وام ۵۵۰میلیون دلاری بانک جهانی به دو پروژه فاز دوم فاضلاب تهران و آبرسانی روستایی که مدت‌ها قبل در دولت گذشته مطرح شده بود، بالاخره توسط کمیته فنی بانک جهانی تایید شد.

مجدی نامجو، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص اقدامات مناسب صورت گرفته در زمینه جذب اعتبارات بانک جهانی به خبرگزاری فارس گفت: اقدامات مناسب در دولت نهم موجب شد تا بانک جهانی با پرداخت ۵۵۰میلیون دلار وام به دو پروژه فاز دوم فاضلاب تهران (۲۵۰میلیون دلار) و پروژه آبرسانی روستایی (۳۰۰میلیون دلار) موافقت کند. به گفته وی، این پروژه‌ها به تایید تیم فنی بانک جهانی نیز رسیده است.

بنابراین گزارش، آخرین وامی که توسط هیات‌مدیره بانک جهانی برای جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است، به تاریخ ۲۶ مه ۲۰۰۵ میلادی بر می‌گردد. بانک جهانی در این روز، پرداخت وام ۳۴۴میلیون دلاری به دو پروژه بهسازی شبکه آب و فاضلاب در شهرهای شمالی ایران را به تصویب رسانده بود و تا امروز دیگر هیچ وامی توسط این بانک به کشور ما اختصاص نیافته است.

اوایل سال ۸۵ دیداری بین طهماسب مظاهری، معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاون بانک جهانی انجام شده بود که در این دیدار پرداخت هرگونه وام جدید بانک جهانی به ایران منوط به تصویب سند همکاری‌های سه ساله ایران و بانک جهانی موسوم به CAS شد.

در این دیدار که در حاشیه اجلاس بهاره بانک جهانی برگزار شده بود، طهماسب مظاهری تاکید کرد که سند مذکور به زودی نهایی و به هیات مدیره بانک جهانی جهت تصویب ارائه می‌شود.

پورتمن، معاون بانک جهانی نیز در این دیدار به لزوم رایزنی ایران برای رفع برخی موانع موجود جهت تسهیل اعطای وام به ایران تاکید کرد.