هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی اعلام کرد که در پی تصویب قطعنامه جدید تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا نیز در حال تدارک اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران است که برای نخستین‌بار شامل بانک‌های ایرانی نیز می‌شود. به گزارش ایسنا، اشپیگل ادامه داد: وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا امروز (دوشنبه) در بروکسل، درباره‌ چگونگی ادامه‌ سیاست این اتحادیه‌ در برابر ایران به بحث خواهند نشست. اتحادیه اروپا می‌خواهد با اعمال فشارهای شدیدتر، جمهوری اسلامی ایران را به کوتاه آمدن در مناقشه‌ هسته‌ای‌اش با غرب وادار سازد. دولت آلمان با این امر موافق است و همه‌ ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز این مجازات‌ها را همراهی خواهند کرد. به این ‌ترتیب ادعا شده است که حساب‌های بانکی مربوط به ایران، از جمله حساب‌های شعبه‌های بانک ملی ایران که در آلمان مشغول به فعالیت هستند، مسدود خواهد شد. بنا به این گزارش، حساب‌های شخصی برخی افراد و شرکت‌هایی نیز که با برنامه‌های هسته‌ای ایران مرتبط هستند، مسدود می‌شوند. بانک‌های ملی و صادرات از جمله موسسات مالی ایران هستند که شورای امنیت سازمان ملل در آخرین قطعنامه‌ خود خواهان زیر نظر گرفتن فعالیت‌های آنها شده است. اما اتحادیه‌ اروپا گامی فراتر گذاشته و می‌خواهد حساب‌های بانکی این دو موسسه را مسدود کند.

با این‌حال هنوز روشن نیست که در نشست آتی وزیران خارجه اتحادیه اروپا تصمیمی رسمی در این باره اتخاذ خواهد شد یا نه؟ برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص ابراز تردید کرده‌اند.

وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا در حالی امروز در بروکسل گردهم می‌آیند که چگونگی ادامه‌ سیاست اتحادیه‌ اروپا در برابر ایران در پی تصویب قطعنامه‌ جدید شورای امنیت، یکی از موضوعات بحث این نشست خواهد بود.

براساس گزارش سایت خبری اشپیگل، در خصوص اعطای اعتبارات بازرگانی از سوی بیمه‌ دولتی «هرمس» به ایران، محدودیتی به‌وجود نخواهد آمد. شرکت دولتی هرمس، صادرات شرکت‌های آلمانی به ایران را بیمه می‌کند. برلین اعلام کرده است که این کار کماکان ادامه خواهد یافت، اما میزان آن حداکثر ۵/۷‌میلیون یورو خواهد بود.