حرف و حدیث‌های خرید سهام بانک سرمایه توسط شهرداری تهران

لیلا اکبرپور- بانک سرمایه ششمین بانک غیردولتی و دومین بانک خصوصی از نظر سرمایه است که با ۳۵۳میلیارد تومان سرمایه و بیش از ۳۰۵هزار سهامدار براساس مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را از اواخر سال ۸۴ آغاز کرد. بانک سرمایه با انتصاب رضا هدایتی که تجربه کار در هیات‌مدیره بانک ملی را در کارنامه خود داشت کار خود را آغاز و پس از گذشت یک هفته از برگزاری اولین مجمع عمومی عادی سالانه و افتتاح ساختمان مرکزی با انتصاب بهاالدین حسینی هاشمی مدیر عامل سابق بانک صادرات به جای هدایتی کار خود را ادامه داد.

چندی پیش شهردار تهران در مراسمی خبر از خرید ۴۰درصد از سهام یک بانک خصوصی توسط شهرداری تهران داد که به دنبال درج این خبر معلوم شد، بانک خصوصی موردنظر بانک سرمایه بوده است. هر چند شهرداری تهران با توجه به بودجه یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی‌اش برای یکسال، بارها و بارها درخواست اخذ مجوز تاسیس بانک شهرداری را به بانک مرکزی تقدیم کرده بود، اما امروز شورای شهر تهران این سرمایه‌گذاری را برخلاف مقررات و آیین‌نامه‌ها می‌دانند و اعلام کرده‌اند، هرگونه سرمایه‌گذاری توسط شهرداری تهران نیازمند اخذ مصوبه از این شورا است. به گفته برخی از اعضای شورای شهر، خرید سهام بانک سرمایه بدون مصوبه شورای شهر صورت گرفته و شهردار تهران باید در این مورد پاسخگو باشد. معاون شهردار تهران نیز می‌گوید، معامله فوق ۶ماه پیش صورت گرفته است اما مدیرعامل سابق بانک سرمایه از این نقل و انتقال بی‌اطلاع است. با توجه به وقایع پیش آمده برای بانک پارسیان این مساله که معامله سهام بانک سرمایه نیز این بار مورد تایید شورای شهر نباشد و ابطال شود، دور از ذهن نخواهد بود. واعظی آشتیانی خزانه‌دار شورای شهر تهران در این خصوص به دنیای‌اقتصاد گفت: حجم نقدینگی شهرداری و گردش بالای آن موجب شده بود تا شورای شهر و شهرداری تهران علاقه زیادی به داشتن یک بانک داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاسیس بانک شهرداری زمینه را برای استفاده از یکسری امتیازات مهیا می‌کرد یادآور شد: این بحث از زمان حضور دکتر احمدی‌نژاد در شهرداری تهران در دولت هشتم مطرح شد و شهرداری همواره اخذ مجوز برای تاسیس یک بانک را پیگیری می‌کرد.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه این پیگیری‌ها در دولت نهم نیز ادامه داشت، ادامه داد: البته تمام این خواسته‌ها و پیگیری با هدف تاسیس بانک شهرداری برای تمام شهرداری‌های کشور بود و به هیچ‌وجه تصمیم نداشتیم تنها شهرداری تهران سهامدار یک بانک باشد.

واعظی آشتیانی درخصوص خرید سهام بانک سرمایه توسط شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران گفت: طبق مقررات، هرگونه سرمایه‌گذاری شهرداری نیازمند اخذ مصوبه از شورای شهر است و بدیهی است هرگونه سرمایه‌گذاری بدون داشتن مصوبه از شورای شهر توسط شهرداری تهران برخلاف قانون است. او در خصوص این گفته معاون مالی اداری شهرداری تهران مبنی بر خرید ۴۰درصد سهام بانک سرمایه توسط سازمان بازنشستگی شهرداری تهران و قانونی بودن این معامله گفت: کل سرمایه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران حدود ۱۰میلیارد تومان است در حالی که شهرداری اعلام می‌کند این سازمان توانسته است با گرفتن وامی ۱۵۰میلیارد تومانی سهام بانک سرمایه را خریداری کند.

واعظی آشتیانی ادامه داد: هر ارگانی با توجه به دارایی‌های خود مورد ارزیابی بانک‌ها قرار می‌گیرد تا وامی به آن اعطا شود بنابراین چگونه این سازمان از یک بانک چنین وام سنگینی را دریافت کرده است.

این عضو شورای شهر یادآور شد: حتی شهرداری تهران یکبار اعلام کرد که سازمان بازنشستگی از چند بانک اقدام به دریافت وام نموده است که با توجه به این ادعا، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌شود یک دارایی ثابت را در رهن چند بانک قرار داد.

او خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران در جلسه امروز (روز گذشته) خود به شهرداری تهران تذکر قانونی داده تا شهرداری تهران ادله قانونی در رابطه با خرید سهام بانک سرمایه را به شورای شهر تسلیم کند.

وی گفت: چنانچه عملکرد شهرداری تهران و سازمان بازنشستگی آن برای خرید سهام بانک سرمایه قانونی نباشد و دلایل شهردار تهران، شورای شهر را قانع نکند، در قانون به صراحت راهکار‌هایی تعریف شده است.

واعظی آشتیانی یادآور شد: دکتر قالیباف باید در خصوص سهام بانک سرمایه، ایجاد تعاونی شهر، اعطای وام برای بازسازی بافت‌های فرسوده و اعطای تسهیلات به کارآفرینان، موارد قانونی را ارائه دهد.

وی گفت: چنانچه موارد قانونی به درستی رعایت نشده باشد، شهرداری تهران مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که یک منبع آگاه در واحد سهام بانک سرمایه به دنیای اقتصاد گفت: براساس مقررات، مادامی که یک سهم در دفتر سهام بانک ثبت نشود، مالکیت آن احراز نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید سهام بانک سرمایه از سهامداران حقیقی و حقوقی کرده بود، خاطرنشان کرد: چنانچه این نقل و انتقالات در دفتر بانک ثبت نشود، صلاحیت آن احراز نمی‌شود.

این منبع آگاه در بخش سهام بانک سرمایه گفت: در حال حاضر شهرداری تهران مشغول ثبت سهام خریداری شده برای احراز مالکیت و مطابق قانون و ضوابط در دفاتر سهام بانک سرمایه است.

همچنین حسین پورزرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد: ۶ ماه از خرید سهام بانک سرمایه توسط شهرداری تهران می‌گذرد و ارزش این سهام در این مدت ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرده است.

او در خصوص ماده ۱۳ آیین‌نامه بانک‌های خصوصی انتقال بیش از ۱۰درصد از سهام بانک تدریجی و یا دفعتا به یک شخص حقیقی و حقوقی منوط به اطلاع‌رسانی به سایر سهامداران و تایید قبلی بانک مرکزی است، افزود: بیش از ۴۰درصد سهام بانک سرمایه توسط ۵ شرکت تابعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران خریداری شده است و این امر کاملا قانونی بوده است.

او ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های تابعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در حال نقل و انتقال این سهام هستند.

او گفت: سازمان بازنشستگی فوق هر روز در حال خرید سهام بانک سرمایه است و تعداد سهام شهرداری تهران روزانه در حال افزایش است.

با توجه به گفته‌های معاون مالی و اداری شهرداری که گفته بود: خرید سهام حدود ۶ ماه پیش صورت گرفته است با رضا هدایتی مدیرعامل سابق بانک سرمایه که یک هفته بعد از برگزاری اولین مجمع عمومی عادی سالانه این بانک از سمت خود کنار رفت تماس گرفته و نظر او را در این مورد جویا شویم.

رضا هدایتی از نقل و انتقال این سهام اظهار بی اطلاعی کرد.

هدایتی گفت: چنانچه انتقال سهام به صورت قطعی باشد این نقل و انتقال باید در دفاتر سهام بانک ثبت شود تا جنبه قانونی داشته باشد و بدیهی است در این صورت هیات‌مدیره بانک و مدیرعامل و در مجموع، سهامداران در جریان قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: چنانچه این نقل و انتقال به صورت وکالتی باشد، در دفاتر سهام بانک ثبت شده و طبیعی است هیات‌مدیره در جریان قرار نگیرد.

مدیرعامل سابق بانک سرمایه گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش مجموعا دارای ۳۵درصد سهام بانک سرمایه هستند که در جریان خرید و فروش بقیه سهام نبودند.

به گفته او شرکت‌های فعال بخش خصوصی، تعاونی‌ها و صندوق دانشگاه علم و صنعت که جزو سهامداران بودند، اقدام به واگذاری سهام خود نموده‌اند.