فاطمه بهادری - تازه‌ترین زمان عرضه سهام بانک‌های دولتی مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اعلام شد. بانک ملت به عنوان اولین بانک حدود سه تا پنج درصد از سهام خود را برای کشف قیمت در تاریخ یازدهم آذرماه امسال (حدود دو هفته آینده) در بورس عرضه خواهد کرد. سهام بانک صادرات یک هفته بعد از بانک ملت در تاریخ بیستم آذر ماه عرضه خواهد شد تا استقبال مردم از یک بانک با گستردگی بیش از سه هزار و ۵۰۰ شعبه سنجیده شود.

در این میان بانک تجارت با توجه به افزایش ماموریت‌اش برای گشایش اعتبارات، از جمله بانک‌های دارای مزیت محسوب می‌شود که در تاریخ دوم دی ماه به بورس می‌رود. تاریخ عرضه سهام بانک رفاه که هنوز وضعیتش به لحاظ دولتی بودن و مشخص نیست، در بیستم دی ماه خواهد بود. سازمان تامین اجتماعی که مدعی مالکیت بر بانک رفاه است ۹۶درصد از سهام بانک رفاه را در اختیار دارد و معتقد است با چنین وضعیتی ضرورتی برای عرضه سهام این بانک وجود ندارد.

هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه سهام پست بانک وجود ندارد. براساس مقررات بورس شرکت متقاضی ورود به بورس باید حداقل سه سال سودده باشد که پست بانک به علت زیان‌دهی‌اش در سال گذشته در جدول زمانی عرضه سهام بانک‌های دولتی حضور ندارد. تقریبا کارهای اولیه بانک‌هایی که باید در بورس عرضه شوند به اتمام رسیده است. علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس، نیز از پیشنهاد طرحی برای بازپرداخت بدهی دولت به نظام بانکی توسط شرکت متبوعش به دولت خبر داد و گفت: براساس این پیشنهاد به بانک‌ها اجازه داده می‌شود که به متقاضیان خرید سهام شرکت‌ها تسهیلات غیرنقدی پرداخت کنند.وی با اشاره به واگذاری بانک‌ها در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: واگذاری سهام بانک‌ها مستلزم اصلاح ساختار آنها است، همچنین حل مسائل بانک‌هایی که واگذار نخواهد شد حایز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت بورس با تاکید بر این که در تمام دنیا این گونه نیست که مردم برای خرید سهام شرکت‌ها نقدا پولی را پرداخت کنند، گفت: هدف سیاست‌های کلی نیز تشویق پس‌انداز بوده به عبارت دیگر واگذاری قسطی سهام به مردم است. مدیرعامل شرکت بورس نیز جزئیات و نحوه واگذاری قریب‌الوقوع دو بانک دولتی را تشریح کرد. علی رحمانی ابراز داشت: به علت تعطیلی برخی روزها و هم‌زمانی با جلساتی مهم عرضه سهام ۴ بانک با یک هفته تعویق انجام خواهد شد و بر این اساس در ۱۱ و ۲۰‌آذر سهام دو بانک ملت و صادرات و در روزهای ۲ و ۱۸‌دی سهام بانک تجارت و رفاه عرضه خواهند شد. وی در رابطه با سرمایه بانک‌ها گفت: با توجه به سرمایه اندک و ۵۰‌میلیارد تومانی پست بانک و برخی دیگر از بانک‌ها از مسوولان مربوطه خواسته شده است تا نسبت به افزایش سرمایه قبل از عرضه سهام در بورس اقدام کنند.

به گفته رحمانی سرمایه بانک رفاه ۸۹‌میلیارد تومان، بانک ملت هزار و ۳۱۰‌میلیارد تومان و بانک‌های صادرات و تجارت کمتر از هزار میلیارد تومان است. مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به این سوال خبرگزاری فارس که آیا بازار سهام کشش عرضه سهام این بانک‌ها را دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط موسسات بانکی و وضعیت بازار سهام، کشش برای عرضه سهام این بانک‌ها وجود دارد؛ اما با این حال قبل از عرضه شرایط بازار سنجیده خواهد شد و تقاضاها بررسی می‌شود. رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر فروش سهام بانک‌ها در بورس به چگونگی عرضه بستگی دارد که در این مقوله از شعب بانک‌ها در سراسر کشور استفاده خواهد شد. وی افزود: چنانچه بازار از شرایط مناسبی برای عرضه سهام بانک‌ها برخوردار نباشد، حداکثر ۳‌درصد از سهام برای کشف قیمت عرضه خواهد شد.