شهرزاد کاظمی- محمدعلی مختاری: نام اقتصاد مهاجرت شاید برای همه شناخته شده نباشد، اما عکس کودک غرق شده در خبرگزاری‌های مختلف سبب شد تا کشورها درهای خود را به روی پناهجویان بگشایند و بار دیگر اقتصاددانان این حوزه را بر آن دارد تا به عواقب و پیامدهای اقتصادی آن بنگرند، هرچند نباید از این نکته غافل بود که پناه دادن به مهاجران جنگ‌زده امری بشر دوستانه است که با هیچ معیار اقتصادی نمی‌توان آن را سنجید، اما از نظر اقتصادی باید گفت که ورود مهاجران، عرضه نیروی کار را تغییر و بازار کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی معتقدند مهاجرت به کاهش دستمزد منجر می‌شود.

اقتصاددانان در حوزه مهاجرت از این دیدگاه مربوط به مهاجرت حمایت می‌کنند که افراد مهاجر، به عرضه نیروی کار اضافه می‌شوند و به کاهش دستمزد منجر می‌شود، هر چند دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و تحقیقات مختلف که نشان می‌دهد، مهاجرت منجر به تخصصی شدن مشاغل افراد بومی می‌شود.

دیدگاه دیگر این است که تاثیر مهاجرت بر دستمزد بومی‌ها مبهم است و به رابطه بین انتقال منحنی‌های عرضه و تقاضا بستگی دارد. باید به این نکته توجه داشت که در ادبیات اقتصاد مهاجرت، سطح تحصیلات و مهارت پناهجویان نیز می‌تواند تاثیر متفاوتی در اقتصاد بومی آن کشور بگذارد. در نوشته‌هایی که در زیر می‌خوانید با استفاده از داده‌های علمی و پژوهش‌های مختلف به این نظرات پرداخته شده است.