واکنش بازار جهانی ارز و طلا به انتخاب اوباما

گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از ۲۸دلار افزایش یافت.افزایش بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی پس از رشد تا مرز ۷۷۰ دلار در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بالا رفته بود. با پایان یافتن ماراتن انتخابات و پیروزی قاطع باراک اوباما بهای طلا به تبع افت بهای نفت تا حد ۷۵۶ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران تعدیل شد که بیشترین تاثیر آن بر بازار داخل سکه و طلا، افزایش ۵هزار تومانی نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم بوده است.روز گذشته بهای هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار چهار راه استانبول ۱۹۱ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز سه‌شنبه یک‌هزار تومان افزایش داشته است. این نرخ در بازار سبزه میدان نیز ۱۹۱ هزار تومان گزارش شده است. نرخ هر قطعه سکه طرح قدیم با ۵هزار تومان افزایش در بازار چهارراه استانبول ۲۳۰ هزار تومان گزارش شد. این سکه در بازار سبزه میدان ۲۲۷ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. در این بازارها نیم سکه به ترتیب ۹۸ هزار تومان و ۹۷ هزار تومان فروخته شد. در حالی‌که نرخ ربع سکه در هر دو بازار ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شد.در بازار ارز روز گذشته یورو با ۱۰ تومان افزایش قیمت به نرخ فروش ۱۲۹۵ تومان رسید. در حالی‌که دلار آمریکا با ۳ تومان کاهش نسبت به روز قبل از آن به قیمت ۱۰۱۴ تومان به خریداران عرضه شد.پوند انگلیس در این بازار نسبت به روز قبل درحد همان نرخ ۱۶۶۵ تومان معامله شد، در حالی‌که دلار کانادا با ۲۵تومان افزایش قیمت به نرخ ۸۹۰تومان به مشتریان فروخته شد.

تمایل بازار به ارزهای پرریسک

ارزش دلار کانادا درپی جهش اولیه بازارهای سهام در آمریکا و اروپا و رشد اولیه بهای نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد طی ۳ هفته اخیر رسیده است که خود علامتی از افزایش ریسک بازار در این کشور حکایت دارد. ارزش دلار کانادا از ۲۴اکتبر بیش از ۹/۱۰درصد رشد ثبت کرده است، این در حالی‌است که در سه ماهه جاری سال میلادی در حدود ۶/۷درصد از ارزش خود را از دست داده بود. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بازارهای ارز جهان کم‌کم به سوی ارزهای پرریسک از جمله دلار کانادا پیش می‌روند. برابری دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا به حد ۱۴۸۰/۱ کاهش یافته است.این برابری روز سه‌شنبه در حدود ۱۸۱۴/۱ بود که حکایت از رشد ارزش دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا دارد. کانادا بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا است و از این بابت تاثیر زیادی از تحولات بازارهای ارز و کالا به ویژه در مقابل تغییرات دلار آمریکا می‌پذیرد.روز گذشته نرخ برابری یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا به ترتیب تا حد ۲۹۳۱/۱ و ۶۰۳۷/۱ در ساعت ۱۵ به وقت تهران رسید که حکایت از تقویت ارزش سایر ارزها در مقابل دلار آمریکا دارد.در جریان انتخابات آمریکا به نظر می‌رسید با پیروزی مک‌کین نماینده جمهوری‌خواهان در ایالت‌های نفت‌خیز این کشور بازارهای مالی نسبت به افزایش بهای نفت و افزایش تقاضا برای آن امیدوار شده‌اند؛ چرا که نماینده جمهوری‌خواهان استفاده از نفت را از جمله برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود.

بنابراین بهای نفت تا حد ۶۹دلار بالا رفت که بهای طلا و سایر کالاها نیز با رشد ارزش مواجه شدند.با پایان یافتن انتخابات و قطعی‌شدن پیروزی اوباما به دلیل گرایش وی به استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و افزایش مالیات از تولیدات نفتی، بهای نفت و به تبع آن طلا رو به کاهش نهاد اگرچه تحلیل‌های دیگر به سرازیرشدن دلارهای آمریکایی به بازارهای سهام و افزایش تولید و افزایش مصرف نفت و رشد تقاضای کالاها در دولت باراک اوباما امیدوارند با این حال باید منتظر ماند و تاثیر تصمیمات دولت جدید را در تقویت یا نزول دلار و تقابل آن با قیمت نفت و طلا شاهد بود.