شهرزاد کاظمی:« لیزیکو»، روزنامه اقتصادی کشور فرانسه به دیدار گروهی ۱۵۰ نفره از تجار و روسای شرکت‌های فرانسوی از تهران اشاره کرد و نوشت، شرکت‌های فرانسوی در جست‌وجوی زمان از دست رفته در ایران هستند. روز دوشنبه هفته گذشته یک گروه از سازمان کارفرمایی جنبش شرکت‌های فرانسوی، (MEDEF)، به همراه وزیر کشاورزی و تجارت خارجی فرانسه وارد تهران شدند تا چشم‌انداز بازار ایران و آینده خود را در این بازار بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و وجود طبقه متوسط گسترده در آن توانسته است در مقابل کاهش شدید ارزش ریال در برابر دیگر ارزهای معتبرجهان مقاومت کند و وجود تعداد زیاد مهندس و کارشناس دراین کشور باعث شده است که از هم‌اکنون آب از دهان شرکت‌های فرانسوی برای سودآوری در این بازار به راه افتد. با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بسیاری از شرکت‌های فرانسوی فعالیت خود را در ایران کاهش دادند اما حضور خود را در ایران قطع نکردند. از جمله گروه تولیدی آلستوم ( Alstom) که در طراحی و راه‌اندازی زیرساخت‌های بخش حمل‌ونقل و به ویژه ساخت قطارهای سریع‌السیر و زیرساخت‌های تولید برق و انرژی تخصص دارد.

این شرکت تلاش کرده بود تا حضور خود را در ایران حفظ کند. خودروسازی، یکی دیگر از بخش‌هایی است که برای شرکت‌های خودروسازی فرانسه نوید بازاری پرسود را می‌دهد. در این میان، از سرگیری مذاکرات برای شرکت پژو تاحدی دشوار است. چون این شرکت که در سال ۲۰۰۱ حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته بود بعد از اجرای تحریم‌های بین‌المللی و اروپایی علیه ایران، ایران را در سال ۲۰۱۲ ترک کرد و مقامات ایرانی از این موضوع ناراحت شدند. اما این موضوع باعث نشد پژو دست روی دست بگذارد، این شرکت از چند ماه پیش تعداد تماس‌های خود را با شرکت خودروسازی ایران‌خودرو افزایش داده است. شرکت خودروسازی پژو اعلام کرده است می‌خواهد با آوردن سرمایه خالص به ایران، با شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید خودرو سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهد مثل همان کاری که هم‌اکنون با شرکت دونگ فنگ چین انجام می‌دهد.

از سویی دیگر، شرکت رنو که بیشتر در تولید خودروهای ارزان‌قیمت تخصص دارد تلاش می‌کند بازار خود را در ایران بازیابد.این شرکت در سال ۲۰۱۱ صد هزار دستگاه خودرو در ایران فروخت اما در سال ۲۰۱۴ رقم آن به ۳۳ هزار دستگاه رسید. اگر اوضاع آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شود رقم بخورد ایران، بهشت موعود شرکت‌های تجاری و تولیدی به حساب می‌آید. همچنین، ایران از نظر مصرف محصولات آرایشی، هفتمین بازار بزرگ جهان است و شرکت‌های تولید محصولات آرایشی جهان به ویژه شرکت‌های فرانسوی بازار پرسودی در این کشور دارند. از سوی دیگر، ‌محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته میزبان وزیر تجارت خارجی و گردشگری فرانسه بود و درقالب بازدیدی میان دو وزیر، مذاکرات مختلفی صورت گرفت. از جمله آنکه واعظی گفت: «با فرانسه برای مشارکت در تولید ماهواره ملی ایران مذاکره کرده‌ایم. اپراتور «اورنج» فرانسه درحال حاضر با یکی از اپراتورهای ایرانی درحال مذاکره است تا شاید بتواند از این اپراتور سهمی داشته باشد.»

وی در ادامه توضیح داد: «شرکت اورنج که یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسه است و در ۲۸ کشور دنیا حضور دارد به عنوان یکی از این شرکت‌ها، میهمان ایران است که در زمینه همکاری‌های بیشتر این اپراتور با اپراتورهای ایرانی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.» در میان این شرکت‌ها ۸ شرکت درحوزه مخابرات و ماهواره فعالیت دارند که با این شرکت‌ها و وزرای میهمان مذاکرات متعددی در زمینه ارائه مشاوره برای ساخت ماهواره ملی و سنجش از راه دور و پرتاب آنها صورت گرفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکلات موجود گفت: «در این مذاکرات دو نکته به عنوان تسهیل‌کننده پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفت که نخستین آنها بحث محدودیت‌های بانکی ایران بود که لازم است این مساله به حالت عادی خود برگردد. مورد دوم نیز به بحث بیمه فرانسه مربوط می‌شد که لازم است این بیمه برای ایران نیز فعال شود چراکه در غیر این صورت مذاکرات صورت‌گرفته عملیاتی نخواهد شد.»

به دنبال سفر هیات فرانسوی به ایران، روزنامه نیویورک تایمز از تاسیس یک دفتر تجاری در تهران خبر داد. فرانسه اولین کشور اروپایی است که برای بهره‌برداری از فرصت بازار ایران پس از توافق ژنو اقدام به تاسیس دفتر تجاری در این کشور می‌کند. هیات‌های مختلف اقتصادی از کشورهای اروپایی و آسیایی از زمان انعقاد توافق جامع هسته‌ای به تهران سفر کرده و با مقامات دولتی و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی دیدار کرده‌اند. اما هیات‌های آمریکایی همچنان از این امتیاز محروم هستند.

ماتیس فکل، مسوول بخش تجارت بین‌الملل و گردشگری دولت فرانسه در این خصوص گفت: «اکنون که توافق هسته‌ای منعقد شده، ما وارد دوره‌ای جدید با ایران می‌شویم. ما به دنبال همکاری‌های اقتصادی طولانی و عمیق با ایران هستیم.»

فکل هفته گذشته اولین دفتر مهم تجارت اروپایی در تهران را افتتاح کرد. فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی خواستار واضح‌تر شدن محدوده تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا در زمینه تراکنش‌های مالی هستند. هرچند توافق هسته‌ای در برگیرنده لغو اکثر تحریم‌های ایران است، اما بانک‌های بزرگ از جمله بانک‌هایی که در اروپا فعال هستند، نگران هستند که مبادا به دلیل همکاری با ایران هدف مجازات‌های سنگین دولت آمریکا قرار بگیرند. در جریان مذاکرات صورت گرفته بین فعالان اقتصادی فرانسه و ایران «دنیای اقتصاد» در گزارشی اختصاصی نظر این فعالان اقتصادی فرانسوی را در خصوص روابط تجاری خود در ایران جویا شده است.

یان ژوبرت، مشاور تجارت خارجی فرانسه در مورد حضور خود در ایران می‌گوید: «صادقانه بگویم که ما تا کنون با ایران ارتباط نداشتیم اما اکنون با اطمینان کامل به دنبال آغاز روابط خود با ایران هستیم. ما اکنون به دنبال این هستیم که دفاتر اداری خود را در ایران برپا کنیم. در این هیات هم شرکت‌های کوچک حضور دارند و هم شرکت‌های بزرگ و برخی از شرکت‌های بزرگ در اینجا برای سرمایه‌گذاری مشترک هستند. در دوران تحریم ایران از حرکت نایستاده و به فعالیت‌های تجاری خود ادامه داده است. همچنین در طول دوره تحریم، ایران با شرکای کره‌ای، چینی و هندی داد و ستد می‌کرده است و ما اکنون برای به دست آوردن بازار ایران باید با این کشور‌ها نیز رقابت کنیم.» ژان لوک انژیبو ، مدیر بخش استراتژی استانتون والس به «دنیای اقتصاد» در خصوص پیش‌بینی خود از آینده اقتصادی ایران گفت: «ایران حتما در بلندمدت با رشد اقتصادی روبه‌رو خواهد شد، چرا که فاکتور‌های رشد را دارد از جمله جمعیت جوان و تحصیلکرده، منابع طبیعی و بسیاری از عوامل دیگر که مولفه‌های رشد یک کشور را دربرمی‌گیرد و در صورت به‌کارگیری مناسب این عوامل شکی وجود ندارد که این کشور می‌تواند در جهت رشد اقتصادی گام‌های بلندی بر دارد.

شرکت ما به مدت ۲۰ سال در ایران فعالیت می‌کرد، اما در ۱۰ سال اخیر فعالیت کمتری داشته است با این وجود با مشکلات ایران آشنا هستیم. مشکلاتی از قبیل انتقال پول که برای تجار بسیار مهم است. اکنون سیاستمداران ما با تجار در یک ردیف ایستاده‌اند و پیام سیاستمداران فرانسه بسیار روشن است و آنها می‌خواهند که تجار ایران و فرانسه با هم در ارتباط باشند. ما نگران اعتمادسازی نیستیم؛ می‌توانیم با از سرگیری روابط خود دوباره روابط مستحکم خود را با ایران بنا بگذاریم. از نظر ما تجار، مساله بازگشت تحریم‌ها تنها مساله‌ای سیاسی است و به تجارت ما ضربه‌ای نمی‌زند.»

دکتر فرانسوا میگنارد، مدیر عامل شرکت پرایمتال گفت:«رشد تولید ناخالص داخلی ایران در حال افزایش است و با توافقی که انجام شده است این کشور می‌تواند با سرمایه‌گذاری بسیار در بخش‌های مختلف آن به اقتصاد ایران کمک کند. باید این نکته را در نظر داشت که ایران برای رشد نیاز به تزریق مالی دارد. از نظر تکنیکی خیلی از پروژها بسیار خوب هستند اما به تامین مالی نیاز دارند که شرکت‌های خارجی می‌توانند در زمینه تامین مالی به ایران نیز کمک کنند و برای سرمایه‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاران به دنبال مشارکت بلندمدت و همچنین به دنبال اقتصادی پایدار هستند. ایران در مقایسه با سایر کشور‌های همسایه از جمعیتی ۸۰ میلیونی بهره می‌برد که تحصیلکرده هستند و همچنین سطح دسترسی مردم به اینترنت بالاست. باید خاطر نشان کنم که ایران موقعیتی ژئوپلیتیک در منطقه دارد.»

اریک لوپورت رئیس شرکت الکور در خصوص آینده تجاری این دو کشور تاکید کرد: «من خیلی به آینده تجارت با ایران امیدوار هستم. از امضای یادداشت تفاهم‌‌ها معلوم است که این دو کشور به طور جدی می‌خواهند که با هم مراودات تجاری داشته باشند. اما مشکلات بر سر راه باید هر چه زودتر حل شود از جمله مساله انتقال پول و همچنین نبود بیمه تجارت برای تجار. اما ما اکنون به مشکلات فکر نمی‌کنیم. حضور دو وزیر از فرانسه در ایران نشانه این است که زمان آن رسیده که سیاستمداران همگام با تجار باشند و از ما می‌خواهند که در تجارت با ایران به طور جدی کوشش کنیم.» همچنین در هفته اخیر،‌ مقامات شرکت داروسازی نوو نوردیسک اعلام کردند که با سرمایه‌گذاری ۷۸ میلیون دلاری یک کارخانه تولید دارو در ایران احداث خواهند کرد و نخستین شرکت بزرگ اروپایی خواهد بود که بعد از توافق هسته‌ای وارد بازار این کشور می‌شود. نوو نوردیسک بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده انسولین و داروهای دیابت در جهان است و از سال ۲۰۰۵ از طریق یک شرکت وابسته به خود داروی انسولین تولیدی خود را وارد بازار ایران کرده و ۱۳۰ نفر را در این کشور به کار گرفته است. اوله موئلسکوف بچ، رئیس مرکز خاورمیانه این شرکت گفت: «ما مدت‌ها است روی این پروژه کار می‌کنیم، حتی قبل از اینکه توافق هسته‌ای به سرانجام برسد. ما اطمینان داریم که جامعه ایران و اقتصاد این کشور به شکل مثبتی در حال توسعه است.» علاوه بر این مسوولان فرودگاه کپنهاگ دانمارک نیز اعلام کردند، اولین پرواز بین ایران و دانمارک در مارس ۲۰۱۶ انجام خواهد شد و پروازهای مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور پس از هشت سال مجددا برقرار خواهد شد.