گروه بازار پول - نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا به یک درصد کاهش یافت.
نرخ بهره یورو در بانک مرکزی اروپا با ۲۵/۰درصد کاهش به حد یک درصد رسید. رونق دادن به اقتصاد مهم‌ترین دلیل کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا و انگلیس بوده است.

این هفدهمین بار از اکتبر سال ۲۰۰۸ است که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را از حد ۲۵/۴درصد تا سطح یک درصد پایین آورده است. بانک مرکزی اروپا همچنین با تزریق ۶۰میلیارد یورو (۶/۸۰میلیارد دلار) به اقتصاد کشورهای منطقه یورو از طریق خرید دیون آنها موافقت کرده است.ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا در این زمینه گفته است که تصمیم بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه یورویی به عنوان مطمئن‌ترین نوع دیون مشارکتی بهترین تصمیم بوده که بالغ‌بر ۳۰میلیارد یورو است.

بانک مرکزی اروپا همچنین اعطای وام 12ماهه به بانک‌های اروپایی را نیز در دستور کار خود دارد. تصمیم بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره یورو ضمن تزریق 60میلیارد یورو به اقتصاد کشورهای منطقه، موجب تقویت یورو تا حد 3420/1 در مقابل دلار نیز شده است.بانک مرکزی انگلیس، اگرچه تاکنون نرخ بهره خود را از حد 25/5درصد به 5/0درصد رسانده هم‌اکنون نرخ بهره را در حد 5/0درصد حفظ کرده است. بانک مرکزی انگلیس نیز در راستای تزریق نقدینگی به اقتصاد 50میلیارد پوند (5/75میلیارد دلار) را از طریق خرید اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه مشارکتی در قالب یک طرح 125میلیارد پوندی به اقتصاد این کشور تزریق خواهد کرد، برخلاف بانک مرکزی آمریکا و انگلیس، بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند اوراق قرضه دولت‌های اروپایی را خریداری کند. این امر به دلیل تعداد کشورهای منطقه یورو برخلاف اساسنامه بانک مرکزی اروپا است. نرخ پوند انگلیس نیز در مقابل دلار آمریکا تا حد 5068/1 بالا رفت.
ارز در بازار داخلی
روز پنج‌شنبه نرخ یورو در بازار داخلی با یک تومان افت به نرخ 1314تومان فروخته شد. دلار آمریکا 2 تومان گران شد و به نرخ 995تومان به متقاضیان عرضه شد. پوند انگلیس نیز 7 تومان گران شد و به رکورد تازه 1490تومان در روزهای اخیر دست یافت. دلار کانادا و استرالیا نیز به ترتیب 7تومان و 15تومان رشد قیمت را تجربه کردند.
نرخ طلا و سکه
افزایش نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی، اگرچه با رسیدن به نرخ 916دلار تقریبا 12دلار رشد قیمت را رقم زد، اما این افزایش در بازار داخلی تا روز پنج‌شنبه بعد از ظهر تنها یک هزار تومان رشد قیمت را برای سکه بهار آزادی رقم زد. ربع‌سکه و نیم‌سکه تغییرقیمت نداشتند. در عین حال سکه طرح قدیم یک هزار تومان نیز افت قیمت داشت.
سکه بهار آزادی ۲۱۴هزار تومان فروخته شد.نرخ لایبور ۳ماهه در انگلیس نیز به ۹۶/۰درصد سقوط کرد.افزایش بهای نفت تا مرز ۵۷دلار دلیل رشد اصلی نرخ طلا بوده است.انتشار اخباری در مورد کاهش میزان بحران در بانک‌های آمریکایی و خوش‌بینی به آینده اقتصادی آمریکا و رفع بحران تا پایان سال ۲۰۰۹ از یک سو و تقویت پوند و یورو در مقابل دلار از سوی دیگر موجب تقویت طلا نیز شده‌ است.