شاخص‌ بهای تولیدکننده در ایران طی یازده‌ ماه سال ۱۳۸۷ به میزان ۴/۲۲درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن افزایش یافت. این شاخص بیانگر قیمت تمام شده کالا و خدمات برای تولیدکنندگان است.

اگر چه نرخ تورم با شاخص قیمت کالا و خدمات مصرف‌کننده تعیین می‌شود، اما شاخص بهای تولیدکننده می‌تواند به پیش‌بینی نرخ تورم با فاصله زمانی کمک کند.

گزارش بانک مرکزی از شاخص‌ بهای تولیدکننده در ایران در بهمن ماه سال گذشته حاکی است، در یازدهمین ماه سال ۸۷ این شاخص به عدد ۲/۵۱۹ رسید که نسبت به ماه قبل از آن معادل ۵/۰درصد کاهش، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن برابر ۳/۱۷درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران، در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۸۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۸۶ معادل ۲/۲۲درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد گزارش پایین آمدن شاخص بهای اقلام و گروه‌های سبزی‌های برگی، پسته صادراتی، دام زنده و شیر، تخم‌مرغ، ماهی آب‌های جنوب، سالامبور صادراتی، خاویار صادراتی، کنجاله و تخم پنبه، تفاله چغندر قند، انواع الیاف، قالی و قالیچه دستباف، روغن خام، انواع روغن موتور و روغن صنعتی، اسید سولفوریک مصرف داخله، آهن و فولاد، مس صادراتی، شمش گرد آلومینیوم، آلومینیوم خالص، سیم افشان و کابل آلومینیومی، بیشترین اثر را در کاهش شاخص بهای تولیدکننده در ایران داشت.

بنابراین گزارش، در این ماه، شاخص‌ بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها نظیر دانه آفتابگردان، مرغ، ماهی آب‌های شمال، گوشت مرغ، انواع نان، پی‌وی سی مصرف داخله، بنزین صادراتی، پروپان و بوتان صادراتی، مس مفتول، بخاری گازسوز، بلیت مسافرت با هواپیمای داخلی و بیمه شخص ثالث افزایش یافت.

در ماه مورد گزارش، بالا رفتن شاخص بهای بلیت مسافرت با هواپیمای داخلی برابر ۰/۶درصد و بیمه شخص ثالث ۶/۱درصد تاثیربسزایی در افزایش شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات معادل ۵/۰درصد نسبت به ماه قبل داشت. شاخص بهای گروه خدمات،‌ برابر ۳/۱۹درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بالا رفت.

شاخص بهای گروه کشاورزی، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری در ماه موردنظر معادل ۲/۲۶درصد از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.

بنابراین گزارش، شاخص بهای گروه مواد معدنی، محصولات صنعتی و تامین برق، گاز و آب نیز در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن به میزان ۱/۱۰درصد افزایش داشته است.