از دیر باز یکی از مسائل و مشکلات دولت‌ها از جمله دولت ایران بحث مالیات و جمع‌آوری آن از مودیان است. اهمیت این موضوع نیز طبیعتا به دلیل سهم بالای درآمدهای مالیاتی در هر دولت نسبت به سایر درآمدها است. اگرچه سالیان زیادی است که در این زمینه بحث‌ها و کنفرانس‌های زیادی برگزار و روش‌های گوناگونی اجرا شده است، اما کماکان مشکل وصول و جمع‌آوری مالیات خصوصا در کشور ما همچنان به قوت خود باقی است.

خصوصا در این چند سال اخیر که تلاش‌های زیادی در این رابطه انجام شده است که به‌عنوان مثال می‌توان به تهیه نرم‌افزار جامع مالیاتی، تاکید بر ماده ۱۶۹ معاملات فصلی یا حتی بحث مجازات‌های قضایی اشاره کرد. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است ایا این سیستم مالیات‌گیری صحیح است؟ دریافت مالیات باید بر درآمد باشد یا مجموع درآمد و اینکه این نرخ دریافت مالیات باید افزایشی باشد یا ثابت؟

گروهی از کارشناسان بر این باورند که اصلاح قانون مالیات در سال ۱۳۸۰ باعث افزایش درآمدهای مالیاتی و همچنین کاهش فرارهای مالیاتی شد. گروه دیگری از کارشناسان تنها راه بهبود وضعیت توزیع درآمد و کاهش فرارهای مالیاتی را ایجاد راهکاری برای اخذ مالیات بر مجموع درآمد دانستند.

در این رابطه مالیات بر ارزش‌افزوده که تنها از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود نیز محل بحث کارشناسان بوده است. عده‌ای بر این باورند که مالیات بر ارزش‌افزوده باعث بهبود وضعیت درآمد مالیاتی کشور و همچنین کاهش فرار مالیاتی می‌شود و به فرهنگ‌سازی برای دریافت مالیات که از اصول اولیه نظام‌های مالیاتی کشور است، تاکید کردند.