اندوخته ارزی ایران امسال از 58 میلیارد دلار فراتر می‌رود

گروه بازار پول - اندوخته ارزی کشورمان به جز طلا در سال جاری با ۱۳میلیارد دلار افزایش نسبت به سال گذشته و ۴۱‌میلیارد دلار افزایش نسبت به سال ۸۰ معادل ۵۸‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیارد دلار خواهد بود. به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه سپتامبر خود به بررسی وضعیت دارایی‌های خارجی ایران پرداخت و برآورد کرد که اندوخته ارزی کشور به جز طلا در سال گذشته برابر با ۴۵‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار بوده باشد که این میزان با ۱۵‌میلیارد دلار افزایش در سال آینده به ۶۰‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهد رسید که طی دهه کنونی بیشترین میزان است. از سال ۸۷ دارایی‌های خارجی کشور دوباره روند نزولی گرفته و با کمتر از دو‌میلیارد دلار کاهش به ۵۸‌میلیارد و ۷۰۹‌میلیون دلار خواهد رسید.

کاهش بیش از سه‌میلیارد دلاری اندوخته ارزی در سال ۸۸ منجر به ثبت رقم ۵۵‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار برای این شاخص خواهد شد که این روند طی سال ۸۹ نیز ادامه خواهد یافت.

در سال ۸۹ اندوخته ارزی کشورمان دوباره کاهش شش‌میلیارد دلاری خواهد داشت و به ۴۹‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار بالغ خواهد شد.

این در حالی است که بیزینس مانیتور در گزارش خود پیش‌بینی کرده بود که ذخایر خارجی ایران تا سال ۸۹ بیش از دو برابر شده و از مرز ۱۰۰‌میلیارد دلار فراتر ‌رود.

موسسه بیزینس‌مانیتور در گزارش سه ماه چهارم سال ۲۰۰۶ خود که تازه‌ترین گزارش این موسسه به حساب می‌آید، پیش‌بینی خود نسبت به گزارش پیشین خود را بهبود بخشید و عنوان کرد که ذخایر خارجی کشور در سال جاری بیش از ۱۳‌میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته و معادل ۵۸‌میلیارد و ۵۵۰‌میلیون دلار باشد. در سال گذشته ذخایر خارجی ۴۵‌میلیارد و ۱۸۰‌میلیون دلاری برای کشور برآورد شده است که این میزان در سال آینده با ۲۵‌میلیارد دلار افزایش به ۷۰‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون دلار خواهد رسید.

بنابر این گزارش در سال ۸۷ کشور افزایش ۱۰‌میلیارد دلاری ذخایر خارجی خود را شاهد خواهد بود و ذخایر خارجی معادل ۸۰‌میلیارد و ۷۱۰‌میلیون دلار برای آن به ثبت خواهد رسید که این میزان در سال ۸۸ به دو برابر سال گذشته و ۹۰‌میلیارد و ۹۳۰‌میلیون دلار می‌رسد. یکصد‌میلیارد و ۸۷۰‌میلیون دلار رقمی‌ است که معادل اندوخته ارزی کشورمان در سال ۸۹ خواهد بود. بنابر آمارهای منتشره اندوخته ارزی ایران در سال ۸۰ برابر با ۱۷‌میلیارد و ۱۳۰‌میلیون دلار بوده است که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۸۹ در حدود شش برابر افزایش خواهد یافت.