تحلیل عضو سابق شورای پول و اعتبار از برکناری مدیرعامل بانک پارسیان

گروه بازارپول- عضو سابق شورای پول و اعتبار، برکناری مدیرعامل بانک پارسیان را اقدامی عجولانه، غیرمنطقی و ناپخته از سوی بانک مرکزی خواند. دکتر علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری کار ایران‌، ضمن انتقاد از اقدام بانک مرکزی در برکناری مدیرعامل یک بانک‌خصوصی، شان نظارتی بانک مرکزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بانک به عنوان متولی سیستم بانکی در صورت مشاهده هر تخلفی باید از مجاری قانونی و قوه‌قضائیه برخورد کند.

وی با ذکر این نکته که بانک مرکزی باید در چارچوب تعریف شده قانونی حرکت کند‌، دخالت‌‏های فراوان دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: بانک مرکزی نیز تحت تاثیر این دخالت‌‏ها مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.

دکتر قنبری،‌ تصریح کرد: این حرکت بیش از هر چیز برخورد با بخش‌خصوصی است که نتیجه آن ضربه خوردن فعالیت‌‏های اقتصادی است.

این اقتصاددان‌ ادامه داد: این شیوه برخورد با مدیرعامل یک بانک‌خصوصی و این شیوه اعلام مسائل موجب بالا رفتن ریسک‌، عدم اطمینان از آینده بخش‌خصوصی و بی‌‏‌ثبات شدن اقتصاد خواهد شد.

قنبری گفت: من به عنوان یک اقتصاددان احساس می‌‏کنم‌، لطمه‌‏ای که به بخش‌خصوصی در این زمینه وارد شده، جرات‌ و شهامت ریسک و اطمینان را از بخش‌خصوصی سلب می‌‏کند و ضرر و زیان هنگفتی در آینده به کشور وارد خواهد کرد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس‌، با نامناسب خواندن دخالت‌‏های دولت و بانک مرکزی در امور بخش‌خصوصی و گله‌مندی از آن‌، اعلام کرد.

دکتر قنبری، ادامه داد: اقدام بانک مرکزی در برکناری مدیرعامل یک بانک‌خصوصی در حالی که اخیرا مجمع عمومی این بانک بر صلاحیت مدیرعامل بانک پارسیان صحه گذاشته است‌ درست نبود.

به گفته وی، بانک مرکزی در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از مسوولان این بانک باید پیش‌‏تر از این تخلفات را پیگیری و گزارش می‌کرد‌.

این صاحب‌نظر اقتصادی، مدعی شد: مدیرعامل به دلیل ویژگی‌‏های شخصی، شفاف‌‏گویی و صریح سخن گفتن به این شکل جریمه می‌‏شود و از این پس نیز شاهد حرکت دست به عصای بخش‌خصوصی، ‌‏منفی شدن رشد اقتصادی و در نهایت آسیب خوردن دولت خواهیم بود.