گروه بازار پول- امکان بازسازی سریع تاسیسات نفتی آمریکا و کاهش خسارات پالایشگاه‌های این کشور در خلیج مکزیک موجب افت بهای نفت به زیر ۱۰۸دلار و موجب کاهش ۱۵دلار دیگر از بهای طلا در بازارهای جهانی شد. توفان گوستاو برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت، اگرچه به سرعت تشویش بازارهای کالاها در جهان را در پی داشت، اما نتوانست خرابی وسیعی در پالایشگاه‌های آمریکا در کارولینای جنوبی و خلیج مکزیک پدید آورد. از این رو خیلی زود تاثیر خود بر بازارهای نفت و کالاها را از دست داد. بهای نفت طی ۳ روز در حدود ۱۰دلار از ارزش خود را از دست داد و بهای طلا نیز در این مدت از حد ۸۳۶دلار به ۷۹۰دلار کاهش یافته است.

نرخ برابری دلار آمریکا به ازای هر یورو روز گذشته به نرخ پیش‌بینی شده ۴۴۱۹/۱ رسید. پوند نیز در مقابل دلار آمریکا ضعیف‌تر شد و به نرخ ۷۶۷۹/۱ دست یافت و هر دلار آمریکا به برابری ۹۶/۱۰۸ین رسید.

بهای طلا در بازارهای جهانی طی این ۳ روز در حدود ۴۵دلار از ارزش خود را از دست داد اگرچه پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران از افزایش نرخ آن تا حد ۹۰۰‌دلار تا پایان سال میلادی جاری و همچنین بازگشت به محدوده ۸۰۰دلار در کوتاه‌مدت حکایت دارد. بحران‌های مالی در آمریکا و اروپا هنوز پایان نیافته و طلا ظرفیت افزایش قیمت را دارا است.

دلار ۹۷۰ تومان شد

نرخ دلار در بازار داخلی به ۹۷۰ تومان رسید که ۳ تومان دیگر به نرخ خود در این هفته افزوده است. از آغاز ماه جاری (شهریور) نرخ دلار از ۹۶۲ تومان به ۹۷۰ تومان رسیده است، در حالی که یورو و پوند به ترتیب ۱۵ تومان و ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده‌اند.

کاهش ۳هزار تومانی نرخ سکه

در بازار سکه و طلا افت شدید قیمت جهانی طلا به علاوه کاهش تقاضا در بازار ایام رمضان از نرخ سکه بهار آزادی ۳هزار تومان کاست. سکه طرح قدیم و نیم‌سکه هر یک ۱۰۰۰ تومان افت قیمت داشته‌اند.