نرخ رشد نقدینگی 19درصد کاهش یافت

بانک مرکزی از کاهش حدود ۱۹‌درصدی نرخ رشد نقدینگی در دی‌ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۸۶ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تازه ترین گزارش بانک مرکزی حاکی است: حجم نقدینگی در کشور در پایان دی‌ماه سال گذشته به بیش از ۱۷۳‌هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با نقدینگی ۱۵۳‌هزار میلیارد تومانی دی‌ماه سال ۸۶ حدود ۸/۱۲درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ رشد نقدینگی دردی‌ماه سال ۸۶ نسبت به دی‌ماه سال ۸۵ بیش از ۵/۳۱درصد بوده است. بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی در اسفند ماه سال ۸۶ بیش از ۱۶۴‌هزار میلیارد تومان بوده است که طی ده ماه سال گذشته ۷/۵درصد رشد داشته است. سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی در خصوص نقدینگی در سال گذشته موجب شد که نرخ رشد نقدینگی در این سال با کاهش قابل‌توجهی مواجه شود.

کاهش ۶‌میلیارد دلار بدهی خارجی کشور

بانک مرکزی میزان کل بدهی‌های خارجی کشور را تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ معادل ۲۱‌میلیارد و ۷۲۳‌میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به پایان فروردین سال گذشته ۵‌میلیارد و ۹۴۸‌میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد.به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت بدهی‌های خارجی کشور اعلام کرد، کل بدهی‌های خارجی کشور تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ به ۲۱‌میلیارد و ۷۲۳‌میلیارد دلار کاهش یافته است.از این رقم، ۱۵‌میلیارد و ۴۰۵‌میلیون دلار به بدهی‌های خارجی میان و بلند مدت کشور و ۶‌میلیارد و ۳۱۸‌میلیون دلار به بدهی‌های خارجی کوتاه‌مدت اختصاص دارد.

در حالی کل بدهی‌های خارجی کشور تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ به ۲۱‌میلیارد و ۷۲۳‌میلیون دلار کاهش یافته که این رقم در پایان فروردین سال گذشته ۲۷‌میلیارد و ۴۷۱‌میلیون دلار بوده است.

بنابراین گزارش ، کل بدهی‌های خارجی کشور در پایان اردیبهشت سال ۸۷ معادل ۲۶‌میلیارد و ۵۱۳‌میلیون دلار، در پایان خردادماه معادل ۲۶‌میلیارد و ۲۷۰‌میلیون دلار، در پایان تیرماه معادل ۲۵‌میلیارد و ۷۳۵‌میلیون دلار، در پایان مردادماه معادل ۲۴‌میلیارد و ۱۷۷‌میلیون دلار، در پایان شهریورماه معادل ۲۳‌میلیارد و ۳۰۴‌میلیون دلار، در پایان مهرماه ۲۲‌میلیارد و ۸۱۷‌میلیون دلار، در پایان آبان ماه معادل ۲۱‌میلیارد و ۶۳۶‌میلیون دلارو در پایان آذر ماه ۲۲‌میلیارد و ۷۳۷‌میلیون دلار گزارش شده است.

افزایش ۷۰‌درصدی بدهی دولت به بانک‌ها

براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، دارایی‌های خارجی کشور تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ به بیش از ۸۵۲‌هزار و ۶۲‌میلیارد ریال (بیش از ۸۵‌میلیارد دلار) رسید.

در گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارایی‌های خارجی کشور تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ بیش از ۸۵۲‌هزار و ۶۲‌میلیارد ریال گزارش شده است که با محاسبه هر دلار ۱۰‌هزار ریال، این میزان بیش از ۸۵‌میلیارد دلار می‌شود.

این در حالی است که دارایی‌های خارجی کشور تا پایان اسفند سال ۸۶ بیش از ۷۴۷‌هزار و ۲۸۴‌میلیارد ریال و تا پایان دی‌ماه سال ۸۶ بیش از ۷۰۶‌هزار و ۹۶‌میلیارد ریال بوده است.

به عبارت دیگر، میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ نسبت به پایان دی و اسفند سال ۸۶ به ترتیب ۷/۲۰ و ۱۴‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش بانک مرکزی می‌افزاید: بدهی دولت به بخش دولتی تا پایان دی‌ماه سال ۸۷ معادل ۱۳۹‌هزار و ۱۶۲‌میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به پایان اسفند سال ۸۶ معادل ۶/۵‌درصد افزایش یافته است.

همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از ۱۳۷‌هزار و ۶۹۴‌میلیارد ریال پایان اسفند سال ۸۶ به ۲۳۴‌هزار و ۲۸۶‌میلیارد ریال رسیده است که تقریبا معادل ۷۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد.