گروه بازار پول- معاون اتکایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از کاهش واگذاری بیمه‌های اتکایی به خارج از کشور خبر داد و گفت: پارسال بیمه اتکایی خارجی ۵۰ درصد کاهش یافت و امسال هم ۶۵ درصد کمتر می‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، مینا صدیق نوحی تاکید کرد: خدمات بیمه اتکایی همزمان با افزایش ظرفیت‌های داخلی رو به توسعه است.

معاون بیمه مرکزی گفت: ظرفیت اتکایی بیمه مرکزی، دو شرکت بیمه اتکایی و شرکت‌های بیمه‌ای شامل ۱۱ شرکت، ظرفیت خیلی بالایی است.

نوحی اظهار کرد: در بازار بیمه کشور برای صدور بیمه‌نامه اتکایی بسیاری از ریسک‌هایی که یکصد میلیون و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه بیمه‌ای دارند، مشکلی نداریم.

وی گفت: با پشتوانه‌ای که دولت به بیمه مرکزی داده است، حتی برای ریسک‌های تا یک میلیارد دلار هم هیچ مشکلی نداریم.

بنابر این گزارش، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم پیش از این از سود بیش از ۱۱۴ میلیون دلاری شرکت‌های بیمه پس از تحریم شرکت‌های بیمه و تغییر بیمه‌های اتکایی از خارج به داخل خبر داده بود.

جواد فرشباف ماهریان گفته است: بیش از ۶۷ درصد بیمه اتکایی کشور به شرکت‌های بیمه خارجی واگذار شده بود و هنگامی که شرکت‌های بیمه غربی پوشش اتکایی شرکت‌های بیمه کشورمان را نپذیرفتند فکر می‌کردند به سرعت صنعت بیمه کشور در این زمینه به زانو درآید، اما ضمن پوشش اتکایی کامل خدمات بیمه‌ای دست کم ۱۱۴ میلیون و سیصد هزار دلار سود عاید شرکت‌های بیمه داخلی شد و شرکت‌های تحریم کننده که در پی آسیب رساندن به اقتصاد کشور بودند خودشان زیان دیدند.

وی با بیان اینکه تحریم صنعت بیمه موجب کشف ظرفیت‌های جدید در این بخش شده، افزوده است: بیمه مرکزی با همکاری شرکت‌های بیمه اقدامات دیگری در مقابله با تحریم‌ها انجام داده و موفق بوده است.

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ فعالیت اقتصادی کشور بدون پوشش بیمه‌ای نمانده است، گفت: حداقل ۱۱۵ میلیون دلار بابت بیمه اتکایی به شرکت‌های بیمه خارجی پرداخت می‌شد که بخشی از آن را شرکت‌های بیمه و بخشی را دولت پرداخت می‌کردند.

وی افزود: فقط دولت نسبت به سهم خود با گرایش بیمه‌های اتکایی به داخل حدود بیست میلیون دلار سود کرد و خسارت پرداختی هم یک مورد سقوط هواپیمای ارومیه بود که حدود هفتصد هزار دلار شد.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرده است: بیمه اتکایی کشورمان این ظرفیت را دارد در بازارهای منطقه‌ای نقش‌آفرینی و نسبت به پوشش‌های اتکایی مورد نیاز کشورهای همسایه اقدام کند.