3 عامل سقوط

مارک تامپسون دبیر بخش بین‌الملل سی‌ان‌ان مانی یورو روز دوشنبه در مقابل دلار به کمترین ارزش خود در ۹ سال گذشته رسید، گرچه بعد اندکی رشد کرد. این به معنی افت ۱۴ درصدی ارز واحد اروپایی از مه ۲۰۱۴ است. برای چنین افت شدیدی دست کم ۳ دلیل وجود دارد: دلار مقتدر: بیشتر افت‌های اخیر یورو مربوط به قدرت دلار است. دلار ایالات متحده در نیمه دوم سال ۲۰۱۴، رشد قابل توجهی در برابر تمام ارزهای عمده جهان از قبیل پوند بریتانیا، فرانک سوئیس و ین ژاپن داشته است. موتور اقتصاد ایالات متحده گرم شده، رشد آمریکا در سه ماه سوم به ۵ درصد رسیده و اشتغالزایی با شتاب زیادی ادامه دارد. این امر به فدرال رزرو اجازه داده تا محرک‌های اضطراری- یا همان تسهیل کمی- را پایان دهد و درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره از رکورد کف خود صحبت کند.این وضعیت را با اوضاع منطقه یورو مقایسه کنید، جایی که نرخ بیکاری نزدیک بالاترین رکوردها مانده، اقتصاد در حال وارد شدن به رکود است و خطر تورم معکوس بر همه چیز سایه انداخته است. یا ژاپن را در نظر بگیرید، جایی که مقامات آن به دنبال سیاست‌های تسهیل کمی هستند.

از راه رسیدن تسهیل کمی اروپا: درست در زمانی که فدرال رزرو در حال انقباضی کردن سیاست‌‌های پولی است، بانک مرکزی اروپا آماده اجرایی کردن نسخه خاص خود از سیاست‌های تسهیل کمی است که احتمالا در نشست ۲۲ ژانویه این نهاد و برای مقابله با خطر تورم معکوس تصویب خواهد شد.

ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر گفت که برای بررسی تاثیر سقوط قیمت نفت بر نرخ تورم، رشد و حداقل دستمزد نیاز به وقت بیشتری دارد. از آن زمان چشم‌انداز اقتصاد تیره شده و مقام‌های بانک مرکزی اروپا گرفتار کار در زمینه برنامه‌های خرید اوراق قرضه دولتی بوده‌اند که در واقع به معنای چاپ مقادیر زیادی یورو است.

منفی شدن تورم در ماه دسامبر می‌تواند نخستین تورم معکوس از زمان بحران مالی را رقم بزند. روز دوشنبه پس از آنکه آلمان اعلام کرد تورم این کشور در آخرین ماه سال ۲۰۱۴، به یک دهم درصد رسیده، انتظارات برای اقدام بانک مرکزی اروپا افزایش پیدا کرد. این رقم ضعیف‌‌تر از آن چیزی بود که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند.

هراس از یونان: اما آنچه بر خطرات پیش روی یورو می‌افزاید این است که انتخابات ۲۵ ژانویه یونان می‌تواند بحران بدهی را در منطقه یورو زنده کند.

حزب «سیریزا» که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، اپوزیسیون دولت و خواهان مذاکره مجدد بر سر نحوه بازپرداخت وام‌های ۲۴۰ میلیارد دلاری‌ای است که یونان از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول گرفته است. از جمله مسائلی که این حزب به دنبال آن است لغو بخشی از بدهی عظیم یونان و حذف بعضی از اقدامات ریاضتی است. آلمان و دیگر کشورها در برابر این درخواست‌ها مقاومت خواهند کرد. رو دادن به آتن می‌تواند باعث تشویق دیگر بدهکاران منطقه یورو به پافشاری برای رفتاری مشابه شود. گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد دولت آلمان می‌تواند از پس خروج یونان از منطقه یورو برآید.

فعلا خبری از سرایت هراس یونان به دیگر کشورها نیست. در حالی که هزینه وام در یونان افزایش یافته، بازدهی اوراق ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و ایرلند ثابت مانده است. اما محتمل‌ترین نتیجه، مصالحه‌ای آشفته است که احتمالا سرمایه‌گذاران را سر ذوق نخواهد آورد.

3 عامل سقوط