بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد ایران رشد اقتصادی ۶ ماه نخست امسال را ۴ درصد اعلام کرده است. این نهاد معتبر پولی و بانکی پیش‌تر در گزارشی رشد سه ماه نخست را ۴/۴ درصد اعلام کرده بود. افزایش تولید نفت و رشد چشمگیر تولید خودرو از مهم‌ترین دلایل رشد ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته عنوان شده است. سوال هم آن است که رشد به دست آمده که رشدی نامتوازن است تا چه حد می‌تواند تداوم بیابد؟ آیا در سه ماه سوم و چهارم نیز می‌توان به‌طور متوسط رشدی بین ۳ تا ۴ درصد را برای کشور پیش‌بینی کرد؟

آیا با توجه به روند مذاکرات و مسائلی که بخش حقیقی اقتصاد با آن درگیر است و هنوز فضای کسب‌و‌کار آنچنان که باید برای فعالیت بخش خصوصی مساعد نشده و سرمایه‌گذاری جدید نیز با مشکلات مهمی در سال آینده روبه‌رو است، رشد اقتصادی حاصل شده قابل تداوم است؟

باشگاه اقتصاددانان در نظرخواهی خود با چهار اقتصاددان سرشناس کشور موضوع را در میان گذاشته است. تقی ترابی معتقد است که این رشد با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی در حال انجام است عجیب و غریب نیست و می‌تواند پایدار باشد. در نوشتاری دیگر محمد هادی مهدویان این رشد را برای سه ماه سوم و چهارم ناپایدار می‌داند و معتقد است با توجه به رکود عمیقی که در سال ۹۱ حاصل شده این رشد به معنای آن نیست که به وضعیت پیش از رکود دست یافته‌ایم. مهدی عسلی نیز ادامه رشد ۴ درصدی را نیازمند به نتیجه رسیدن مذاکرات و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌داند و عباس شاکری هم اعتقاد دارد تا تولید در ایران حمایت نشود و بخش‌های غیرمولد فعالیت داشته باشند چنین رشدهایی پایدار نخواهد بود.