گروه بازار پول-۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نظام به چالش مهمی در مقابل سیستم بانکی تبدیل شده است. دو نماینده مجلس در تحلیلی به ریشه یابی این مساله پرداخته‌اند. جمشید انصاری- عضو کمیسیون اقتصادی- رونق اقتصادی را راهکار برون‌رفت از این وضعیت عنوان می‌کند. ناصر موسوی لارگانی نیز معتقد است: پرداخت نشدن معوقات موجب کاهش منابع بانکی و تزریق نشدن منابع به بخش تولید شده است. این دو نماینده مجلس با هشدار نسبت به وضعیت موجود، از افزایش روز به روز معوقات بانکی ابراز نگرانی کردند.

بحران منابع در بانک‌ها

سید ناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر کاهش منابع بانکی و عدم ارائه تسهیلات به صنایع و تولیدکنندگان گفت: اگر معوقه‌های بانکی به موقع پرداخت می‌شد، امروز شاهد کمبود منابع در بانک‌ها و عدم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان نبودیم. «سید ناصر موسوی‌لارگانی» در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار کرد: هم‌اکنون صنایع مختلف و تولیدکنندگان به علت شرایط ویژه اقتصادی، وضعیت مناسبی ندارند و به دریافت تسهیلات بانکی نیاز دارند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه با وجود نیاز شدید بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان به تسهیلات بانکی تا به امروز پاسخ مناسبی از طرف بانک‌ها به تولیدکنندگان داده نشده است و این به علت فقدان منابع کافی در بانک‌ها است. وی با بیان اینکه اگر معوقه‌های بانکی به موقع پرداخت می‌شد، شاهد وضعیت نابسامان در اقتصاد نبودیم،‌ یادآور شد: بسیاری از معوقه‌های بانکی تا به امروز پرداخت نشده‌اند و یکی از علت‌های مهم آن، نبود اعتبار در بانک‌ها است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از این معوقه‌ها تسهیلاتی است که با وثیقه‌های بسیار ناچیز و بدون تناسب دریافت شده که این موضوع سبب شده است دریافت‌کنندگان این تسهیلات اجباری برای پرداخت و تصفیه بدهی‌های بانکی خود احساس نکنند. وی با تاکید بر اقدام نمایندگان مبنی بر تحقیق و تفحص از این موضوع گفت: نمایندگان مجلس به دلیل اهمیت این موضوع طرح تحقیق‌و‌تفحصی را در این زمینه تصویب و اجرا کردند که متاسفانه نتیجه خوبی در بر نداشت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: معوقه‌های بانکی تا به امروز نه تنها کاهش نیافته است که هر روز شاهد افزایش آنها نیز هستیم که این اقتصاد کشور را به شدت در تنگنا قرار می‌دهد.

رکود، عامل معوقات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حجم بالای معوقه‌های بانکی به علت رکود حاکم بر اقتصاد کشور است، گفت: تا زمانی که رونق اقتصادی ایجاد نشود، انتظار پرداخت معوقه‌های بانکی بیهوده است. «جمشید انصاری» گفت: این موضوع که برخی از افراد فکر می‌کنند با اعمال فشار می‌توانند شرایطی را برای پرداخت معوقه‌های بانکی فراهم آورند، تفکرغلطی است. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون رکود در اقتصاد کشور حاکم است و این رکود موجب شده است که بسیاری از افراد نتوانند، بدهی‌های خود به بانک‌ها را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه باید در ابتدا برای رونق اقتصادی کشور اقدامی کرد، گفت: تا زمانی که رونق اقتصادی ایجاد نشود به طور حتم مشکل معوقه‌های بانکی حل نخواهد شد و افراد نخواهند توانست بدهی‌های خود به بانک‌ها را پرداخت کنند. نماینده مردم زنجان در مجلس افزود: این موضوع که معوقه‌های بانکی موجب شده است تا بانک‌ها نتوانند به صنایع و تولید کنندگان تسهیلات ارائه کنند سخن درستی نیست، زیرا منابع بانک‌ها تنها از ۳۰ هزار میلیارد تومان معوقه‌های بانکی تشکیل نشده است. وی با بیان اینکه سپرده‌های بانکی بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: بانک‌ها هیچ مشکلی در زمینه دراختیار داشتن منابع کافی برای ارائه تسهیلات به صنایع ندارند و عدم ارائه تسهیلات به صنایع به دلیل وجود مشکلات و مسائل دیگری است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بانک‌های کشور باید برای جذب هرچه بیشتر سرمایه و نقدینگی‌های سرگردان مردم فکری کرده و با اعمال سیاست‌هایی این وجوه را جمع‌آوری کنند تا هم از میزان تورم در جامعه کاسته شود و هم شاهد رواج آشفتگی در بازارهایی مانند طلا و ارز نباشیم.