مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک ملی

فرشاد حیدری مدیر عامل جدید بانک ملی

وزیر اقتصاد: خاوری در مدیریت گشایش اعتبارات اسنادی اشتباه نکرد

گروه بازار پول_ مراسم معارفه مدیر عامل جدید بانک ملی در روز پنج‌شنبه با حضور وزیر اقتصاد در حالی برگزار شد که شمس‌الدین حسینی بازهم از لزوم برگشت محمود رضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی به کشور برای پاسخگویی به اتهامات سخن گفت. وزیر اقتصاد همچنین خاوری را در مدیریت گشایش اسناد اعتباری بی‌تقصیر دانست و گفت: اشتباه خاوری ترک کشور است.

همچنین در این جلسه، فرشاد حیدری با عذرخواهی از مردم برای تخلف اخیر نظام بانکی کشور، هر گونه سیاست انقباضی را در عکس‌العمل به این ماجرا از سوی بانک‌ها نادرست ارزیابی کرد. همچنین ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه این جلسه از بررسی پرونده فساد مالی اخیر در کمیسیون اقتصادی ۹۰ و اقتصادی مجلس که در ۶ فصل انجام شده است، خبر داد.

بانک ملی حامی دولت در اجرای برنامه‌های سنگین و دشوار

سید شمس‌الدین حسینی در مراسم معارفه فرشاد حیدری، مدیرعامل جدید بانک ملی در جمع خبرنگاران که با حضور روسای کمیسیون‌های قضایی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل بانک‌ها، اعضای هیات مدیره و مدیران بانک ملی برگزار شد، گفت: با تمام توان به سوی خدمت بیشتر و جدیدتر برای رفع نگرانی مردم پیش می‌رویم. وی ادامه داد: تلخی یک خاطره ناگوار را با وقایع شیرین می‌توان تغییر داد و این محنت را نیز با خدمت و انگیزه مضاعف باید پشت سر گذاشت و طعم خوش خدمت بانکی را به ملت چشانید.

وی از رشد ۵/۱۵ درصدی سپرده‌های موثر بانک ملی طی شش ماهه گذشته خبر داد و افزود: سپرده‌های بلندمدت این بانک نیز طی این مدت بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است. حسینی با تقدیر از همه کارکنان سیستم بانکی و به خصوص بانک ملی در پرداخت بدهی خود به بانک مرکزی، آن را عامل حفظ استحکام این بانک خواند.وزیر اقتصاد تاکید کرد: بانک‌ها باید از سه دسته فعالیت اقتصادی، توسعه ای و اجتماعی حمایت کنند و نقش تسهیل‌کننده در فعالیت‌های اقتصادی را ایفا نمایند.سخنگوی اقتصادی دولت از بانک ملی به عنوان حامی دولت در اجرای برنامه‌های سنگین و دشوار نام برد و تاکید کرد: در بانکداری اسلامی کشورمان به امر قرض‌الحسنه تاکید شده و شاهد رشد ۲۳ درصدی آن هستیم.وی با اشاره به هشتاد و سومین سالروز تاسیس بانک ملی گفت: این بانک با مجموع ۶۷ هزار میلیارد تومان سپرده، ۶۳ هزار و پانصد میلیارد تومان مصارف بانکی داشته و توانسته موقعیت منحصر به فردی در منطقه کسب کند.وی در توصیف اختلاس اخیر در نظام بانکی کشور گفت: آنچه این اتفاق تلخ را در نظر مردم تلخ تر جلوه می‌دهد پرداخت بخش عظیمی از منابع، بدون دقت لازم به یک بنگاه تحت مدیریت یک شخص یا گروه خاص است.

حسینی از بانک ملی به عنوان یک بانک تجاری که با شاخص‌های تخصصی از جمله حکمرانی شرکتی سنجیده و اداره می‌شود، نام برد.

خاوری برگردد

وزیر اقتصاد همچنین در این جلسه بروز این فساد بزرگ در نظام بانکی را ناشی از جدی نگرفتن تذکرات وزارت اقتصاد توسط مسوولان دو بانک ملی و صادرات دانست و گفت: در سال ۱۳۸۸ بازرسی وزارت اقتصاد براساس اطلاعات دریافتی و یک مطالعه اولیه به بانک‌های ملی و صادرات تذکر داد و در سال ۱۳۸۹نیز این امر تکرار شد، اگر این تذکرات جدی گرفته می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد .سخنگوی اقتصادی دولت از مدیرعامل سابق بانک ملی خواست تا با بازگشت به کشور از حقوق شخصی خود دفاع و به اتهامات و تخلفات صورت گرفته پاسخ دهد. وی دراین باره گفت: اشتباه خاوری مدیریت اسناد گشایش اعتباری (ال - سی) نیست و مراجع عدالت به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. وی ادامه داد: اشتباه خاوری ترک کشور و عدم بازگشت بوده است اما امیدوارم به کشور بازگردد و اشتباه خود را جبران کند.وزیر اقتصاد تاکید کرد: نظارت، دقت و حساسیت نباید منجر به توقف و رکود کار شود، بلکه با صرف کار و دقت بیشتر مانع از وقفه در امور شویم.وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر سیستم بانکی را از چالاکی و چابکی به دام لختی بیندازیم هزینه‌ها را بیشتر نیز خواهیم کرد.وی با اشاره به اینکه اگر نظارت در بانک‌ها چند لایه و مطمئن نباشد همچنان باید دغدغه بروز چنین اتفاقاتی را داشته باشیم.حسینی در ادامه بر ایجاد و تقویت یک مراوده با بانک مرکزی به عنوان ناظر و حاکم سیستم پولی کشور تاکید کرد.وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ هزار نفر در سیستم بانکی کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: همچنان به ظرفیت، تعهد و تخصص همکارانمان در بانک‌ها متکی هستیم و برای افزایش سطح اطمینان باید روی کنترل‌های درونی بیشتر سرمایه‌گذاری نماییم.

عذرخواهی مدیر جدید

فرشاد حیدری نیز در مراسم معارفه خود گفت: اتفاق اخیر هرچند سطح احتیاط را در کارکنان بانک بیشتر کرد، اما نباید فعالیت بانک‌ها را انقباضی کند. وی با تاکید بر قوی کردن لایه‌های نظارتی گفت: اگر دقت نظر بیشتری به موضوع می‌شد این اتفاق نمی افتاد. وی همچنین از قوه قضائیه خواست با برخورد جدی با عاملان این اتفاق، امکان هرگونه سوءاستفاده دشمنان داخلی و خارجی را از این ماجرا ببندد. وی وظیفه سیستم بانکی را جذب منابع، مدیریت نقدینگی، اعطای تسهیلات و توسعه اقتصادی خواند. مدیر عامل جدید بانک ملی گفت: با افزایش رضایتمندی، توسعه منابع بانکی، بهبود روش‌ها، توسعه بانکداری الکترونیک زمینه توسعه را فراهم نماییم.

بانک تجارت هشدارها را جدی گرفت

وی با اشاره به تبعات موضوع اختلاس اخیر برای شبکه بانکی کشور یادآور شد: موضوع فعالیت‌های مشکوک و خارج از مقررات گروه مالی امیرمنصور آریا بیشتر از یک سال پیش به مدیران بانک‌ها هشدار داده شده بود. در این بین بانک تجارت یکی از بانک‌هایی بود که به دقت تذکرات و نگرانی‌های وزارت اقتصاد را مورد بررسی قرار داد و آن را به بدنه بانک منتقل کرد که منجر به جلوگیری از حضور این گروه در بانک شد. حیدری همچنین ابراز امیدواری کرد بروز این گونه تخلفات موجب نادیده انگاشتن خدمات کارکنان و مدیران شریف بانک ملی و دیگر بانک‌ها در عرصه‌های اقتصادی کشور نشود.

بررسی فساد بانکی اخیر در شرایط مناسب

همچنین علی شاهرخی، رییس کل کمیسیون قضایی مجلس در این مراسم گفت حیدری در شرایط حساسی سکاندار بانک ملی شد و به همین دلیل باید با دقت و همت مضاعف این بانک را به سمت اهداف خود هدایت کند.

وی درمورد اخلال مالی انجام شده در شبکه بانکی گفت: این اشتباهات باید در شرایط درستی بررسی شده و از سیاسی کاری پرهیز کرد ضمن آنکه افرادی که مستحق مجازات هستند باید تنبیه شوند. شاهرخی ادامه داد: اگر در این راستا با جو سازی و سیاسی کاری رفتار شود به طور قطع نظام تاوان آن را می‌دهد، زیرا کشور نیاز به آرامش و امنیت دارد.

رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه ‌مراجع قضایی و مجلس در حال پیگیری پرونده اخلال مالی هستند به ‌رسانه‌ها توصیه کرد: با تاثیر در هدایت افکار عمومی، شرایط را به نحوی منعکس کنند که اشتباهی رخ ندهد.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در بررسی‌های انجام شده نظام بانکی دارای خلأهای قانونی است، اما این مشکل در طرح تحول بانکی رفع خواهد شد.‌ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در این جلسه از بررسی پرونده اخلال مالی در دو کمیسیون اصل ۹۰ و اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: بررسی‌ها در شش فصل در حال انجام است.وی همچنین با تاکید بر اهمیت طرح تحول اقتصادی افزود: در همین راستا بررسی طرح تحول گمرکی در مجلس به اتمام رسیده و تقدیم شورای نگهبان شده است و بررسی لایحه قاچاق کالا و ارز نیز یکشنبه هفته آینده پایان می‌یابد.