دنیای اقتصاد- قیمت سکه در بازار دیروز باز هم رکوردشکنی کرد. بر این اساس قیمت هر سکه طرح جدید با افزایش ۵۴ هزار تومانی، بالای ۷۴۰ هزار تومان را نیز تجربه کرد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با ۲۵ هزار و ۱۳ هزار تومان افزایش به قیمت ۳۶۵ هزار تومان و ۱۸۸ هزار تومان رسیدند. تمامی این ارقام به معنای ثبت رکورد جدید قیمتی در بازار سکه بودند. اظهاراتی در مورد مصوب نشدن افزایش نرخ سود و اقدام نظارتی جدید بانک مرکزی در بازار ارز از دلایل این هجوم نقدینگی به بازار سکه بیان شده‌اند. بلاتکلیفی سیاست پولی همچنان هزینه‌زا است

رکورد شکنی در بازار سکه

گروه بازار پول_ قیمت سکه دیروز از ۷۴۵ هزار تومان گذشت. قیمتی که پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال برای رسیدن به آن باید صبر کرد.اما این رکورد زود هنگام در دو ماه مانده به پایان سال رقم خورد و طی دو روز گذشته ۸۰ هزارتومان بر قیمت آن در بازار افزوده شده است.

افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار شامل سایر سکه‌ها نیز شده است. بلاتکلیفی بازار در مقابل مصوبه افزایش نرخ سود و انتشار اخبار اظهارنظر مقامات نفتی عربستان باردیگر موج بلندی از افزایش قیمت را متوجه بازار سکه کرد.

روز گذشته التهاب قیمتی به حدی بود که قیمت ۷۵۵ هزار تومان نیز برای سکه از سوی برخی منابع ناموثق اعلام شد. افزایش قیمت سکه تا این سطح در بازار در حالی است که قیمت پیش‌فروش سکه در بانک ملی برای اردیبهشت ماه به علاوه ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده تقریبا ۵۷۳ هزارتومان تخمین‌زده می‌شود.

در واقع فاصله قیمت سکه بازار با قیمت‌ پیش‌فروش تا روز گذشته‌ به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.افزایش قیمت سکه در بازار داخل تا حدودی نیز به افزایش قیمت جهانی طلا مربوط است. روز گذشته قیمت جهانی طلا با ۲۰ دلار افزایش نسبت به نرخ غروب روز دوشنبه تا محدوده ۱۶۶۲ دلار بالا رفت، اما در ساعات پایانی معاملات از این سطح کمتر شد.

برخی از کارشناسان اعمال برخوردهای انتظامی ‌با معامله‌گران ارز و قاچاق شدن ارز را یکی از عوامل گران شدن سکه و طلا اعلام کرده‌اند. نرخ دلار نیز دیروز در بازار ۲۰ تومان گران شد و تا ۱۷۲۰ تومان بالا رفت که به افزایش قیمت سکه نیز دامن زده است.

در این میان برخی برای کنترل قیمت سکه پیشنهادهایی مطرح کرده اند که پیش فروش با نرخ ۶۷۰ هزارتومان توسط بانک مرکزی برای تحویل در یک ماه آینده یا ۶۳۰ هزار تومان برای تحویل ۲ ماهه از آن جمله است.

حضور برخی بنگاه‌ها در بازار

بسیاری از فعالان رسمی شدن مصوبه افزایش نرخ سود را آبی بر آتش شعله‌ور شده قیمت‌ها توصیف می‌کنند. اقدامی که با برخی اظهار نظرها در‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با توجه به مخالفت‌های ظاهری برخی مقامات منتسب به دولت در مقابل افزایش نرخ سود بانکی، برخی از مقامات مجلس خواهان اجرایی شدن مصوبه افزایش نرخ سود بانکی هستند.

در این میان، حضور قدرتمند شرکت‌ها و بنگاه‌ها در بازار ارزوسکه که در سخنان عضو ناظر شورای پول و اعتبار به آن نیز اشاره شده باید به نحوی از سوداگری در بازار ارز منحرف شود که از نظر برخی دیگر از کارشناسان، شناور‌سازی نرخ سود با هدف ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری و بازگرداندن سرمایه‌ها به بانک‌ها و موسسات مالی واعتباری می‌تواند عامل تاثیر گذاری در این زمینه باشد. همچنین افزایش نرخ سود تسهیلات و تسهیل جریان وام دهی و از میان برداشتن مصوبه سال‌های اخیر در یکسان سازی نرخ سود بانکی بین موسسات مالی دولتی و خصوصی راهی دیگر برای خروج نقدینگی از بازار ارز و سکه است. دیروز قیمت سکه طرح جدید با ۶۴ هزارتومان افزایش تا ۷۴۵ هزار تومان بالارفت. قیمت سکه طرح قدیم هم با ۶۰ هزارتومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه تا ۷۵۵ هزار تومان بالا رفت و رکورد جدیدی ثبت کرد.

در این میان نرخ ۳۶۵ هزار تومان و ۱۸۸ هزار تومان هم به ترتیب برای نیم سکه و ربع سکه اعلام شد. در بازار طلا دیروز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت با ۱۸ هزارتومان افزایش رکورد افزایش روزانه قیمت را شکست و از این رو نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت تا رقم بی سابقه ۷۲ هزار تومان گران شد.در بازار ارز دلار با ۲۰ تومان افزایش تا ۱۷۲۰ تومان فروخته شد.

قیمت یورو و پوند نیز با همین مقدار افزایش به ترتیب به ۲۲۰۰ تومان و ۲۷۲۰ تومان رسید.بانک مرکزی همچنان سیاست قهری خود با دلالان و معامله‌گران خرده پای ارز را در بازار ادامه می‌دهد. هنوز کسی ریسک دلار در دست گرفتن در بازار را نمی‌پذیرد و بر اساس مقررات جدید عامل به این کار، یعنی دارنده دلار بدون فاکتور، قاچاقچی است.

نیروی انتظامی‌ کماکان به عابران گذر افشار تذکر می‌دهد و برخی نیز ترجیح می‌دهند نقدینگی را تا آرام شدن دوباره فضا به بازار سکه سرازیر کنند. در بازار ارز در حالی که میزان ارز مسافری از ۲۰۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار کاهش یافته که زمزمه هایی در خصوص حذف این نوع خدمت شنیده می‌شود. برخی کارشناسان با تاکید بر کاهش واردات کالاهای غیر ضروری معتقدند: کالاهای لوکس خارجی از اتومبیل گرفته تا کالاهایی که مشابه داخلی آنها در کشور وجود دارد نباید از سرمایه ملی بهره‌مند شوند.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا دیروز به دلیل کاهش کمتر از انتظار نرخ رشد اقتصادی در چین با افزایش روبه‌رو بود که افزایش تقاضا برای خرید آن را در پی داشت. قیمت طلا دیروز با ۲۰ دلار افزایش تا ۱۶۶۲ دلار بالا رفت ولی در ساعات پایانی با سه دلار کاهش به ۱۶۵۹ دلار برای هر اونس رسید.