واگذاری شرکت‌های بیمه دولتی به بخش خصوصی، برقراری تعادل میان ترازنامه‌های حق بیمه دریافتی و خسارت‌های پرداختی و حفظ گسترش بیمه‌های اتکایی در حال حاضر محوری‌ترین دغدغه‌ها و در عین حال برنامه‌های شرکت‌های بیمه است.

هادی اویارحسین، مدیرعامل شرکت بیمه دانا،‌ در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در سال‌های اخیر، خصوصا از زمانی که اجازه افزایش حق بیمه شخص ثالث به شرکت‌های بیمه داده نشده، عدم تعادل میان حق بیمه‌های دریافتی و میزان خسارت‌هایی که در اثر حوادث از جانب شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود، یکی از عمده‌ترین مشکلات صنعت بیمه کشور بوده است.

وی افزود: افزایش هر ساله مبلغ دیه و پایین بودن نسبت حق بیمه دریافتی شخص ثالث، شرکت‌های بیمه را با ضرردهی مواجه کرده است، چرا که سهم بیمه‌های شخص ثالث در پرتفوی شرکت‌های بیمه از سایر بیمه‌ها به مراتب بیشتر است و همین مساله، بیمه‌ها را در برقراری تعادل میان دریافت‌ها و پرداخت‌های خود دچار مشکل جدی کرده است.

مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به طرح تساوی خسارت پرداختی در تصادفات زنان و مردان در بیمه‌های شخص ثالث گفت: بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث مصوب در سال ۸۷، چندین تغییر در تعهدات شرکت‌های بیمه دیده می‌شود که هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون در شورای عالی بیمه تصویب نشده و بنابراین در حال حاضر شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه شخص ثالث را مطابق با قانون قبلی صادر می‌کنند و تعهدات این بیمه‌نامه‌ها نیز به همان روال قبلی است. مدیرعامل بیمه دانا در مورد بحث واگذاری شرکت‌های بیمه دولتی به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: کلیات لایحه خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: مراحل واگذاری سهام بیمه دانا بابت رد دیون دولت به چهار سازمان (تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق ذخیره فرهنگیان) جمعا به میزان ۳۹‌درصد انجام شده و این شرکت صورت جلسات مربوط به مراحل واگذاری در سازمان بورس اوراق بهادار را نیز تهیه و به امضای طرفین رسانده است.

اویارحسین افزود: به این ترتیب از میان ۱۶ شرکت بیمه فعال در کشور در سرزمین اصلی سه شرکت دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و بخش بزرگی از صنعت بیمه کاملا خصوصی خواهد شد. وی گفت: در مرحله اول ۲۵‌درصد از سهام این سه شرکت در اختیار دولت باقی می‌ماند و پس از کشف قیمت به میزان پنج درصد بقیه نیز از طریق بورس در معرض خرید مردم قرار خواهد گرفت. مدیرعامل بیمه دانا گفت: با توجه به این روند، شرکت‌های بیمه دانا، البرز و آسیا به عنوان شرکت‌های بیمه دولتی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شوند، باید خود را برای خصوصی‌سازی آماده کنند.

اویارحسین در مورد تاثیرات احتمالی تحریم‌ها بر صنعت بیمه کشور، گفت: اگرچه در حوزه بیمه‌های اتکایی چالش‌های مختصری به وجود آمده، ولی در کلیت فعالیت‌های بیمه‌ای با مشکل مواجه نیستیم. وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم در بیمه‌های اتکایی توانستیم، مسائل پیش‌آمده برای بیمه اتکایی را حل کنیم و تا به حال از ناحیه تحریم‌ها، آسیبی به ما نرسیده است و سرمایه‌گذاری‌ها مطابق آیین‌نامه شماره ۴۲ شورای عالی بیمه با حداکثر بهره‌گیری انجام می‌شود.