مهر - رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز (دلار) ارزش پول ملی را در نظر می‌گیرد، یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت ارز را عرضه و تقاضای بازار عنوان کرد. محمودرضا خاوری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار ارز کشور به ویژه دلار گفت: ارز هم یک کالا است که نرخ آن تابع عرضه و تقاضا است، به عبارت دیگر عرضه و تقاضا تاثیر اساسی در تعیین قیمت ارز دارد البته عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت آن دخیل است که سیاستگذاران به این عوامل توجه دارند.

رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاستگذاری‌های خود از جمله سیاست اخیری که در بازار ارز در پیش گرفته به مصالح عمومی کشور توجه دارد، افزود: بنابراین بانک مرکزی نظریات مختلف را در این خصوص بررسی می‌کند و براساس آن سیاستگذاری می‌کند و براساس آن پاسخگوی بازار خواهد بود تا نرخ دلار به نقطه تعادل برسد.

وی درباره نرخ واقعی دلار در بازار گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز، ارزش پول ملی را در نظر می‌گیرد و این امر بستگی به میزان تقاضای موجود در بازار دارد، بانک مرکزی براساس ذخایر ارزی که در اختیار دارد بازار ارز را کنترل می‌کند.

خاوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا بانک مرکزی به‌دلیل آنکه قادر به کنترل بازار ارز نبود به یک‌باره نرخ را افزایش داد؟ گفت: یکی از راه‌ها برای اعمال سیاستگذاری در بازار ارز همان راهی است که هم‌اکنون بانک مرکزی اتخاذ کرده است.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، برداشتن محدودیت در فروش ارز، آرامش را به بازار برمی‌گرداند و بازار می‌تواند این اطمینان را داشته باشد که در هر زمان که نیاز به ارز داشته باشد، این نیاز خود را می‌تواند تامین کند و به طور قطع تمام این سیاست‌ها برای ایجاد آرامش در بازار است.

وی در خصوص افزایش قیمت‌ دلار توسط دلالان بیش از قیمت بانک مرکزی با وجود سیاست تک نرخی کردن نرخ ارز توسط این بانک گفت: اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف آن لحظه‌ای صورت نمی‌گیرد و نیازمند زمان است تا به نتیجه نهایی برسد و بانک مرکزی به تمامی این مسائل توجه کرده و نتیجه لازم را هم خواهد گرفت.

خاوری در مورد زمان رفع محدودیت فروش ارز از جمله ارائه بلیت و پاسپورت، گفت: بانک ملی مجری سیاستگذاری‌های بانک مرکزی است. در هیچ کجای دنیا نیز اینگونه نیست که هر فردی به هر میزان ارز بخواهد در اختیارش قرار گیرد تا به راحتی از کشور خارج شود، قطعا کنترل‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: ارز ثروت ملی و متعلق به کلیه افراد کشور است و نمی‌تواند در اختیار بخش خاصی قرار بگیرد، بنابراین باید به صورت کنترل و نظارت شده وارد بازار شود.

بازار سکه

مدیرعامل بانک ملی در مورد وضعیت بازار سکه و افزایش قیمت‌ها در این بازار نیز گفت: سکه تابع فاکتورهای متفاوتی است که یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن نوسانات بین‌المللی قیمت طلا و میزان تقاضا و همچنین بحث روانی خرید و فروش در این بازار است.رییس شورای‌عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با اشاره به اختلاف قیمت بازار رسمی و غیررسمی سکه، گفت: عده‌ای نیاز واقعی برای خرید سکه دارند که باید در اختیار این عده، سکه مورد نیاز قرار گیرد، اما افرادی هم هستند که در این بازار سفته بازی می‌کنند و به طور قطع این عده دچار مشکلاتی خواهند شد. همچنین توصیه می‌کنم کسانی که به بازار سکه و ارز آشنایی ندارند وارد این بازارها نشوند، زیرا دچار مشکل خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون قیمت سکه در بازار رسمی نسبت به بازار غیررسمی گرانتر است، آیا این امر منجر به عدم استقبال خریداران از سکه‌های عرضه شده در بانک ملی نخواهد شد؟ گفت: بانک ملی سکه‌ها را براساس قیمتی که بانک مرکزی مشخص و ابلاغ می‌کند در شعب منتخب خود به عنوان کارگزار به فروش می‌رساند و فروش در این شعب برای تامین نیاز خرده فروشی بازار است و تامین سکه مورد نیاز در سطوح بالاتر توسط بانک کارگشایی به صورت حراج انجام می‌شود.(این گفته‌ها مربوط به قبل از تصمیم دیروز بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت رسمی فروش سکه است.)

نرخ سود سپرده‌ها

وی در مورد دلیل شورای پول و اعتبار برای عدم موافقت با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اظهار کرد: بانک‌های دولتی نظرات خود را به شورای پول و اعتبار در این خصوص ارائه کردند، اما مجموعه واحد و منسجمی از سیاست‌ها می‌تواند ما را به هدف برساند. اگر کشورمان بانک محور است باید هم به نرخ سود سپرده‌ها و هم نرخ سود تسهیلات توجه شود.

خاوری در پاسخ به سوالی، در مورد مشکلات ایجاد شده برای اجرای طرح تامین آتیه مهر، گفت: تامین بودجه مورد نیاز اجرای این طرح توسط رییس‌جمهور ابلاغ شده و دستورات لازم به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری برای اجرای درست برنامه‌ها صادر شده است.

طرح آتیه مهر

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه هرچه زودتر عملیات اجرایی طرح تامین آتیه مهر به بانک ملی ابلاغ شود، گفت: بانک ملی آمادگی دارد که هر زمان اجرای آن ابلاغ شود اوراق سپرده‌ را در اختیار مردم قرار دهد.وی ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد متولد شد که برای هر یک از آنها یک میلیون تومان در نظر گرفته شده که ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل فروش سهام و ۹۰۰ میلیارد تومان آن نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری باید تامین شود.

مدیرعامل بانک ملی ادامه داد:‌ برای تامین بودجه اجرای طرح در سال جاری نیز درصدد برنامه‌ریزی هستیم و هیچ گونه جای نگرانی نیست، زیرا قرار است در ۱۸ سالگی از این حساب‌ها برداشت شود.

خاوری گفت: برنامه‌هایی که در بخش هدفمندی یارانه‌ها و سپرده‌های مربوطه قرار بود در این بانک اجرا شود هم‌اکنون اجرایی شده که از جمله آنها پیش فروش سکه و همچنین سپرده‌گذاری‌های خاصی برای دریافت تسهیلات در آینده است که دستورالعمل‌های اجرایی آنها ابلاغ شده و مردم می‌توانند از این امکانات استفاده کند.