بحث‌های جنجالی «تفنگ» و «مهاجرت»

جنیفر اپستین

منبع: بلومبرگ

سناتور سندرز خود را در موقعیت چپگراترین نامزد ریاست‌جمهوری قرار می‌دهد اما او با دو معضل مهم با لیبرال‌ها روبه‌رو است: مهاجرت و تفنگ.

سندرز در یک گردهمایی با مقامات دولتی کشورهای لاتین، از اصلاحات اساسی و جامع درمورد قانون مهاجرت حمایت و اظهار کرد که از مسیری برای دستیابی مهاجران غیرقانونی به شهروندی کامل پشتیبانی کرده و علاوه بر آن تلاش می‌کند تا شرایط کار را برای مهاجران بهبود ببخشد.

وی بیان کرد: «برای من قابل قبول نیست که اکثریت مردم آمریکا که میلیون‌ها نفر هستند بسیار سخت کار می‌کنند اما در سایه زندگی می‌کنند و این باید پایان یابد.» او در ادامه افزود: «من اهل ایالتی هستم که کنترل اسلحه در آن صفر است و نرخ جرم و جنایت بسیار کمی دارد.»

سندرز از حمایت خود از لایحه مهاجرت سنا در سال ۲۰۱۳ سخن گفت که شامل معیاری برای قوانین جدید مهاجرت به منظور بهبود امنیت مناطق مرزی است. او همچنین اعلام کرده است که با ساختن یک حصار مرزی مخالف است.

مساله مهاجرت

سندرز در سخنرانی‌های خود بر معضل مهاجرت پافشاری کرده که در سخنرانی ماه‌مه خود از قلم انداخته بود و موجب انتقاد مفسران لیبرال و حداقل یکی از وکلای حقوق مهاجران شد.

یک هفته قبل از اظهارات سندرز در مورد مهاجرت، لوئیس‌گوتیرز در مصاحبه با لری کینگ اعلام کرده بود: «من نمی‌دانم آیا مهاجران را دوست دارد یا خیر، زیرا به نظر نمی‌رسد در مورد مهاجران حرفی بزند.»

گوتیرز حامی کلینتون است اما به لری کینگ گفت که از موضع فرماندار سابق مریلند، مارتین اومالی در قبال مهاجران نیز خشنود است. در طول بحران مرزی تابستان گذشته، کلینتون از رویکرد کلی دولت اوباما حمایت کرد و اظهار کرد: «کودکانی که به ایالات متحده می‌رسند، نباید تا وقتی که بتوان تشخیص داد والدین مسوولی در خانواده‌های آنان وجود دارد، باز گردانده شوند.» وی در ادامه گفت: «کشور نیاز به فرستادن پیغام صریحی در این مورد دارد: تنها به دلیل اینکه کودک خود را از مرز عبور می‌دهید، به معنی آن نیست که کودک شما می‌تواند در این کشور بماند.»

با این وجود اومالی در برابر سخنان رهبر حزب، مخالفت کرد و اظهار کرد: «آمریکا کشوری نیست که کودکان را از خود براند و آنها را به مرگ قطعی برگرداند.»

با احساس آسیب‌پذیری کلینتون در یک سال گذشته، سندرز انتقادی را وارد کرده است. وی گفت: «پیشنهاد برگرداندن کودکان بدون همراه آمریکای مرکزی به مرزها اشتباه بود.»

مساله تفنگ

سندرز در پاسخ به پرسشی پیرامون مساله تفنگ در سخنرانی‌های خود طفره رفته است؛ حتی زمانی که مساله تیراندازی به جمعی در یک کلیسا در چارلستون مطرح شد. در پاسخ به سوال یکی از حاضران، او پاسخ داد که نیازی به قوانین سخت‌تر برای تفنگ می‌بیند.

سندرز در پاسخ به سوال گفت: «من اهل ایالتی هستم که کنترل تفنگ در آن صفر است و نرخ جرم و جنایت بسیار کمی دارد.» وی افزود: «حتی اگر این چنین باشد، ورمونتی‌ها آگاه‌تر از این هستند که تفنگ را در دست افرادی بگذارند که نباید به آن تفنگ‌ها دسترسی داشته باشند. سلاح‌هایی وجود دارند که برای شکار طراحی نشده‌اند، بلکه برای کشتن و سریع کشتن افراد ساخته شده‌اند. بنابراین، اینها معضلاتی است که باید آنها را بررسی کرد.»

سندرز نخستین بار در سال ۱۹۹۰، پس از شکست دادن پیتر اسمیت جمهوری‌خواه که از ممنوعیت سلاح‌های مربوط به حمله حمایت کرده بود، به کنگره راه یافت.

وقتی سندرز به این مجلس راه یافت با بردی بیل در مورد مقاله‌ای که در آن زمان نوشته بود، مخالفت کرد. اما توضیح سندرز که در یک دوران ۲۵ ساله جایگاهش را نزد تمام اهالی ورمونت حفظ کرد، این بوده که تفنگ‌ برای زندگی روستایی لازم و ضروری است.

پس از آن در پی پرسش یک خبرنگار در مورد اینکه چگونه می‌توان این مشکلات را حل وفصل کرد، سندرز از دادن جواب مشخصی طفره رفت و گفت: «من فکر می‌کنم روستاییان آمریکا باید درک کنند که شهرنشینان آمریکایی از چه چیزی هراس دارند. شهرنشینان آمریکایی نیز باید فرهنگ روستاییان آمریکایی را درک کنند.»

وی با تاکید در مورد آنچه وی به‌عنوان رئیس‌جمهور انجام خواهد داد فقط اظهار کرد: «من در مورد تفنگ‌ها صحبت خواهم کرد اما اکنون زمان آن نیست.»