دنیای اقتصاد- بانک مرکزی پس از تصمیم به تخلیه حباب سکه، 85 هزار تومان از قیمت دولتی در سه روز گذشته کاست؛ بازار غیر رسمی نیز گرچه در دو روز اول با این سیاست تا حدودی همراهی نشان داد، اما از روز گذشته مسیر قیمت از کاهش به افزایش تغییر کرد. دیروز قیمت سکه دولتی با 31هزار تومان کاهش 535هزار تومان تعیین شد، در حالی که در بازار هر سکه بهار آزادی 600هزار تومان فروش رفت. به این ترتیب شکاف قیمت رسمی و غیررسمی روز چهارشنبه به 64 هزار تومان رسید.

قیمت سکه دولتی کاهش یافت سکه بازار افزایش
بالاترین رکورد برای شکاف سکه
گروه بازار پول - مسعود رضا طاهری: مجموعه تلاش‌های بانک‌های مرکزی در ۱۱ روز گذشته برای کنترل قیمت‌ها در بازار سکه نشان می‌دهد که حتی برگزاری تودیع و معارفه‌های جدید نیز نتوانسته قیمت سکه را در بازار کاهش دهد، بلکه شکاف قیمت سکه دولتی و سکه بازار تا ۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان هم افزایش یافته است.
این در حالی است که شکاف قیمت سکه بازار و دولتی در برخی موارد دوهزار و 700 تومان منفی نیز بوده و می‌توان گفت شکاف قیمت سکه، از دوم آبان تا روز گذشته از 67 هزارتومان نیز گذر کرده است. مقایسه قیمت سکه از 28 آبان ماه امسال که با ورود معاون ارزی جدید بانک مرکزی همزمان شده تا روز گذشته 9 آذر ماه نشان می‌دهد که قیمت سکه در بازار بی اعتنا به سیاست‌های اعمال شده هنوز از محدوده 600 هزارتومان پایین تر نیامده و حتی میل به افزایش قیمت در آن بیشتر نیز شده است.
در روز ۲۸ آبان قیمت سکه دولتی ۶۰۳ هزارو ۲۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که قیمت سکه ‌در بازار ۶۱۲ هزار تومان بود. اختلاف قیمت این دو در روز مذکور ۸هزار و ۸۰۰ تومان بود. دیروز قیمت سکه دولتی پس از سه روز کاهش مداوم با ۸۳ هزار و ۲۰۰ تومان افت به ۵۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و با توجه به ثابت ماندن قیمت سکه بازار در سطح ۶۰۰ هزار تومان، اختلاف قیمت این دو به ۶۴ هزار و۴۰۰ تومان رسید.
در مدت 11 روزه مورد گزارش، گاهی قیمت سکه دولتی از قیمت بازار پیش افتاده است. به طور مثال قیمت سکه بازار در روز 30 آبان 600 هزار تومان بود، در حالی که قیمت سکه دولتی 601 هزار و 120 تومان تعیین شد که شکاف قیمت منفی هزار و 120 تومان بود. در روز 2 آذر نیز قیمت سکه دولتی در حالی 617 هزار و 760 تومان تعیین شد که قیمت سکه در بازار 615 هزار تومان اعلام شد و تفاوت قیمت به سمت سکه دولتی دوهزار و 760 تومان بود.در سه روز اخیر، بانک مرکزی قیمت سکه را از 618 هزار و 800 تومان به ترتیب 20 هزار و 800 تومان در روز اول و 31 هزار و 200 تومان در هر دو روز بعد و مجموعا 83 هزار و 200 تومان کاهش داده است.در این مدت قیمت سکه در بازار، در روز اول 22 هزار تومان و در روز دوم 15 هزار تومان افت کرد، اما در روز سوم (دیروز) قیمت سکه ‌در بازار
۱۰ هزارتومان گران شد و به ۶۰۰ هزار تومان رسید. قیمت ۶۰۲ هزار تومان نیز برای آن در برخی مناطق بازار به چشم می‌خورد. در واقع اگرچه قیمت سکه در این مدت در ازای افت بیش از ۸۳ هزار تومانی سکه بانکی در حدود ۱۷ هزار تومان کاهش یافته، اما افزایش شکاف قیمت ۶۴ هزار تومانی فضایی رانتی است که اگر با تزریق فراوان سکه به بازار همراه شود، تداوم تشکیل صف‌ها نقدینگی را موقتا از بازار ارز به سکه منتقل می‌کند. در عین حال اگر سکه به حد کافی به بازار تزریق نشود تعیین قیمت با فاصله زیاد از قیمت بازار تاثیری بر تقاضای بازار نداشته و رانت را تنها در اختیار معدود افرادی قرار می‌دهد که سحرگاهان پشت در شعب منتخب بانک ملی برای دریافت شماره آن هم به تعداد محدود در سرمای زمستان ایستاده‌اند. شعب مورد نظر پس از اعطای شماره به افراد معدود از ساعت ۱۱ تا ۱۳ اقدام به فروش سکه می‌کنند که در برخی شعب سکه به حد کافی توزیع نمی‌شود و در برخی شعب معمولا یکی از انواع سکه را توزیع می‌کنند. آن هم اگر در ساعات مقرر سیستم فروش آنها با قطعی مواجه نشود. ظاهرا به افراد تنها یک بار سکه فروخته می‌شود که ثبت کد ملی افراد در سامانه مربوطه خود حکایتی مفصل است.
قیمت سکه در بازار دیروز
روز گذشته قیمت خرید و فروش سکه در ساعات اولیه بازار ۵۸۶ هزار تومان و ۵۹۶ هزار تومان بود که در ساعات بعد به ترتیب ۵۹۰ هزارتومان و ۶۰۰ هزار تومان شد و نسبت به نرخ روز سه شنبه ۱۰ هزارتومان از قیمت‌های کاسته شده را جبران کرد اما قیمت سکه طرح قدیم در بازار دیروز به ۶۱۵ هزارتومان رسید و ۱۰ هزارتومان افت کرد.روز گذشته قیمت نیم سکه دوهزار تومان گران شد و ۲۹۲ هزارتومان فروخته شد. در عین حال ربع سکه هزار تومان ارزان شد و ۱۴۷ هزار تومان فروخته شد.
سکه دولتی
بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را دیروز نیز ۳۱ هزارو ۲۰۰ تومان کاهش داد و آن را ۵۳۵ هزارو ۶۰۰ تومان تعیین کرد. نیم سکه بانکی هم با ۱۹ هزارو ۷۶۰ تومان کاهش، ۲۵۷ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد. نرخ ربع سکه بانکی در روز گذشته ۷هزار و ۹۶۰ تومان کاهش یافته و ۱۲۹ هزار و۸۴۰ تومان تعیین شد. بانک مرکزی همچنین قیمت سکه گرمی ‌را با هزار و ۴۰ تومان کاهش ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد.
قیمت‌ها در بازار ارز
بازار ارز دیروز نیز با نوسان‌های مختلفی همراه بود. در حالی که قیمت دلار در تابلو صرافی‌ها ۱۳۳۵ تومان درج شده بود، برخی دلالان در گوشه گوشه بازار دلار را ۱۳۲۹ تومان نیز جار می‌زدند. در این بازار در حالی که قیمت یورو در صرافی‌های مجاز ۱۸۱۸ تومان و حتی ۱۸۲۰ تومان درج شد، اما در بین دلالان ۱۸۱۶ نیز فریاد زده می‌شد.دلار در بازار دیروز ۵ تومان افزایش قیمت داشت. در حالی که قیمت دلار مرجع نیز ۵ ریال افزایش را ثبت کرد. به این ترتیب شکاف قیمت دلار رسمی ‌و غیررسمی ۲۵۰ تومان بود. در بازار فرعی قیمت دلار ۱۱۹۵ تومان اعلام شد که ۱۳ ریال افزایش داشت. یورو تا رسیدن به نرخ ۱۸۱۸ تومان ۷ تومان کاهش قیمت را ثبت کرد. پوند انگلیس نیز با ۵ تومان کاهش به نرخ ۲۱۲۵ تومان فروخته شد.همچنین هر یک صد ین ژاپن با ۲۰ تومان کاهش قیمت تا ۱۷۰۰ تومان پایین آمد.درهم امارات با ۳ تومان افزایش به ۳۷۳ تومان رسید. البته به نظر می‌رسد با افزایش قیمت درهم تا این سطح امکان افزایش قیمت دلار تا مرز ۱۳۷۰ تومان وجود داشته باشد.
طلا در بازار‌های جهانی
قیمت طلا تا بعد از ظهر روزگذشته همانند روز‌های اخیر بین دو سطح ۱۷۰۰ تا ۱۷۲۷ دلار در نوسان بود که ناگهان در غروب دیروز با جهش شدید تا ۱۷۴۵ دلار بالا رفت و ساعات بعد قدری تعدیل شد.دلیل افزایش ناگهانی قیمت طلا در بازار‌های جهانی انتشار خبر کاهش ذخایر ارزی چین و تزریق بیشتر منابع به اقتصاد این کشور موجب افت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده جهان از جمله یورو شد و قیمت طلا را ناگهان بالا برد. در همین حال خبرهای رسیده از اروپا نشان می‌دهد که اجلاس وزرای دارایی عضو یورو انتشار برخی نتایج نهایی را به ۱۰ روز آینده موکول کرده‌اند.
همچنین برخی شایعات انتشار خبر تعطیلی قریب‌الوقوع سفارت ایران در انگلیس را موجب افزایش تقاضا برای خریدهای عمده و رشد قیمت طلا در بازار نیویورک اعلام کردند.
عکس: آکو سالمی