گروه بازار پول- بسیاری از مردم هنوز حجم زیادی از نقدینگی را در قالب وجه نقد و شبه پول نزد خود نگهداری می‌کنند که این وجوه اگر در بانک‌ها باشد و در فضای الکترونیکی به گردش در آید می‌تواند از نظر اقتصادی جامعه را با پتانسیل‌های زیادی روبه‌رو کرده و رشد اقتصادی را تسریع نماید.

به گزارش روابط‌عمومی ‌بانک تجارت، دکتر داوری مدیرعامل این بانک در سومین کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک که در اصفهان برگزار شد، با اعلام این مطلب به تاثیر تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک بر اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: اینکه پول با چه سرعتی گردش کند نشان‌دهنده حجم نقدینگی بوده و حجم نقدینگی بر توان اقتصادی، درآمد ملی و ثروت جامعه تاثیرگذار است.

مدیرعامل بانک تجارت مزایای بانکداری الکترونیک را نسبت به بانکداری سنتی برشمرد و یادآور شد: بانکداری الکترونیک بستر تجارت الکترونیک است و این دو مقوله اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، بر سرعت رشد اقتصاد جوامع تاثیر بسیار زیادی خواهند گذاشت.

دکتر داوری عصر فعلی را عصر سوم تجارت الکترونیک دانست و گفت: برای گذار از تجارت سنتی به تجارت الکترونیک نیز باید اقدامات متعددی را به انجام رساند که از آن جمله می‌توان به ایجاد یک سیستم بانکی روان و دقیق، ایجاد قوانین گمرکی، مالیاتی و بانکداری الکترونیک و فرهنگ‌سازی دقیق آن در سطح جامعه اشاره کرد. منظور از فرهنگ‌سازی، عمومی ‌کردن استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای همه افراد جامعه است. در فرهنگ‌سازی مهمترین نکته این است که منفعت هم ایجاد کنیم، زیرا ایجاد منفعت انگیزه را در مخاطب افزایش داده و او را به حرکت وادار می‌کند.

مدیرعامل بانک تجارت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در شبکه بانکی ما هنوز ارائه خدمات الکترونیک به صورت یکپارچه (سیستم جامع Core Banking) ایجاد نشده و پیاده‌سازی کامل آن نیازمند یک برنامه بلندمدت است. دکتر داوری در خاتمه سخنان خود صدور کارت‌های هوشمند و اعتباری، توسعه شبکه پایانه‌های (POS) فروشگاهی، اتصال حساب دوم به تجارت کارت، اجرای طرح جامع بانکداری و...، را از جمله برنامه‌های آتی این بانک در راستای توسعه بانکداری الکترونیک برشمرد.