سود 17میلیارد تومانی بیمه البرزدر سال 86

لیلا اکبرپور

عکس: حمید جانی‌پور

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سهامی بیمه البرز با حضور صاحبان سهام در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار و صورت‌های مالی منتهی به ۲۹اسفند سال ۸۶ به تصویب رسید.

این اولین مجمع بیمه دولتی البرز پس از واگذاری ۲۰درصد سهام به سازمان تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کشور و صندوق ذخیره فرهنگیان بود، که با ریاست سیدحمید پورمحمدی معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی و با حضور دکتر فرشباف رییس‌کل بیمه مرکزی ایران، ضیایی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

براساس گزارش مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بیمه البرز ۲۰درصد سهام این شرکت در راستای اجرای بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به دنبال پرداخت بدهی دولت معادل ۵۶/۱۱درصد به سازمان تامین اجتماعی، ۴درصد به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، ۴۴ /۳ درصد صندوق بازنشستگی کشور و یک درصد به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شد.

گزارش هیات‌مدیره

محمدابراهیم امین مدیرعامل بیمه البرز با یادآوری اینکه حاصل عملکرد سال‌های ۸۳ این شرکت ۳میلیارد تومان زیان بود، گفت: این عملکرد در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ روند سود‌آوری در پیش گرفت و از ۶میلیارد تومان سود در سال ۸۴ به ۱۷میلیارد تومان سود در پایان سال ۸۶ افزایش یافت.

او دو مقوله توانگری و ماندگاری را اهداف متعالی بیمه البرز نام برد و افزود: براساس رتبه‌بندی بیمه مرکزی ایران، بیمه البرز دارای رتبه اول در کارآیی عملیاتی، حضور و کارآیی در بازار سرمایه، شفافیت گزارش‌دهی مالی، استفاده از فن‌آوری اطلاعات و IT و همچنین دارای کسب رتبه اول مشتری‌مداری براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

به گفته مدیرعامل بیمه البرز حجم سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ از رشد ۲۳درصدی برخوردار بوده است.

امین رشد حجم حق‌بیمه‌های صادره در مدت مذکور را ۳۹درصد و رشد درآمدهای سرمایه‌گذاری شرکت را ۲۱درصد اعلام کرد.

امین متذکر شد: در حال حاضر تمامی فعالیت شعب، نمایندگان و پرسنل در شبکه یکپارچه جامع بیمه‌ای به صورت Online اجرا می‌شود و گواهینامه ISO ۹۰۰۱ این شرکت برای سال دیگر تمدید شد.

او تعداد نمایندگان بیمه البرز را در پایان سال ۸۶ معادل ۷۷۲ نماینده ذکر کرد که ۷۳۷ نماینده حقیقی و ۳۵ نماینده حقوقی (شرکت‌های نمایندگی) هستند.

امین با تاکید بر نقش شبکه فروش به ویژه نمایندگان در تولید حق بیمه این شرکت گفت: ۷۰درصد پرتفوی بیمه البرز حاصل تلاش نمایندگان است که ۶۰درصد آن توسط شرکت‌های نمایندگی تولید شده است.

مدیرعامل بیمه البرز نمایندگان حقوقی را بسیار کارآمد، منضبط و کم‌تخلف عنوان کرد و گفت: ضریب خسارت پرتفوی نمایندگان حقوقی دارای ضریب خسارت پایین است، ضمن آنکه نقش ارزنده‌ای در ایجاد اشتغال دارند.

مدیرعامل بیمه البرز همچنین سرانه حق بیمه به کارکنان در این شرکت را معادل ۲هزار و ۷میلیون ریال در سال ۸۶ اعلام کرد و گفت: این رقم در سال ۸۵ معادل یک‌هزار و ۵۸۰میلیون ریال بود.

امین درخصوص ترکیب سرمایه‌گذاری ذخایر فنی بیمه‌البرز در پایان سال ۸۶ گفت: حجم سرمایه‌گذاری بیمه‌ البرز در شرکت‌های بورسی و غیربورسی، خرید اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی معادل یک‌هزار و ۳۵۷میلیارد ریال است که سهم سپرده‌های بانکی ۶۹درصد، خرید سهام شرکت‌های بورسی ۲۸درصد، شرکت‌های غیربورسی ۳درصد و مابقی خرید اوراق قرضه است.

او درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را معادل یک‌هزار و ۳۸۶میلیارد ریال اعلام کرد که در مقایسه بامدت مشابه سال قبل از رشد ۲۱درصدی برخوردار است.

۸۰درصد سود حاصل مربوط به سپرده‌های بانکی است.(مدیرعامل بیمه البرز دراین خصوص توضیح داد: از آنجا که کار بیمه‌گری پذیرش ریسک است در سرمایه‌گذاری‌ها از ریسک‌پذیری دوری می‌کند.)

به گفته او درآمد حاصل از عملیات بیمه‌گری در بیمه البرز از یک‌هزار و ۹۳۱میلیارد ریال در سال ۸۵ به ۲هزار و ۶۸۸میلیارد ریال در سال ۸۶ بالغ شد که از رشد ۳۹درصدی برخوردار است.

امین ترکیب پرتفوی بیمه‌ البرز در سال ۸۶ را به ترتیب شخص ثالث ۲۷درصد، آتش‌سوزی ۱۴درصد، بدنه خودرو ۱۶درصد، درمان، باربری و مسوولیت هر کدام ۸درصد، مهندسی ۷درصد، و عمر ۵درصد اعلام کرد.

به گفته او، حجم خسارات پرداختی بیمه البرز در سال ۸۶ معادل یک هزار و ۲۱۹میلیارد ریال با رشد ۳۰درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است که ۴۵درصد آن سهم شخص ثالث و ۱۴درصد سهم بدنه اتومبیل است.

امین ضریب خسارت در بیمه البرز را در پایان سال ۸۶ معادل ۴۵درصد اعلام کرد و گفت: این ضریب در سال ۸۵ معادل ۴۷درصد بود که در یک سال ۲درصد کاهش یافت.

وی در مورد مقایسه بودجه مصوب با عملکرد این شرکت یادآور شد: سود قبل از کسر مالیات بیمه البرز در سال ۸۶ معادل ۱۷۴میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۲درصدی برخوردار است.

تاکید بر رعایت تعرفه

دکتر فرشباف رییس کل بیمه مرکزی ایران ضمن یادآوری تغییر رویکرد بیمه مرکزی به بازار و حذف تدریجی تعرفه برای رقابت بیمه‌گران در بازار حرفه‌ای متذکر شد: تا آزادسازی بازار و جایگزینی نظارت مالی به جای نظارت تعرفه، رعایت نرخ و شرایط مصوب شورای‌عالی بیمه الزامی است و با هر نرخ‌شکنی برخورد می‌کنیم.

او افزود: بیمه البرز جزو شرکت‌هایی است که درصد نرخ‌شکنی آن در حداقل‌ها است و عملکرد مطلوب آن جای تقدیر دارد.

سیدحمید پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی عملکرد بیمه البرز را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این شرکت اولین شرکت بیمه دولتی است که در راستای سیاست‌های

کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش‌خصوصی واگذار شد و این شجاعت را به دولت داد تا برای واگذاری بانک و بیمه‌های دیگر مشمول واگذاری قدم بردارد.

او با یادآوری اینکه مجمع یاد شده پنجمین مجمع برگزار شده به ریاست خود او است ابراز امیدواری کرد: مجمع سال ۸۷ با حضور سهامداران بخش‌خصوصی برگزار شود.

پورمحمدی از نمایندگان، شعب، پرسنل، مدیران اجرایی و اعضای هیات‌مدیره بیمه البرز قدردانی کرد.