با تصویب هیات وزیران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد، ترتیبی اتخاذ کند تا نسبت به پاسخ پیشنهاداتی درباره تاسیس بانک و موسسه در مناطق آزاد، ظرف مدت یک‌ماه اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات‌وزیران در جلسه مورخ۲۳ /۲/ ۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۲۰۷۰/۱ مورخ ۲۳/۴/۱۳۸۷ وزارت بازرگانی و به استناد ماده (۱۸) اصلاحی قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب۱۳۷۸ـ این مصوبه را از تصویب گذراند. تصویب‌نامه شماره ۲۳۶۸/ت۲۲۶۲۳هـ مورخ ۲۷/۲/۱۳۷۹ موضوع آیین‌نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری‌اسلامی ایران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده‌(۴) اضافه می‌شود:

تبصره۳ـ بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی ایران موظف است، ترتیبی اتخاذ نماید که در مدت یک ماه از زمان دریافت پیشنهاد سازمان برای تاسیس بانک و موسسه، مجوز تاسیس بانک صادر گردد و یا در صورتی که امکان تاسیس بر اساس قوانین و مقررات مربوط وجود نداشته باشد، مراتب را به سازمان اعلام نماید.

مدت زمانی که از تاریخ اعلام بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرف تامین و واریز سرمایه اولیه توسط متقاضی تاسیس می‌گردد، در محاسبه مهلت یاد شده لحاظ نخواهد شد.

۲ـ تبصره (۳) ماده (۷) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره۳ـ تغییر حداقل سرمایه واحدهای بانکی با پیشنهاد بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب شورای پول و اعتبار خواهدرسید.

۳ـ دو تبصره به شرح ذیل به ماده (۱۴) اضافه می‌شود:

تبصره۱ـ بانک‌های تجاری کشور مکلفند تمهیداتی اتخاذ نمایند تا حداقل یکی از شعب خود را در مناطق آزاد در حد شعبه مستقل و با درجه بالا ارتقا داده و حداکثر اختیارات ممکن را به آنها برای ارائه بیشترین خدمات به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعطا نمایند.

سازمان مکلف است، گزارش اجرای این ماده را هر شش ماه یک بار به دولت ارائه نماید.

تبصره۲ـ سازمان در قراردادهای مربوط به واگذاری زمین به عنوان شرط ضمن عقد تصریح می‌نماید که در صورت اعلام بانک تسهیلات ‌دهنده مبنی بر عدم ایفای تعهدات خریدار (تسهیلات‌گیرنده)، سازمان نسبت به فسخ قرارداد و انتقال ملک به بانک به منظور استیفای حقوق بانک اقدام خواهد نمود.

ترتیبات اجرای این تبصره مطابق تفاهم‌نامه‌ای خواهد بود که حسب مورد بین سازمان و بانک ذی‌ربط تنظیم می‌گردد.