فرصتی برای ارتقای تکنولوژی

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران قرائت بیانیه تفاهم میان ایران و گروه ۱+۵ علاوه بر اینکه موجب افزایش امید و خوش‌بینی در فضای اقتصادی کشور شد، در آینده نزدیک تاثیر بسیار زیادی بر ارکان اقتصاد کشور دارد به خصوص آنکه با امضای توافقنامه نهایی در سه ماه آینده شاهد تغییرات اساسی در کشور خواهیم بود. مسلم است که صنعت خودرو کشور نیز از فضای خوشبینی و امیدی که در اقتصاد کشور ایجاد شده به دور نیست و بر این اساس شاهد رشد و نمو صنعت خودرو خواهیم بود که مهم‌ترین آن سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی در ایران است.

بعد از تحریم‌های صورت گرفته در ایران، شرکت‌های خودروساز توسعه محصولات خود را به سمت خودروهای چینی سوق دادند چرا که به دلیل همین تحریم‌ها کمپانی‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای امکان حضور در ایران را نداشتند در چنین شرایطی برخی از تولیدکنندگان داخلی به سراغ خودروسازان چینی رفتند و به همکاری با آنها پرداختند. هر چند تحریم‌های درنظر گرفته شده برای صنعت خودرو در سال گذشته لغو شدند اما برداشته شدن این تحریم‌ها درکنار تفاهم صورت گرفته در لوزان و امضای توافقنامه نهایی تاثیرات بیشتری بر توسعه صنعت خودرو دارد و امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فراهم می‌شود که فرصت بسیار خوب و مطلوبی برای بالا بردن سطح تکنولوژی و کیفیت خودروهای داخلی است.

بنابراین صنعت خودرو که در سال‌های اخیر طعم بد تحریم‌ها را چشید و همین موضوع تاثیرات منفی بر بازار آنها داشت با توافق هسته‌ای می‌تواند به توسعه همکاری‌های خود با کشورهای صاحب تکنولوژی و بزرگ بپردازد و در آینده‌ای نزدیک تنها شریک تجاری و همکاری ایران، چینی‌ها نباشند و در کارنامه فعالیت صنعت خودرو نام کشورهای اروپایی و آمریکایی که صاحب تکنولوژی بسیار برجسته‌ای هستند نیز دیده شود. در حال حاضر همکاری‌‌های مشترکی با کمپانی‌های چینی در حال انجام است، اما پس از توافق، شریک تجاری ایران در تولید خودرو به چین ختم نمی‌شود و بستر همکاری‌های بیشتر به جریان خواهد افتاد و توسعه محصولات و تنوع در بازار مطمئنا رضایت مردم را جلب خواهد کرد.

باید در نظر داشته باشیم که ورود تکنولوژی و مدل‌های جدید و متنوع خودروهای شرکت‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر معتبر جهانی نیازی است که مردم ایران بسیار احساس می‌کنند. مردم از تولید خودروهای داخلی قدیمی رضایت ندارند و ما به‌عنوان خودروساز این موضوع را قبول داریم؛ باید در کشور تولید خودروهای قدیمی هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتی به روز به بازار عرضه کنیم. از آنجا که بازار خودرو ظرفیت فروش حداقل یک میلیون دستگاه را در کشور دارد شرکت‌های خودروساز می‌توانند با انجام مناقصه به‌صورت اشتراکی با خودروسازان خارجی همکاری کنند، در چنین صورتی خودرو با قیمت مناسب و کیفیت خوب در بازار عرضه می‌شود.

بر این اساس شرکت‌های خودروساز معیارهایی برای همکاری با طرف خارجی خود در نظر می‌گیرند. هر کمپانی خودروسازی با معیاری وارد مناقصه می‌شود و اصلی‌ترین محور این معیارها خودرو رقابتی (قیمت وکیفیت مناسب) است که مورد توجه قرار می‌گیرد. گرفتن نقشه و ساخت برای ساخت داخل حداقل ۴۰ درصد قطعات از شروع تولید و صادرات محصولات تولیدی در بازارهای صادراتی می‌‌تواند از دیگر معیارها برای مناقصه باشد. همچنین طراحی پلت فرم مشترک با کمپانی‌های خارجی بزرگ نیز شاید اصلی‌ترین همکاری ایران با صنعتگران خارجی باشد اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که ازهر پلت فرم مشترک حداقل ۸ خودرو جدید به تولید می‌رسد که بازار را به‌صورت کلی با محصولات خارجی به روز می‌کند.

از سوی دیگر از آنجایی که تفاهم لوزان باعث می‌شود که اولین مشکل یعنی تحریم‌ها برداشته شود و سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای فعالیت در بازار ایران حضور پیدا کنند، بنابراین باید شرایط را برای حضور خودروسازان بین‌المللی آماده کرد. یکی از این موضوعات کاهش موانع پیش روی آنهاست. از آنجا که یکی از مشکلات قیمت‌گذاری خودرو در ایران است بنابراین دولت‌ باید با برداشتن نقش شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در داخل شود و از فرار سرمایه خارجی‌ جلوگیری‌ کند. بازار خودرو جهانی ۲۰ میلیون دستگاه ظرفیت مازاد دارد و همین موضوع دلیلی است که خودروسازان بین‌المللی برای پرکردن این مازاد می‌توانند به فعالیت در بازار کشورهای دیگر از جمله ایران بپردازند.

در صورتی که خودروسازان ایرانی بتوانند با جذب شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از فرصت به

وجود آمده استفاده کنند وضعیت بسیار خوبی برای صنعت خودرو ایران اتفاق می‌افتد، اما موضوع مهم برای تحقق این شرایط از بین بردن مشکلات صنعت خودرو در کشور و ایجاد جاذبه برای حضور خارجی‌ها در ایران است.