ارزش پول ملی را میزان صادرات و واردات تعیین می‌کند

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آنچه در مقایسه با پول‌های خارجی، ارزش پول ملی ما را تضمین می‌کند، میزان صادرات و واردات کشور است، گفت: هر چه توان تولید ملی ما افزایش یابد، نیاز به واردات کاهش می‌یابد و ما کالای بیشتری برای صادرات خواهیم داشت و هر چه تقاضای کمتری برای واردات داشته باشیم، نیاز به ارزهای خارجی کمتر شده و ارزش پول ملی ما تقویت می‌شود.

جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب ادامه داد: افزایش واردات و رشد نکردن صادرات متناسب با واردات در سال‌های گذشته، باعث کاهش ارزش پول ملی شده است.

وی با بیان این‌که ارزش پول ملی به صورت دستوری تقویت نمی‌شود، افزود: برای افزایش ارزش پول ملی باید توان تولید داخلی افزایش و نیازهای ارزی کاهش یابد و ما راهی جز ارائه کالاهای قابل صادرات به بازارهای بین‌المللی نداریم.

وی ادامه داد: تا زمانی که بخش تولید تقویت نشود، نمی‌توان انتظار افزایش ارزش پول ملی را داشت و اگر به صورت مقطعی به افزایش قدرت پول ملی اقدام کنیم، به زودی منابع ارزی‌مان تمام می‌شود و با افزایش واردات قادر به تامین منابع ارزی برای این کار نخواهیم بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که حذف تعدادی از صفرهای پول با چاپ اسکناس‌های درشت از جمله راهکارهایی است که در کشورهای مختلف برای مقابله با نرخ تورم دو رقمی و کاهش قدرت خرید پول اندیشیده شده است، اظهار کرد: برای کاهش زمان معاملات، کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و کاهش هزینه‌های روانی ناشی از کاهش ارزش پول ملی، راهی جز حذف صفر از پول ملی نداریم.

قادری با بیان این‌که امروز بحث از حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد آن به میان آمده است، ادامه داد: اشکال واحد پول ملی کنونی ما این است که اجزا ندارد و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که چنین وضعی داریم، برعکس ۱۰ برابر یک واحد پول ملی ما، معادل تومان است که در معاملات رسمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت با تاکید بر این‌که تغییر واحد پول ملی یک نیاز اساسی است، گفت: در کنار این کار باید سیاست‌هایی به کار بگیریم که نرخ تورم کاهش یابد، چون اگر تورم تداوم یابد، پس از چند دهه دیگر باز هم باید صفرهای بیشتری از پول ملی حذف شود.

قادری در پایان با بیان این‌که بدون رشد کارایی در کشور و بدون کاهش هزینه‌های تولید، تقویت ارزش پول ملی به افزایش واردات و کاهش صادرات منجر می‌شود، گفت: در این حالت طبیعی است که صادرات غیرنفتی قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست می‌دهد و این سیاست در راستای توسعه صادرات غیرنفتی نیست، چون مالیات‌هایی را نیاز داریم که منجر به تقویت توسعه صادرات غیرنفتی شود.