گروه بنگاه‌ها: از نیمه دوم سال ۹۵ ارسال اطلاعات بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده، پیش از صدور به بیمه مرکزی ضروری است به‌طوری‌که بیمه مرکزی در راستای شاخص‌های موجود و به‌صورت کاملا هوشمند در صورت تطابق بیمه‌نامه با مقررات و آیین‌نامه‌های موجود برای بیمه‌نامه کد یکتا صادر می‌کند و تنها در این صورت شرکت مجاز به صدور بیمه‌نامه ثالث برای بیمه‌گذار خواهد بود.

سامانه توانگری آنلاین در چهار شرکت بیمه آرمان، ما، سرمد و تعاون به‌صورت پایلوت اجرا شده است. به گزارش ریسک‌نیوز، سید قاسم نعمتی، مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی گفت: از نیمه دوم سال ۹۵ ارسال اطلاعات بیمه‌نامه شخص ثالث پیش از صدور به بیمه مرکزی ضروری است؛ به‌طوری‌که بیمه مرکزی در راستای شاخص‌های موجود و به‌صورت کاملا هوشمند در صورت تطابق بیمه‌نامه با مقررات برای بیمه نامه کد یکتا صادر می‌کند و تنها در این صورت شرکت مجاز به صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: از نیمه دوم سال ۹۵ کسب و کار شرکت‌های بیمه در رشته ثالث و حوادث راننده به کد یکتا وابسته می‌شود به‌طوری‌که پس از ارسال اطلاعات و تایید بیمه مرکزی، شرکت می‌تواند مبادرت به صدور بیمه‌‌نامه کند و تمامی اطلاعات قبلی بیمه‌نامه اعم از نحوه پرداخت، خسارت و... کاملا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به گفته نعمتی این طرح به‌صورت پایلوت در چهار شرکت بیمه اجرایی شده است. وی متذکر شد: پیش از صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار باید کد یکتا از بیمه مرکزی اخذ شود و در واقع کد یکتا مهر تاییدی بر صدور بیمه‌نامه است. نعمتی تصریح کرد: این طرح با رشته شخص ثالث آغاز شده و به زودی به سایر رشته‌های بیمه‌ای نیز تسری خواهد یافت. وی متذکر شد: «سنهاب» در این طرح در لحظه جمع‌آوری دیتا نظارت‌های مهم را انجام می‌دهد و نظارت‌های غیرضروری و کلان به بعد موکول می‌شود. وی همچنین از اجرای توانگری آنلاین در مقام پایلوت در چهار شرکت بیمه خبر داد و گفت: بدون شک توانگری مالی شرکت‌های بیمه با تغییر در سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش سرمایه، میزان پرتفوی، خسارت پرداختی، نسبت خسارت و... دچار تحول می‌شود بنابراین فلسفه وجودی توانگری آنلاین در این است که با هر تغییر در عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه، سامانه آنلاین عکس‌العمل نشان دهد.