کاهش ریسک بازار

غلامرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مقایسه جایگاه کنونی بازار سرمایه با ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد طی این سال‌ها، گام‌های مثبت و بزرگی در راستای تعالی و پیشرفت این نهاد مالی در اجرای هدف غایی آن برداشته شده است. ضمن تقدیر و سپاس از زحمات کادر مدیریتی و ریاست سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و عرض تبریک و تهنیت خدمت ریاست جدید سازمان بورس، به‌عنوان عضوی از جامعه بازار سرمایه، بر آن شدیم تا پیشنهاداتی در راستای انجام هر چه بهتر این رسالت مطرح کنیم، باشد که کلید کوچکی در گشایش مشکلات کنونی بازار سرمایه واقع شود:

۱- تسریع در ایجاد ابزارهای مالی نوین جهت کاهش ریسک بازار سرمایه از قبیل بازبینی در قوانین مربوط به اوراق تبعی اختیار فروش سهام، از جمله فراهم آوردن امکان معامله مجدد آن و عدم الزام خریداری سهام همراه آن. نیز، مهیا کردن بستر ورود سایر ابزار مشتقه و گسترش بازار معاملات آتی سهام جهت پوشش ریسک سرمایه‌گذاران زمانی که بازار با بحران و روند نزولی مواجه است.

۲- بازبینی در نحوه محاسبه شاخص، حذف حجم مبنا و حذف تدریجی دامنه نوسان شرکت‌ها.

۳- حفظ شأن و انجام بهینه ماموریت اصلی سازمان بورس در مقام نهاد ناظر و پیشگیری از هرگونه اعمال اختلال در روند طبیعی بازار و جلوگیری از هرگونه جهت‌دهی به رفتار سرمایه‌گذاران و کنترل دستوری بازار.

۴- ایجاد بستر لازم و تسریع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود روابط با سایر نهادهای مالی و بازار پول و هدایت منابع آزاد به سوی بازار سرمایه ازجمله جذب منابع آزاد بانک‌ها درراستای سرمایه‌گذاری در بورس و اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهت خرید سهام.

۵- گسترش عمق بازار با پذیرش شرکت‌های اصل ۴۴، تسهیل در صدور مجوز شرکت‌های سبدگردان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مکانیزه کردن صندوق‌های بازارگردان جهت جذب نقدینگی در بازار سرمایه.

۶- بازبینی در برخی قوانین و مقررات و یکسان سازی اجرای آن در کلیه شرکت‌های بورسی و ارتقای شفافیت گزارش‌دهی شرکت‌ها.

۷- تبدیل کردن بازار سرمایه به بزرگ‌ترین نهاد تامین مالی در کشور و ارتقای سهم بورس در GDP.