«علی‌بابا» بالاتر از فیس‌بوک و آمازون

کن سوئیت گزارشگر وال استریت در آسوشیتدپرس غول تجارت الکترونیک چین روز جمعه شروع به فروش سهام خود در بازار نیویورک کرد. فروش این سهام تبدیل به بزرگ‌ترین آغاز فروش سهام در تاریخ شد. پس بد نیست که بیشتر از این غول بدانیم. بزرگ‌ترین: علی‌بابا در فروش سهام خود ۸/۲۱ میلیارد دلار به دست آورد تا بعد از فروش سهام شرکت کارت‌های اعتباری «ویزا» در سال ۲۰۰۸ بزرگ‌ترین آغاز به کار را در بازارهای سهام آمریکا داشته باشد. اگر علی‌بابا بخواهد تمام ۴۸ میلیارد سهامی را که در اختیار دارد به فروش بگذارد، می‌توان شروع به کار علی‌بابا در بازار سهام را بزرگ‌ترین مورد در جهان دانست. به این ترتیب این شرکت آغاز به کار ۲۲ میلیارد دلاری بانک کشاورزی چین در سال ۲۰۱۰ را هم پشت سر می‌گذارد.

یاهو را فراموش نکنید: روز جمعه روز بزرگی برای علی‌بابا و بنیانگذار آن جک ما بود، اما سرمایه‌گذاران یاهو هم بعد از فروش سهام علی‌بابا در بازار سهام احساس بهتری دارند. یاهو از سرمایه‌گذاران اولیه در علی‌بابا بود که در سال ۲۰۰۵، یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. یاهو احتمالا از فروش سهام علی‌بابا بین ۳/۸ تا ۵/۹ میلیارد دلار سود کسب کرده است. این در حالی است که این شرکت همین حالا هم ۱۶ درصد از این شرکت ۷/۳۷ میلیارد دلاری را در دست دارد.

سایه علی‌بابا روی سیلیکون ولی: علی‌بابا حالا بزرگ‌تر از غول‌های فناوری آمریکا مانند فیس‌بوک ای‌بی و حتی آمازون است. به این ترتیب سیلیکون ولی که نماد صنعت فناوری ایالات‌متحده است زیر سایه این شرکت چینی قرار می‌گیرد.

همه در یکی: علی‌بابا مالک وب‌سایت‌های «تمال» و «تائوبائو» است که به ترتیب شرکت‌هایی شبیه آمازون و ای‌بی هستند. این شرکت همچنین از هزینه تراکنش «علی پی» سود می‌برد که شبیه «پی پل» است. اینها تنها سه مورد از زیرمجموعه‌های علی‌بابا هستند.

سود‌های هنگفت: بر خلاف آمازون، غول تجارت الکترونیک آمریکا، علی‌بابا پیوسته سودده بوده است. این شرکت در آخرین سال مالی خود که به ماه مارس ختم می‌شد ۵/۸ میلیارد دلار فروش داشته که درآمد خالص ۸/۳ میلیاردی را برای این شرکت موجب شده است. سال قبل از آن، علی‌بابا ۴/۵ میلیارددلار فروش و ۴/۱ میلیارد دلار سود را به‌دست آورده بود. در مقایسه، آمازون در سال ۲۰۱۳، ۴/۷۴ میلیارد دلار جنس فروخته که تنها ۲۷۴ میلیون دلار سود را نصیب این شرکت کرده است. آمازون در سال ۲۰۱۳، ۳۹ میلیارد دلار ضرر داد.

خطرات: اگر علی‌بابا عملکرد خوبی داشته باشد، استثنایی در روندهای شرکتی چینی خواهد بود. هنگامی که شرکت‌های چینی وارد بازارهای سهام آمریکا می‌شدند، سهام آنها در سه سال بعدی سالانه حدود یک درصد از ارزش خود را از دست می‌داد، در حالی که رشد سالانه شرکت‌های آمریکایی با ورود به بازار سهام به‌طور میانگین ۷ درصد بوده است.

دومین بار: این نخستین باری نبود که سهام علی‌بابا عمومی می‌شد. علی‌بابا در سال ۲۰۰۷ دامنه اینترنتی Alibaba.comرا در هنگ کنگ عمومی کرد. Alibaba.com چند سال عمومی بود تا اینکه در سال ۲۰۱۲ دوباره خصوصی شد.

طلای خالص: جک ما که علی‌بابا را در سال ۱۹۹۹ در آپارتمان خود بنیان گذاشت حالا یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. مالکیت «ما» در شرکت براساس قیمت بسته شدن سهام در روز جمعه ارزشی برابر ۲/۱۸ میلیارد دلار دارد. به این رقم باید دیگر دارایی‌ها را هم افزود. بلومبرگ ارزش خالص دارایی‌های او را ۹/۲۱ میلیارد دلار برآورد کرده که او را سی و چهارمین فرد ثروتمند جهان می‌کند.

برد بزرگ بازار سهام نیویورک: علی‌بابا بازار سهام نیویورک را برای فروش سهام خود انتخاب کرد. این دومین شرکت بزرگی بود که NYSE فروش اولیه سهام آن را در کمتر از یک سال میزبانی می‌کرد. NYSE سال گذشته میزبان IPO توییتر بود. بازار سهام نزدک که رقیب NYSE است بعد از فروش سهام فیس‌بوک برای جلب مشتریان بزرگ دست و پا زده؛ چراکه در جریان فروش سهام فیس‌بوک مشکلات فنی قابل توجهی به وجود آمد.

زندگی غیرمنتظره: قهرمان بزرگ جک ما فارست گامپ است. «ما» می‌گوید هر وقت ناامید می‌شوم این فیلم را می‌بینم: «این فیلم به شما می‌گوید که هر چیزی هم که تغییر کند، شما شمایید.»