دنیای اقتصاد- واردکنندگان اولویت هفتم کالاهای وارداتی شامل کالاهایی همچون توتون و تنباکو خام، اتصالات زانویی، دوربین عکاسی، شیره و عصاره‌های نباتی، پودر کاکائو، مرکب چاپ و تحریر، پارچه‌های تار و پود، پودر نارگیل، لوله و پروفیل توخالی، ماشین‌های حساب، دستگاه صوتی و تصویری، چراغ و وسایل روشنی، خمیر کاکائو، کوارتز و ماشین‌های بافندگی از روز گذشته به جرگه حاضران در مرکز مبادلات ارزی پیوستند. دیروز قیمت دلار در این مرکز با یک تومان افزایش ۲۵۴۶ تومان تعیین شد. گفته می‌شود ارز صادرکنندگان نیز تا ۱۰ روز آینده وارد این مرکز خواهد شد. آخرین آمار ثبت‌سفارش‌ها در مرکز مبادلات ارزی اعلام شد

فروش ارز مبادله‌ای به گروه ۷ کالایی

گروه بازار پول- اختصاص ارز به گروه ۷ کالایی از روز گذشته در مرکز مبادلات ارزی کشور آغاز شده است. اولویت هفتم کالاهای وارداتی شامل کالاهایی همچون توتون و تنباکو خام، اتصالات زانویی، دوربین عکاسی، شیره و عصاره‌های نباتی، پودر کاکائو، مرکب چاپ و تحریر، پارچه‌های تار و پود، پودر نارگیل، لوله و پروفیل توخالی، ماشین‌های حساب، دستگاه صوتی و تصویری، چراغ و وسایل روشنی، خمیر کاکائو، کوارتز و ماشین‌های بافندگی است که متقاضیان این گروه کالایی نیز می‌توانند برای انجام کارهای خود و دریافت ارز به نرخ مبادله‌ای اقدام کنند.

بانک مرکزی از نزدیک به یک ماه پیش تا کنون، اتاق مبادلات ارزی را با هدف پاسخگویی به تقاضای آن دسته از مشتریانی راه اندازی کرد که با مشکلاتی در خرید ارز از بازار آزاد مواجه بودند. در این مرکز، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی که متعلق به شرکت پتروشیمی است، ۵/۱۴ درصد ارز حاصل از فروش نفت و درصد کمی ارز مربوط به صندوق توسعه ملی با نرخ

«مبادله‌ای» که دو درصد زیر بازار است عرضه می‌شود. بانک مرکزی ایران امیدوار است که با استقبال از این اتاق، نرخ ارز کاهش پیدا کند؛ چنانکه رییس کل بانک مرکزی در این باره گفته است که با توزیع ارز در این مرکز قیمت ارز کاهش پیدا خواهد کرد چون «بخشی از تقاضا از این مرکز تامین می‌شود و فشار تقاضا از بازار برداشته خواهد شد و کاهش تقاضا به طور طبیعی قیمت را کاهش خواهد داد.» در مرکز مبادلات ارزی، ارز برای متقاضیان و واردکنندگان گروه‌های کالایی سه تا ۸ به صورت غیر‌فیزیکی و حواله‌ای با ساز و کار خاصی فروخته می شود. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، تا پایان وقت اداری روز یکشنبه اقدامات مربوط به ۱۵۶ فقره ثبت‌سفارش در این مرکز انجام شده و به این ترتیب از ابتدای راه‌اندازی مرکز تاکنون ارز مورد نیاز دو هزار و ۷۱۹ ثبت‌سفارش تامین شده است.

تامین شرکت‌های مرتبط با اتحادیه اروپا

به گفته صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، تغییرات نرخ در مرکز مبادلات ارزی محدود است و این اطمینان را به تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، صادر‌کنندگان و سرمایه‌گذاران می‌دهد که ما درصدد ایجاد ثبات خوب در بازار هستیم و این هدف اولی بود که به آن رسیدیم. کریمی در گفت و گو با ایسنا و در پاسخ به این سوال که شرکت‌هایی که کشور‌های شان ذی‌نفع و در واقع برای اتحادیه اروپا هستند، برای تامین ارز چه خواهند کرد؟ گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه ما وضع کردند، در این تحریم‌ها دقیقا مشخص شده که کانال‌های نقل و انتقالات وجوه چگونه خواهد بود؛ ضمن اینکه راهکارهای دیگری هم برای تامین ارز مورد نیاز در آن کشورهای مقصد وجود دارد که این راهنمایی‌ها معمولا توسط شبکه بانکی کشور، بانک مرکزی و حتی از طریق اتاق بازرگانی به وارد‌کنندگان انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: از سویی تراز تجاری ما با اروپا و آمریکا بسیار پایین است؛ یعنی میزان صادرات و واردات‌مان نسبت به این کشورها در سطح بسیار پایینی قرار دارد؛ بنابراین از این نظر ما هیچ نگرانی نسبت به تامین ارز نداریم چون تقاضا پایین است. کریمی اضافه کرد: عمده تجارت ما با قاره آسیا و بخشی‌ با قاره آفریقا اتفاق می‌افتد.

به کنترل نرخ ارز در بازار نزدیک شدیم

وی در ادامه با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ایم که قیمت‌گذاری بر اساس متوسط نرخ بازار انجام می‌شود، اظهار کرد: مرکز مبادلات ارزی هم جزو این بازار است چون سهم عمده‌ای از این بازار را دارد؛ به عبارتی در این چارچوب قیمت‌گذاری عمدتا بر مبنای آن بخشی انجام می‌شود که سهم بیشتری دارد و چون مرکز مبادلات سهم بیشتری دارد؛ بنابراین می‌تواند قیمت‌گذار باشد، ضمن اینکه به قیمت بازار آزاد نیز توجه می کند چون ماخذ ما شبکه صرافی‌های مجاز است. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز در ادامه با تاکید بر اینکه هدف ما در ابتدای طرح همچنان که بارها اعلام کردیم کنترل نوسانات شدید نرخ در بازار است، گفت: ما به این هدف تا حدود زیادی نایل شدیم.

سقفی برای تخصیص ارز نداریم

وی در ادامه تاکید کرد: در مرکز مبادلات ارزی سقفی برای تخصیص ارز وجود ندارد. کریمی با بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی که متقاضی ثبت‌سفارش را انجام داد و صدور ثبت‌سفارش برای او صورت گرفت توسط سازمان توسعه تجارت میزان تقاضای ارز در آن درج شده است و همه آن سقف پرداخت می‌شود، ولی شاید در یک، دو یا سه مرحله این پرداخت صورت گیرد، ولی سقف را پرداخت می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه عرضه ارز در اینجا توسط شرکت‌های مشمول ماده ۲۷ قانون بودجه انجام می‌شود عنوان کرد: منابع ارزی دقیقا مشخص است و میزان یورو، یوآن، لیر، وون یا موارد دیگر مشخص شده است. وی ادامه داد: تامین تقاضاهای متقاضیان ارز در این مرکز به یورو وابسته به میزان عرضه ارز از سوی صادرکنندگان است و در آینده با توجه به اینکه تقاضاهای یورویی یکسری تقاضاهای خرد است و ارقام خیلی چشمگیر نیست این مرکز نسبت به تامین آن اقدام خواهد کرد. اولویت با «یورو» است. سخنگوی مرکز مبادلات ارز ادامه داد: منتها همان‌طور که قبلا نیز گفته بودیم در تامین نیازهای گروه‌های یک و دو یعنی کالاهای اساسی و دارویی عمدتا از کشورهای اروپایی انجام می‌شود و ما در اروپا باید یورو تخصیص بدهیم. بنابراین بانک مرکزی به عنوان اولویت نخست هدفش تامین گروه‌های یک و دو به یورو است و این مرکز اگر از سوی عرضه‌کنندگان یورو به عنوان منابع ارزی معرفی شود بر اساس تقاضایی که وجود دارد به آنها اختصاص می‌دهیم، ضمن اینکه یورو در جاهای مختلف است و این موضوع وابسته به آن است که بانک کارگزار خارجی مشتری که به این مرکز مراجعه می‌کند چه بانکی است.

همزمان رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اعلام تازه‌ترین تصمیمات ارزی دولت، از حذف اولویت‌های ۹ و ۱۰ از فهرست دریافت ارز مبادله‌ای خبر داده و گفته است: صادرکنندگان تا ۱۰ روز آینده ارز خود را با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی عرضه خواهند کرد. اولویت ۹ شامل ماشین آلات سواری پرمصرف، لوازم خانگی ضروری، موبایل و رایانه و اجزای آن و اولویت ۱۰ شامل کالاهای غیرضروری مثل لوازم خانگی غیرضروری، اسباب بازی، وسایل تزئینی و لوکس است. پیش از این برخی مسوولان اقتصادی کشور با انتقاد از واردات کالاهای غیرضروری به کشور، عنوان کرده بودند که اولویت‌های ۹ و ۱۰ کالایی ۱۲ میلیارد دلار واردات کشور را تشکیل می‌دهد.

عکس: آکو سالمی