گروه بازار پول - در صورت عدم تغییر مصوبه شورای پول و اعتبار، لیزینگ‌‏ها با بانک مرکزی دچار مشکل خواهند شد. به گزارش ایلنا، محمد کبریتی، قائم‌مقام رایان سایپا و عضو هیات مدیره کانون شرکت‌‏های لیزینگ، با بیان این مطلب، افزود‌‏: لیزینگ ایران خودرو هفته گذشته پرداخت تسهیلات را با نرخ ۱۷درصد و به صورت محدود شروع کرد.

کبریتی، با بیان این که شرکت رایان سایپا ارائه تسهیلات را با نرخ ۱۷درصد از هفته گذشته شروع کرده است، خاطرنشان‌‏کرد: شرکت‌‏های لیزینگ با استفاده از منابع محدودی که از بانک‌‏های خارجی تهیه کرده‌‏اند، به ارائه تسهیلات به صورت محدود پرداخته‌‏اند.

قائم مقام مدیرعامل رایان سایپا، با بیان این که برخی بانک‌‏ها ارائه تسهیلات با نرخ ۱۴درصد به لیزینگ‌‏ها را آغاز کرده‌اند.

عضو هیات مدیره کانون شرکت‌‏های لیزینگ، ابراز امیدواری‌‏کرد: طی مدت کوتاهی که لیزینگ‌‏ها از منابع خارجی استفاده می‌‏کنند، شورای پول و اعتبار در مصوبه خود تجدید نظر کرده یا این که از بانک‌‏ها بخواهند که تسهیلات را با نرخ ۱۴درصد در اختیار ما قرار دهند حاشیه سود در شرایط متناسب‌‏تری قرار گیرد.

قائم‌مقام مدیر عامل رایان سایپا، اظهار داشت‌‏: تداوم مصوبه شورای پول و اعتبار با توجه به توان پایین لیزینگ‌‏ها در مقابل بانک‌‏ها، مشکل کمبود منابع و تاخیر یک و نیم ساله تصویب آیین‌‏نامه بنگاه‌‏های غیر متشکل پولی، تا چندی بعد لیزینگ‌‏ها با بانک مرکزی هم به مشکل بر می‌‏خورند.

کبریتی، با بیان این که لیزینگ‌‏ها پیش‌دریافت، سپرده‌‏گذاری و ودیعه‌‏گذاری ندارند، خاطرنشان‌‏کرد‌‏: در آینده نه چندان دور بانک مرکزی بر سر این مفاهیم هم با ما مجادله خواهد کرد.

عضو هیات مدیره کانون شرکت‌‏های لیزینگ،‌‏ تصریح‌‏کرد: لیزینگ‌‏ها نمی‌‏خواهند به محیطی وارد شوند که با بانک مرکزی، دولت‌‏، سهامداران و ذی‌‏نفعان، دچار مشکل شوند.

وی با بیان این که شرکت‌‏هایی که منابع اندکی را در اختیار داشتند، فعالیت خود را به صورت محدود آغاز کرده‌‏اند، خاطرنشان ‌‏کرد: تنها لیزینگ‌‏هایی که از شرکت‌‏های تولیدی یارانه دریافت می‌‏کنند، قادر به ادامه فعالیت به صورت محدود هستند.

قائم‌مقام مدیرعامل رایان سایپا، با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات ارزان برای ادامه فعالیت لیزینگ‌‏ها، تصریح‌‏کرد: در غیر این صورت لیزینگ‌‏ها متضرر می‌‏شوند.

کبریتی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان منابع دریافت شده از سوی بانک‌‏های خارجی و نرخ سود تسهیلات، اظهار داشت‌‏: این منابع حدودا ۱۵درصد مبلغ تسهیلات مورد نیازمان را پوشش می‌‏دهد. وی با بیان این که این تسهیلات بین یک تا یک ونیم ماه دوام دارند، خاطرنشان ‌‏کرد‌‏: طی این مدت بانک‌‏های داخلی برای پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۴درصد ترغیب خواهند شد.

قائم مقام مدیرعامل رایان سایپا، تصریح ‌‏کرد‌‏: بانک‌‏ها تدریجا باید حباب محدودیت پرداخت تسهیلات به این صنعت را کنار بگذارند. از این رو احتمال می‌‏رود طی ۲ تا ۳ ماه آینده بانک‌‏ها تسهیلاتی را در اختیار لیزینگ‌‏ها خواهند گذاشت.

کبریتی اظهار امیدواری‌‏ کرد‌‏: تصمیم‌‏گیری مقام‌های دست‌‏اندرکار و ارائه نظرهای مدیریتی بر ارائه منابع ارزان با نرخ ۱۴درصد به لیزینگ‌‏ها تاثیر منفی بر جای نگذارد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌‏های لیزینگ،‌‏ با اشاره به این که سال ۸۵ سال بحرانی برای تحقق برنامه‌‏های لیزینگ‌‏ها بود، تصریح‌‏کرد: احتمالا سال‌‏های آینده با آرامش بیشتر و حمایت دولت و بانک مرکزی مواجه باشیم.