گروه بازار پول- شورای پول و اعتبار پس از ۵۱ سال تغییراتی را در «مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی» داده است. «مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی» در واقع دایره فعالیت‌های بانکی کشور را به تصویر می‌کشد که در چارچوب قوانین ناظر بر نظام بانکی مجاز شمرده می‌شوند. بر اساس این مصوبه انجام عملیات قبول سپرده، صدور گواهی سپرده عام و خاص، ارائه چک و خدمات مرتبط با آن طبق قانون صدور چک و انجام عملیات بین بانکی صرفا توسط بانک مجاز می‌باشد. بر اساس تبصره‌ای از این مصوبه تشخیص عملیات سپرده‌گیری در قبول سپرده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با بانک مرکزی است. همچنین تاکید شده است: صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتبار دارای مجوز از بانک مرکزی، مطابق با قوانین و مقررات موضوعه مجاز به قبول سپرده می‌باشند.

عملیات بانکی

بر اساس این مصوبه چنانچه هر یک از فعالیت‌های زیر در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه توسط بانک انجام شود، عملیات بانکی محسوب می‌شود:

۱-انجام عملیات اعتباری از جمله اعطای تسهیلات به اشخاص در قالب عقود قرض‌الحسنه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، سلف، جعاله، مضاربه، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مستقیم، مشارکت مدنی، مزارعه، مساقات، خرید دین، مرابحه و استصناع

۲-ارائه انواع ابزارهای پرداخت

۳-دریافت، پرداخت، نقل و انتقال وجوه ریالی و ارزی.

۴-انجام امور نمایندگی به منظور جمع‌آوری وجوه، انواع قبوض خدمات شهری، ودایع و...

۵- گشایش انواع اعتبار اسنادی و صدور انواع ضمانت‌نامه

۶-ارائه خدمات بانکی الکترونیکی از جمله صدور انواع کارت‌های الکترونیکی (کارت‌های خرید، کارت اعتباری، کیف پول الکترونیکی و ...)

۷ - قبول و نگاهداری اشیای گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان

۸ - تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها در قالب انتشار اوراق صکوک

۹ - انجام عملیات ارزی نظیرخرید و فروش ارز، انتقال ارز، دریافت و اعطای تسهیلات ارزی، صدور حوالجات ارزی و . . .

۱۰ - خدمات مربوط به وجوه اداره شده

۱۱ - تضمین بازخرید اوراق بهادار صادره اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی

۱۲ - انتشار یا عرضه اوراق مشارکت ریالی و ارزی در داخل و خارج از کشور

۱۳ - انجام سفارشات مستمر مشتریان (دستور پرداخت مستمر)