گروه بازارپول- مسوولیت احراز و انطباق شرایط فعالیت نمایندگان بیمه‌ها با مقررات آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه، بر عهده شرکت‌های بیمه است. به گزارش روابط‌عمومی بیمه مرکزی، عدم رعایت مقررات آیین‌نامه مذکور موجب متوقف شدن فعالیت نماینده یا نمایندگان مرتبط با نظر بیمه مرکزی خواهد شد و شرکت مربوطه باید هرگونه خسارت ناشی از عدم رعایت مفاد آیین‌نامه به اشخاص ثالث را جبران کند.

براساس این آیین‌نامه، بیمه مرکزی ایران برای حسن اجرای مفاد آیین‌نامه می‌تواند متناسب با هر مورد تصمیماتی از قبیل «اخطار کتبی»، «ایجاد محدودیت در زمینه پذیرش نماینده و «ارائه پیشنهاد ممنوعیت شرکت بیمه از قبول بیمه یک یا چند رشته بیمه برای مدت مشخص به شورای عالی بیمه» را اتخاذ کند.

ایجاد امکان دسترسی مناسب و مطلوب بیمه مرکزی ایران به آمار و اطلاعات صحیح و قابل اطمینان از طرف شرکت‌های بیمه‌ای از جمله موارد دیگر ارائه شده در آیین‌نامه شماره ۵۷ است که براساس آن بیمه مرکزی ایران و شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند در صورت لزوم علاوه بر اخذ اطلاعات لازم، دفاتر، اسناد و محل نمایندگی را بازرسی کنند.در ماده دیگری از این آیین‌نامه آمده است که موارد پیش‌بینی نشده در رابطه با نمایندگی بیمه، تابع قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، قانون تجارت و سایر قوانین مربوطه و عرف بیمه خواهد بود.