بانک‌ها به فعالیت قرض‌الحسنه‌ای خود ادامه می‌دهند

در پی داغ‌ترشدن بازار قرعه‌کشی حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه در بانک‌های دولتی، جوایز آنها نیز همچنان لوکس‌تر و با ارزش‌تر از همیشه در پیش است؛ این در حالی است که اولین بانک قرض‌الحسنه کشور در آستانه تاسیس و بازگشایی است و هنوز تکلیف قوانین و مقررات آن نیز روشن نشده است. به گزارش ایسنا، یکی از اهداف تاسیس بانک قرض‌الحسنه، متمرکزشدن حساب‌های قرض‌الحسنه در این بانک و جداسازی این بخش از سایر عملیات بانکی بود؛ اما به‌رغم بیان این اهداف از سوی مسوولان، قرار است بخش قرض‌الحسنه همچنان در بانک‌ها حضور داشته باشد.

این امر در حالی نمایان می‌شود که بانک‌های تجاری کشور که قصد واگذاری سهام آنها وجود دارد، بیشتر از سایر بانک‌هایی که در اختیار دولت باقی می‌مانند نسبت به دریافت مبالغ قرض‌الحسنه و برگزاری قرعه‌کشی اقدام می‌کنند و با نزدیک شدن فصل واگذاری‌ها، سرعت خود را آنچنان بالا برده‌اند که مردم دچار سردرگمی شده‌اند!

استفاده از ابزار پیامک در فراخوانی مردم برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه و شرکت در قرعه‌کشی و پیش‌بینی نوع و تعداد جوایز نیز به تازگی به این بازار شکل دیگری بخشیده است که به طور حتم در این میان درآمد دیگری نیز عاید آنها خواهد شد.

قرار است چهار بانک کشور به زودی به بخش خصوصی واگذار شوند و این امر نیز ثابت شده است که بخش خصوصی حاکم بر بانک‌ها به هیچ وجه تمایلی برای فعالیت در بخش قرض‌الحسنه ندارد؛ اما گویا این چهار بانک قصد دارند قبل از ورود به بازار خصوصی‌ها کوله بار خود را ببندد و توشه راه را بردارند.

برگزاری یک قرعه‌کشی و اعطای جوایز قرض‌الحسنه از سوی بانک‌ها نیازمند سهم دو درصدی از منابع جمع‌آوری شده است که قرار بود از دست آنها گرفته شود تا در پی آن نرخ سود تسهیلات قرض‌الحسنه از چهاردرصد به دودرصد برسد. اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه هدف قبلی که مبنی‌بر حذف قرعه‌کشی در بانک‌های تجاری و سوق دادن آن به سمت بانک قرض‌الحسنه نیز بود، محقق نشد.

برای رفع این ابهامات از غلامرضا مصطفی‌پور، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه، دلایل این دسته از اقدامات بانک‌های تجاری و محقق نشدن اهداف تاسیس بانک قرض‌الحسنه پرسیده شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تمام امور قرض‌الحسنه بانک‌ها به بانک قرض‌الحسنه محول نخواهد شد، گفت: چنین چیزی تاکنون تکلیف نشده است و بعید به نظر می‌رسد که این چنین شود.

وی دلیل این امر را نیاز هر بانک برای فعالیت در دو بخش جاری و پس‌انداز قرض‌الحسنه عنوان کرد و افزود: احتمال اینکه چنین مساله‌ای در آینده اتفاق بیافتد، وجود ندارد.

به گفته وی به این ترتیب هم بانک قرض‌الحسنه و هم سایر بانک‌ها به فعالیت قرض‌الحسنه مبادرت می‌ورزند.

مصطفی‌پور در پاسخ به این سوال که قرار بود در پی اعطای تسهیلات با نرخ کارمزد دو درصدی قرعه‌کشی بانک‌ها منتفی شود؛ اما چنین نشد، توضیح داد: تسهیلات قرض‌الحسنه هیچ سودی ندارد و فقط کارمزدی در حد چهار درصد دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تدوین دستورالعمل‌ها و تعیین ضوابط و مقررات جوایز قرض‌الحسنه صورت نگرفته است و فقط مراحل اولیه تاسیس بانک قرض‌الحسنه در حد اخذ مجوزها و ثبت بانک طی می‌شود.

به‌این ترتیب تا زمان تاسیس این بانک یعنی روز ولادت امام رضا (ع) باید منتظر ماند تا دیگر مراحل آن نیز طی شود و تکلیف و نحوه اعطای جوایز قرض‌الحسنه و افتتاح حساب آن در میان بانک‌ها مشخص شود. چندی پیش معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک همایش اعلام کرده بود که قرعه‌کشی در بانک‌ها به قماربازی تبدیل شده است.