افت محسوس خریداران حواله ارزی در صرافی‌ها

گروه بازار پول-مسعودرضا طاهری: در حالی که برخی هنوز چشم به شکسته شدن مقاومت بازار در مقابل قیمت‌های مرکز مبادلات ارزی دارند، قیمت انواع ارز و سکه در بازار همچنان به صورت هیجانی به سطوح بالاتر می‌رسد. در بازار البته نشانه‌هایی از افت تعداد تقاضای خرید حواله در صرافی‌ها پدیدار شده است. تازه‌ترین پرس و جو‌ها از چند صرافی در سطح بازار نشان می‌دهد که تعداد مشتریان حواله‌ای آنها کاهش محسوسی داشته است. تعداد «زنگ خور» برخی از صرافان نیز که جهت جویا شدن از قیمت بازار نیز انجام می‌گرفت، کاهش نشان می‌دهد. برخی صرافان معتقدند: این اتفاق نشانه‌ای از انتقال تقاضا به اتاق ارزی است.

در این میان، اما بیان برخی اظهارات از جمله تاکید روز گذشته رییس کل بانک مرکز مبنی بر شکسته شدن مقاومت قیمتی بازار در روزهای آینده احتمال افت میزان خرید حواله را افزایش داده است. وی در حاشیه بازدید سرزده‌ای از مرکز مبادلات ارزی به خبرنگاران گفته با قدرتی که بانک مرکزی به این بازار وارد شده قطعا مقاومت بازار در مقابل این مرکز شکسته خواهد شد. در واکنش به این سخنان برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که از آنجایی که نادیده گرفتن این چنین سخنانی گاه موجب از دست دادن فرصت‌ها است، لاجرم عده‌ای در اعتماد به این وعده‌‌ها برای خرید حواله و افت احتمالی آتی قیمت، تعلل می‌کنند که ممکن است به کاهش قیمت‌ها بینجامد. این عده البته معتقدند که اگر تمایل به خرید و نگهداری ارز همسو با یک جریان انتظاری آغاز شده باشد، تاثیرگذاری برخی اولتیماتوم‌ها تاثیری درکنترل قیمت بازار ندارد.

به هر روی قیمت‌ها در بازار همچنان با روند جذب تقاضای حواله در مرکزمبادلات ارزی در نبرد است. اینکه بازار توان خود را تا چه زمانی در برابر قیمت‌های این مرکز می‌تواند حفظ کند. فاصله قیمتی بازار غیر رسمی با نرخ مبادله‌ای روز گذشته ،۴۰۰ تومان بود. معاون ارزی بانک مرکزی برای اثبات توانایی این مرکز زمان بیشتری خواسته است.

برخی از صرافان نیز البته خواستار آن هستند تاکنون که بانک مرکزی تمام توجه خود را به این مرکز معطوف داشته، نباید شرایط بازار آزاد را به حال خود رها کند. به گفته وی بر اساس تازه‌ترین خبر‌ها تزریقی در بازار ارز در روز‌های اخیر صورت نمی‌گیرد و در صورتی که قیمت دلار در بازار بخواهد روزی ۱۰۰ تومان افزایش داشته باشد، نمی‌توان به کنترل قیمت آن در آینده چندان امیدوار بود.

صراف‌ها دنبال افزایش نرخ نیستند

در این میان یک فعال بازار ارز با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی اقدام مناسبی در جهت پوشش تقاضای واقعی ارز است، گفت: قیمت فعلی ارز در بازار، غیرواقعی است و در صورتی که این مرکز جدی‌تر فعالیت کند، قیمت ارز کاهش خواهد یافت. وی که نظر مثبتی در مورد اتاق مبادلات ارزی دارد، اظهار کرد: اینکه در این مرکز ارز به متقاضی واقعی تحویل داده می‌شود اقدام مناسبی در جهت مدیریت بازار ارز است. با این اقدام متقاضی واقعی از دلال متمایز می‌شود و مصرف‌کننده واقعی ارز که همان واردکننده است می‌تواند نیاز ارزی خود را از این طریق تامین کند.

به گفته وی ارتباط صرافان با بانک‌ها و بانک مرکزی کم است که اگر این ارتباط بیشتر شده و پیرامون بازار ارز همفکری شود، بانک مرکزی بهتر می‌تواند بازار را کنترل کند. وی تاکید کرد: در صورتی که روند پرداخت ارز ادامه یافته و بیشتر شود و فعالیت اتاق معاملات ارزی موجب از بین رفتن نگرانی‌های متقاضیان ارز شود، این موضوع تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

قیمت‌های داخلی

روز گذشته دلار بازار آزاد از مرز ۲۸۰۰ تومان هم گذشت؛ در حالی که قیمت دلار در این مرکز ۱ تومان کمتر از ۲۴۰۰ تومان برای روز اول هفته تعیین شد. این فاصله ۱۶ درصدی البته انگیزه جذب مشتری به بانک‌ها رابالا می‌برد و صرافان را تنها به خرید و فروش فیزیکی اسکناس و پاسخ دادن به برخی تقاضاهای خرد مشغول می‌سازد. در این میان آنهایی که نمی‌خواهند مراودات ارزی و تجارت آنها چندان زیر ذره بین قرار گیرد از خیر بوروکراسی این مرکز و معامله با بانک‌های این مرکز صرف نظر خواهند کرد. این عده همچنان به کار با صرافی‌ها ادامه خواهند داد.

با افزایش ۱۰۸ تومانی قیمت دلار در ساعت ۳ بعد از ظهر روز گذشته قیمت سایر ارزها نیز با افزایش روبه‌رو شدند. روز گذشته یورو با ۱۶۰ تومان افزایش تا ۳۶۴۰ تومان گران شد. پوند انگلیس نیز با ۱۷۰ تومان رشد قیمت به رکورد ۴۵۲۰ تومان دست یافت. درهم امارات ۷۶۳ تومان اعلام نرخ شد و ۳۲ تومان گران شد. دلار کانادا و استرالیا نیز دیروز هر یک ۱۱۰ تومان گران شدند و به ترتیب ۲۸۶۰ تومان و ۲۹۳۰ تومان فروخته شدند.

در بازار همچنین بخش دیگری از نقدینگی‌های موجود صرف معاملات سکه و طلا می‌شود. روز گذشته قیمت سکه تا ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان بالارفت. در این روز سکه ۴۵ هزار تومان گران شد. سکه طرح قدیم نیز در همین محدوده ۴۴ هزار تومان افزایش قیمت ثبت کرد. نیم سکه ۵۵۷ هزار تومان شدو ۲۳ هزار تومان در یک روز افزایش قیمت ثبت کرد. ربع سکه نیز با ۱۲ هزار تومان افزایش بیشتر تا ۲۷۹ هزار تومان بالاآمده است.

در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۴۶۵۰ تومان افزایش تا ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان گران شد.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی برای تحویل فوری نسبت به قیمت بعداز ظهر جمعه ۱۲ دلار کاهش داشت. قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۷۷۱ دلار بسته شد. بر اساس یک نظر سنجی که توسط کیتکو انجام شده از میان ۲۴ پاسخ‌دهنده به نظرسنجی مذکور، ۲۰ نفر قیمت طلا را برای این هفته افزایشی ارزیابی کرده‌اند. در این میان ۲ نفر پیش‌بینی کاهش قیمت داشته و دو نفر نظر بی‌طرفانه داده‌اند. شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی همانند دفعات گذشته، دلالان شمش طلا، بانکداران سرمایه‌گذار، معامله گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکال بوده‌اند. افزایش فشارهای مالی و بحران بدهی‌ها در اروپا دلایل این پیش‌بینی اعلام شده است.

هشدار به خروج طلا

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تاکید بر اینکه سکه در روز پنج‌شنبه و جمعه حباب نداشته است، گفت: محاسبه نرخ سکه با ارز مرجع باعث خروج طلا از کشور خواهد شد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چرا قیمت سکه و طلا براساس ارز مرجع یا ارز غیرمرجع محاسبه نمی‌شود و ملاک بانک مرکزی قیمت ارز آزاد در بازار است، گفت: اگر قیمت سکه براساس قیمت دیگری جز قیمت ارز آزاد محاسبه شود باعث می‌شود تا طلا (به واسطه ارزان‌تر شدن قیمت نسبت به خارج از کشور) از کشور خارج شود، لذا باید قیمت سکه و طلا بر اساس ارز آزاد محاسبه شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که تنها واردکننده طلا و عرضه‌کننده سکه بانک مرکزی است و ظاهرا برای بانک مرکزی تنها ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی یا به تازگی ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارزی معتبر است، ولی طلا و سکه بر اساس ارز بازار آزاد محاسبه می شود و با این توجیه مسوولان بانک مرکزی معتقدند که قیمت سکه حباب ندارد.

وی درباره تاثیر احتمالی افزایش قیمت سکه و طلا بر اقتصاد و نرخ تورم افزود: طلا جزو‌ کالاهای اساسی و مایحتاج مردم نیست بلکه نوعی کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود؛ بنابراین تاثیر حداقلی دارد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: روز چهارشنبه قیمت سکه حباب داشت، اما روز پنج‌شنبه و جمعه قیمت‌ها متعادل بود و هیچ حبابی نداشت.

وی در خصوص مرکز مبادلات ارزی گفت: این مرکز تازه کار خودش را آغاز کرده است، برخی کارشناسان معتقدند: روند آن مثبت است و برخی دیگر معتقدند که آثار منفی در بازار دارد، اما به عقیده من باید به این مرکز فرصت داد تا پس از گذشت مدت‌زمانی درباره آن اظهار‌نظر کرد.