گروه بازار پول- بانک مرکزی گزارش «بررسی وضع اقتصادی- ارزی کشورهای عمده» با نگاه ویژه به بازارهای «سهام، طلا و نفت» را منتشر کرد. در این گزارش با اشاره به وضعیت اقتصادی آمریکا در هفته گذشته عنوان شده که این وضعیت «دورنمای متناقضی از خود به نمایش گذاشت.» بنا به این گزارش، فدرال رزرو در گزارش ماهانه خود از اقتصاد آمریکا موسوم به «کتاب بژ» (Beige Book) رشد اقتصادی این کشور را کند توصیف کرد و حتی در برخی از شهرها از جمله نیویورک وضعیت اقتصادی رو به وخامت گذارده بود. در این گزارش رشد اقتصادی بخش مسکن مطلوب ارزیابی شده بود؛ اما بخش مصرف و صنعت تغییر مناسبی را ثبت نکرد. سایر گزارش‌های ارائه شده از جمله شاخص قیمت واردات و تولید‌کننده بر روند افزایش قیمت‌ها با توجه به افزایش قیمت نفت خام تاکید داشتند که البته هنوز نگران‌کننده نیست؛ اما سطح اعتماد مصرف‌کننده با توجه به شاخص دانشگاه میشیگان/رویترز بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافت. تعداد متقاضیان بیمه بیکاری نیز در هفته منتهی به ۶ اکتبر کاهش مناسبی را تجربه کرد تا تاییدی بر کاهش نرخ بیکاری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باشد.

منطقه یورو

بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش به اقتصاد منطقه اروپا پرداخت و نوشت: در آن سوی آتلانتیک در منطقه یورو همچنان نگرانی‌ها در مورد مشکلات بدهی حوزه یورو به قوت خود باقی بود. هر چند وزرای دارایی این منطقه به اقدامات اسپانیا در مورد ایجاد تحولات اقتصادی دلگرم بودند و معتقدند که این کشور به کمک مالی احتیاج نخواهد داشت؛ اما کاهش مجدد رتبه اعتباری این کشور توسط موسسه « S&P» سبب کاهش دسترسی این کشور به بازارهای تامین مالی خواهد شد و نیاز این کشور به دریافت کمک را افزایش خواهد داد. خانم کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول بر اعطای زمان بیشتر به اسپانیا و یونان برای کاهش کسری بودجه تاکید کرد تا چند صباحی بازارهای مالی را آرام سازد، اما آمارهای اقتصادی این منطقه هنوز نگران‌کننده بود و رشد تولیدات صنعتی همچنان به روند منفی خود ادامه داد. در گزارش بانک مرکزی اروپا اقتصاد این منطقه دچار ضعف برشمرده و زمان آغار رشد مثبت اقتصادی نیمه دوم ۲۰۱۳ پیش‌بینی شده است. در بازار طلا روند کلی کاهش ارزش فلز زرد به نمایش گذاشته شد. پیش بینی روند کاهش رشد اقتصاد جهانی از جمله در کشور چین، تقاضای تورمی طلا را کاهش داد. البته دلیل عمده کاهش ارزش طلا را باید تقویت دلار در روزهای ابتدایی هفته دانست. در اواخر هفته نیز انتشار آمارهای مطلوب در اقتصاد آمریکا به روند نزولی قیمت طلا کمک کرد؛ اما با توجه به اینکه هم‌اکنون دارایی‌های شرکت‌ها فعالی در بازار طلا به حداکثر خود رسید، به نظر می‌رسد تقاضای طلا همچنان بالا باشد؛ اما بر خلاف طلا، با توجه به گسترش تنش‌های سیاسی بین ترکیه و سوریه و همچنین با وجود برخی نگرانی‌ها در خاورمیانه قیمت نفت خام روند صعودی تجربه کرد که به نظر می‌رسد در هفته جاری نیز این روند ادامه یابد.

بزرگ‌ترین افت هفتگی قیمت طلا

نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نیویورک در محدوده هزار و ۷۵۴ دلار و ۵۵ سنت تا هزار و ۷۵۵ دلار و ۳۹ سنت برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. طلا روز دوشنبه به روند کاهشی قیمت در روز جمعه ماقبل ادامه داد و بزرگ‌ترین افت دو روزه از ماه اوت تاکنون را رقم زد. دلار آمریکا نیز در این روز از کمترین سطح قیمتی دو هفته گذشته خود افزایش یافت، دلیل این افزایش، بیشتر بودن احتمال بهبود وضعیت اقتصادی در آمریکا نسبت به اروپا و آسیا بود. افزایش نرخ دلار دلیلی برای کاهش قیمت طلا بود. در این روز مشخص شد که دارایی‌های طلا در « ETP»‌ها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی) رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رسانده و به ۷۲۵/۷۴ میلیون اونس رسیده است. در مجموع در سال ۲۰۱۲ ، میزان دارایی‌ها ۷/۵ میلیون اونس افزایش یافته است. طلا در روز سه شنبه برای سومین روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد. هشدار شدیداللحن صندوق بین‌المللی پول پیرامون رشد اقتصاد جهانی و نگرانی پیرامون کاهش رشد اقتصادی در چین، انگیزه خرید طلا به منظور پوشش تورم را کاهش داد. هجوم یونانی‌های معترض به خیابان‌ها که برای اعتراض به عدم تعهد مرکل به کمک‌های بیشتر به این کشور صورت گرفته بود نیز همراه با تضعیف یورو، طلا را با افت قیمت روبه‌رو کرد. کاهش نیم درصدی طلا در این روز قیمت هر اونس را به ۱۷۶۴ دلار رساند. در روز چهارشنبه طلا برای چهارمین روز متوالی افت قیمت را تجربه کرد. بازگشت نگرانی‌ها پیرامون بحران بدهی حوزه یورو و نگرانی بیشتر پیرامون کندی رشد اقتصاد جهانی، تقاضای طلا به عنوان پوشش تورم را کم و به افت قیمت فلز زرد منجر شد. از سوی دیگر در این روز نظرسنجی از سوی موسسه رویترز صورت گرفت که بر اساس آن اکثریت تحلیلگران به رشد قیمت‌های طلا در بلندمدت رای داده بودند. در روز پنج‌شنبه فلز رد با افزایش قیمت روبه‌رو شد. افزایش ارزش بازار سهام آمریکا و صعود قیمت دیگر کالاها، باعث شد که طلا به چهار روز متوالی افت قیمت پایان دهد. در این روز طلا همسو با یورویی حرکت کرد که کاهش رتبه اعتباری چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه از سوی آن نادیده گرفته شد. طلا در روز جمعه در حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد و بزرگ‌ترین افت روزانه در دو ماه گذشته را به ثبت رساند. بهبود شاخص تمایلات مصرف‌کننده در آمریکا و آمار اشتغال این گمانه‌زنی‌ها را دامن زد که برنامه فوق انبساطی فدرال رزرو در مدت زمان کوتاه تری پایان خواهد یافت، این موضوع عاملی در جهت کاهش ارزش طلا محسوب می‌شود. در مجموع قیمت طلا، با در نظر گرفتن قیمت‌های ابتدا و انتهای هفته، در این هفته افت ۵/۱ درصدی را تجربه کرد و بزرگ‌ترین افت هفتگی از ژوئن سال جاری تاکنون را رقم زد.