بمانجان ندیمی: اقتصاد ایران با پایان مذاکرات هسته‌ای به مرحله جدیدی وارد شده و رفت ‌و آمد هیات‌های خارجی به ایران از سرگرفته شده است اما برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که در مذاکرات صورت گرفته، نقش بخش خصوصی کمرنگ بوده و عمده مذاکرات در سطح دولتی است.

از سویی، در دیدارهایی که بین هیات‌های اقتصادی خارجی و مقامات ایرانی صورت گرفته است، توجه به صنایع پیشران موجب شده تا صنایع کوچک و متوسط در حاشیه قرار گرفته و نتوانند در این رفت و آمدها آنطور که انتظار می‌رود، اقبال خود را بیازمایند. این در حالی است که قسمت عمده‌ای از بخش خصوصی مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است. فعالان اقتصادی اعتقاد دارند صنایع کوچک و متوسط در دوره تحریم‌ها بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند و هم اکنون باید در کنار صنایع پیشران، مورد توجه قرار گیرند.

آنچه از اظهارات دولتمردان در این خصوص می‌آید، بیانگر این است که در مذاکرات صورت گرفته، دولت تنها راه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی هموار می‌کند و سهم بخش خصوصی را به هیچ‌عنوان نادیده نخواهد گرفت. البته مقامات اروپایی که در راس هیات‌های اقتصادی به ایران آمده‌اند نیز پیش‌نیاز حضور در بازار ایران را اصلاح زیرساخت‌های مالی و بانکی دانسته‌اند که چنین اصلاحاتی باید در بدنه دولت صورت پذیرد، بنابراین اغلب فعالان اقتصادی با نگاهی خوشبینانه به این موضوع، افقی روشن را در برابر بخش خصوصی می‌بینند و برخی دیگر با نگاهی انتقادی خواهان سهم بخش خصوصی در مذاکرات خارجی هستند.