرک ایران)، دکتر یحیی آل اسحاق (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران)، مهندس غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران)، کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی (معاون کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران) و مهندس سیدحسین حسینی محمدی (مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران) به این پرسش را می‌توانید در ادامه ملاحظه کنید. امیدواریم «باشگاه اقتصاددانان» زمینه‌ساز مباحث علمی سازنده و پویا بین صاحب‌نظران مختلف باشد و به انتخاب سیاست‌های صحیح‌تر برای تحقق بهتر منافع ملی کشور یاری رساند.