منتظر خبرهای خوش باشید

لیلا اکبرپور- هجدهمین همایش بیمه و توسعه کار خود را با کلاس درس غدیرمهدوی رییس پژوهشکده بیمه مرکزی با موضوع قانون اعداد بزرگ و وعده‌های خبر‌های خوش رییس کل بیمه مرکزی در آینده‌ای نزدیک آغازکرد. این همایش که بزرگترین گردهمایی مسوولان، مدیران و کارشناسان صنعت بیمه است و هرساله به مناسبت ۱۳آذرماه روز بیمه برگزار می‌شود روز گذشته در تالار اجتماعات پژوهشگاه نیرو برگزار شد و رییس پژوهشکده بیمه در غیاب شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و در حضور رییس کل بیمه مرکزی ایران و تمامی مدیران عامل بیمه‌ها و کارشناسان، صنعت بیمه کشور را صنعتی عقب‌افتاده که تعداد کارشناسان خبره این حوزه به اندازه انگشتان دست هم نیست معرفی کرد.غدیرمهدوی که به تازگی به سمت رییس پژوهشکده بیمه مرکزی منصوب شده است در مقابل یادداشت مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی که از او خواست تا در مورد اهداف همایش صحبت کند به صراحت گفت:«این صحبت‌ها جنبه آموزشی دارد و تا عیب صنعت بیمه گفته نشود آنها متحول نخواهند شد.»مهدوی که گمان می‌کرد کارشناسان صنعت بیمه حتی از مباحثی چون قانون اعداد بزرگ هم بی اطلاع هستند دراین خصوص توضیح داد وآمارهای تکراری بیمه مرکزی درخصوص سرانه حق بیمه، ضریب نفوذ بیمه و سهم بیمه‌های عمر از کل پرتفوی بازار را اعلام کرد. این درحالی است که به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی در زمینه بیمه، پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی ایران، براساس مجوزشورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف توسعه و گسترش پژوهش در زمینه بیمه و حوزه‌های آن و زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی مرتبط تاسیس شده است. البته کارشناسان در حاشیه برای این سخنان پاسخ داشتند. به گفته آنان، صنعت بیمه کشور ما کاستی‌هایی دارد که کمبود نیروی انسانی و عدم انتقال دانش روز دنیا مهم‌ترین آن است، اما بیمه مرکزی و به خصوص پژوهشکده بیمه که طبق اساسنامه موظف به حل این مشکلات هستند تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌است؟ و رییس تازه وارد پژوهشکده بیمه آیا برنامه‌ای در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و انتقال دانش روزدنیا دارد؟ آیا به راستی عدم استقبال مردم ازخرید خدمات بیمه‌ای نبود تنوع درنوع خدمات است؟ شما کدامین نیازآحاد جامعه را سراغ دارید که بازاربیمه متناسب با نیاز آنان بیمه نامه مربوط به آن را نداشته باشد؟همین خدمات موجود در شرکت‌های بیمه هنوز برای اکثریت مردم غریب است و با مزایای آن آشنایی ندارند؛ چگونه می‌توان صنعت بیمه را متهم به نداشتن خدمت متهم کرد؟ شاید بهتر باشد پژوهشکده بیمه مرکزی به جای عنوان مطالب تکراری و گرفتن انگشت اتهام به سوی بیمه‌گران درخصوص علل واقعی عدم توجه و میل مردم به بیمه یک کارپژوهشی انجام دهد.

بیمه حوادث منازل مسکونی را اجباری کنید

مهندس کریمی رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز در هجدهمین همایش بیمه و توسعه از اخبار خوش صنعت بیمه خبرداد و گفت: دولت و مجلس آماده هستند تا مشکلات قانونی و ضوابطی که سد راه توسعه صنعت بیمه وجود دارد را حل نمایند.کریمی همچنین از بازنگری تمامی مصوبات شورای عالی بیمه خبرداد و افزود: بیمه باید درکشور موجب توسعه صنعت، کشاورزی، افزایش امید به زندگی، سلامت، رونق کسب و کار، ارتقای فرهنگ اجتماعی و توسعه زندگی خوب مردم شود و بیمه مرکزی به دنبال بهترین راهکارها برای تحقق این اهداف است. او به نقش ارزنده بیمه درمثلث بازارسرمایه، پول و بیمه اشاره کرد و ادامه داد: بازارپول و سرمایه درراستای توسعه اقتصادی اقدامات مفیدی انجام داده و جا دارد صنعت بیمه نیز برنامه‌ای مدون در این خصوص داشته باشد.او درحضورصدر، نایب رییس مجلس عنوان کرد: پیش‌بینی‌های کارشناسان از وقوع بلایای طبیعی درکشور به خصوص پایتخت جدی است، اما هنوز اکثرمنازل مسکونی فاقد بیمه‌نامه مناسب برای جبران هستند و جا دارد مجلس خرید این نوع بیمه نامه را اجباری نماید، زیرا در زمان وقوع حوادث دولت امکان جبران تمامی خسارات را ندارد ؛ ضمن آنکه می‌توان خطرات و آثار زیان بار آنها را پس از پوشش به صورت اتکایی به خارج از کشور منتقل کرد.کریمی گفت: اینک نزدیک به ۶۰ درصد بازار بیمه کشور بالقوه مانده است و شرکت‌های بیمه می‌توانند با تلاش مضاعف و بازاریابی مناسب بخش عمده‌ای از آن را بالفعل کنند.وی در ادامه بر حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی، تنظیم بازار ارز و پشتیبانی از تسهیلات‌گیرندگان بانکی تاکید کرد و یادآور شد: بیمه ریشه در آموزه‌های مذهبی ما نیز دارد و مردم در زمان بروز مشکلات و بیماری‌ها وقتی ازهمه کس ناامید می‌شوند به پروردگار بزرگ و ائمه اطهار پناه می‌برند که حکایت از اعتقادات قلبی مردم ما به دادرس دارند.کریمی در پایان به تمام شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌ها توصیه کرد تا اقدامات مناسبی را در خصوص توسعه فرهنگ بیمه در جامعه انجام دهند.

۱۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه سلامت قرار ندارند

سید شهاب‌الدین صدر نایب رییس مجلس درهمایش مذکور گفت: صنعت بیمه یک نهاد اقتصادی مستقل است که به لحاظ درآمدی ریسک بسیار پایین‌تری نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی دیگر دارد. صدرافزود: : حدود ۱۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه سلامت قرار ندارند و در دیگر پوشش‌های بیمه اجرا شده در کشور نیز وضعیت به همین‌گونه است. وی با یادآوری اینکه در سند چشم‌انداز کشور و همچنین برنامه پنجم عنوان شده که صنعت بیمه به عنوان یک نهاد مستقل اقتصادی در کشور توسعه و گسترش یابد، ادامه داد: اما در حال حاضر ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور ۳/۱ درصد است که باید این میزان به ۶ برابریعنی ۵/۷ درصد برسد. به گفته وی سهم صنعت بیمه کشور در جهان ۹/۰ درصد است که با این میزان ایران را در رتبه ۷۶ جهان قرار داده است در حالی که کشورهای منطقه بسیار توسعه‌پذیرتر بوده‌اند. این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه شاخص‌های مطلوبی در صنعت بیمه کشور وجود دارد و فعالیت‌های خوبی تاکنون برای توسعه صنعت بیمه صورت گرفته است، اظهار کرد: موانع موجود در راستای توسعه صنعت بیمه باید برداشته شود و در این خصوص مجلس آمادگی خود را برای تدوین قوانین لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه اعلام ‌می‌کند. وی تصریح کرد: برای توسعه صنعت بیمه فرهنگسازی نیز یکی از الزامات اساسی که باید ضمن ایجاد ساختار متوازن در اقتصاد کشور برای توسعه این صنعت فرهنگسازی را نیز گسترش داد.

نایب رییس مجلس درخاتمه متذکرشد: صنعت بیمه برای جذب بیشترمشتری و جلب رضایت آنان حتی‌المقدور از بوروکراتیک اداری پرهیز کنند و خدمات بیمه را سریع، آسان و ارزان به مردم عرضه کنند.گفته می‌شود: مسوولان ارشد صنعت بیمه کشور شنبه مصادف با ۱۳ آذر با محمود احمدی‌نژاد دیدار دارند.