تغییر ذائقه خریداران در بازار سکه

گروه بازار پول-گزارش‌های میدانی از بازار حاکی است ذائقه خریداران به سوی انواع کوچک‌تر سکه مانند ربع و نیم جلب شده است. در حالی که قیمت سکه ۸۱۶ هزار تومان گزارش شده هر ربع سکه ۲۰۸ هزار تومان فروش رفته است. بنابراین چهار ربع سکه که به لحاظ ارزش واقعی هم تراز سکه تمام است ارزش ریالی بالاتری از قیمت سکه تمام دارد. به گفته فعالان بازار رشد قیمتی ربع سکه در بازار و پیشی گرفتن این نوع مسکوک از طرح تمام سکه به دلیل افزایش تقاضا و پیش فروش نشدن آن در بازار است. گفته می‌شود خریداران به دلیل قیمت بالای سکه تمایل بیشتری برای خرید ربع در بازار از خود نشان می‌دهند.

قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلادر بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۷۷۳ دلار بسته شد که نسبت به نرخ غروب جمعه ۷ دلار کاهش یافت. در روزهای اخیر قیمت طلا برای تحویل فوری از ۱۷۸۰ دلا نیز گذشته است که البته تا رسیدن به سطح رکورد تاریخی ۱۹۲۳ دلار در ماه سپتامبر گذشته بیش از ۱۴۰ دلار فاصله دارد. اجلاس این هفته سران ۲۰ کشور صنعتی در مکزیک که با امید به حل بحران بدهی‌ها در اروپا تشکیل می‌شود انتظار برای افزایش قیمت طلا را درپی داشته است. اعلام برخی از شاخص‌های مالی در اروپا در پایان معاملات هفتگی ارزش یورو در مقابل دلار را بالا برده است. برابری یورو به دلار دیروز ۳۴/۱ را نیز پشت سر گذاشت. این شرایط در حالی است که گزارش اشتغال در آمریکا روزهای بهتری رابرای آمریکایی‌های بیکار نوید می‌دهد. با این حال افزایش قیمت نفت و سایر کالاها موقعیت دلار این کشور را تضعیف کرده است. شرایطی که به زعم کارشناسان در صورت ادامه افزایش قیمت نفت ممکن است تداوم یابد.قیمت طلا در بازار‌های جهانی به دلیل افزایش قیمت نفت و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و انتظار برای افزایش تقاضای مصرفی آن با رونق یافتن شاخص برخی بورس‌های جهانی در مسیر افزایش قرار گرفته است. در عین حال بالا رفتن قیمت آن گاهی با میل به فروش‌های عمده مجددا افت می‌کند.

فروکش کردن تب صعود طلا در بازار جهانی

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی نوشت: بهای معاملات طلا برای نخستین بار در یک هفته گذشته در پی اقدام معامله‌گران در نقد کردن سرمایه برای سود بردن از صعود اخیر این فلز گرانبها، کاهش یافت. این گزارش به نقل از وال استریت ژورنال حاکی است، طلا روز پنج‌شنبه در پی کاهش ارزش دلار و افزایش تنش سیاسی بر سر تحریم‌های وضع شده علیه ایران که تقاضا را برای طلا به عنوان دارایی جایگزین افزایش داد، به بالاترین قیمت از ۱۵ نوامبر تاکنون صعود کرده بود. تحلیلگران می‌گویند برخی از سرمایه‌گذاران طلا را به عنوان حفاظی در برابر بی‌ثباتی در بازارهای ارزی خریداری می‌کنند و این نظر که سیاست‌های پولی در آمریکا و اروپا ممکن است به ارزش دلار و یورو لطمه بزند، موجب افزایش تقاضا برای فلزات ارزشمند در سال جاری شده است.

قیمت‌ها در بازار داخلی

قیمت‌ها در بازار داخلی با وجود افت‌وخیز قیمت‌های جهانی کمتر میلی به تلاطم دارند. در واقع قیمت‌ها اگرچه پیش از ظهر‌ها با نوسان‌ روبه‌رو می‌شوند، اما تا بعد از ظهر با فروکش کردن انتظار بازار، قیمت‌ها نیز متعادل‌تر می‌شوند. در روزهای اخیر عوامل مختلفی بر قیمت‌های داخلی تاثیر داشته که در کنار افزایش قیمت‌های جهانی به ویژه در بازار طلا مواردی همچون شایعه توقف پیش فروش سکه‌های بانکی تا حدودی بر قیمت‌ها سایه افکند. با تکذیب این شایعه از سوی مقامات بانک مرکزی قیمت‌ها در بازار نقدی و همچنین آتی رو به کاهش نهاد. هفته گذشته با وجود آنکه طلای جهانی از سطح ۱۷۵۳ دلار به ۱۷۸۴دلار رسید قیمت تمام سکه در بازار روندی یکنواخت داشت. در بازار سکه در حالی که قیمت سکه‌های تمام تقریبا ثابت است، قیمت نیم سکه و ربع سکه با روند کاملا محسوسی در حال افزایش است. کاهش قدرت خرید سکه‌ تمام بهار آزادی موجب شده تا قیمت نیم سکه و ربع سکه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در یک هفته گذشته قیمت سکه طرح جدید و سکه طرح قدیم در محدوده ۸۱۵ هزار تومان و ۸۲۰ هزار تومان تغییر چندانی را شاهد نبود. اما قیمت نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با ۴ هزار تومان و ۳ هزار تومان افزایش تا ۴۰۴ هزار تومان و ۲۰۸ هزار تومان بالا آمد.همچنین شرایط در بازار طلا تناسب بیشتری را با قیمت‌های جهانی پیدا کرده است. قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت در این هفته با ۱۱ هزار تومان افزایش تا ۳۵۵ هزارتومان گران شده است.در این مدت نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با بیش از ۲۵۰۰ تومان افزایش از ۸۲ هزار تومان نیز فراتر رفته است. البته طلا فروشان قیمت هر گرم طلای ساخته شده داخلی را نیز در این روزها تا ۱۱۰ هزار تومان هم بالابرده‌اند. در بازار ارز قیمت ارز دولتی همچنان ۱۲۲۶ تومان است و تازه‌ترین اظهارنظرهای مسوولان بر حل تمامی مشکلات واردکنندگان تاکید دارد. در بازار، اما قیمت دلار آزاد همچنان در محدوده‌ای نزدیک به ۱۹۰۰ تومان نوسان دارد.قیمت یورو ۲۵۵۰ تومان باقی‌مانده، اما پوند انگلیس که در روزهای اخیر زیر قیمت برابری قیمت می‌خورد، با ۵۰ تومان افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. همچنین به غیراز دلار استرالیا و دلار کانادا که با ۱۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۰۵۰ تومان و ۱۹۵۰ تومان فروخته شدند، سایر ارزها تفاوت قیمت نداشته‌اند.