رییس کل بیمه مرکزی از راه‌اندازی اولین شرکت بیمه تعاونی در سال‌جاری درصورت انجام اقدامات لازم مشترک توسط وزارت تعاون و بیمه مرکزی خبر داد.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص تاسیس شرکت تعاونی بیمه سهامی ‌عام و همکاری بیمه مرکزی در این خصوص با بخش تعاونی گفت: برای تاسیس این شرکت در تاریخ ۲۲/۸/۸۷ اطلاعاتی به بیمه مرکزی ایران توسط وزارت تعاون ارسال شد و علاوه بر آن نماینده تام‌الاختیار این شرکت نیز به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران معرفی شد.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران با اشاره به فرم‌های تقاضای تاسیس شرکت‌های بیمه عنوان کرد: بر این اساس حجم سرمایه این شرکت باید بالغ بر ۲۸‌میلیارد تومان باشد که موسسان این شرکت تاکنون ۸۳‌درصد آن را تعهد کرده‌اند و‌ درصدد هستند ۱۷‌درصد مابقی آن را نیز از طریق پذیره‌نویسی تامین کنند، البته خود موسسان بر این عقیده هستند که سرمایه آنها به صورت نقد تامین شود. به گفته وی، حدود ۵۰ شخص حقوقی شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اتحادیه‌های تعاونی‌ها خواستار تاسیس چنین شرکت بیمه تعاونی هستند.

فرشباف ماهریان در بیان آخرین وضعیت تاسیس این شرکت، اظهار داشت: طرح اساسنامه نهایی شرکت توسط وزارت تعاون به بیمه مرکزی ایران ارائه شده بود که بیمه مرکزی نیز اساسنامه را پس از انجام اصلاحات لازم به نماینده تام‌الاختیار شرکت تحویل داد. وی گفت: پس از آن نیز اساسنامه نهایی شرکت باید توسط کارگروه مربوطه به بیمه مرکزی تحویل داده می‌شد که این کار صورت نگرفته است. به عبارت دیگر، باید اساسنامه نهایی پس از تصویب در هیات مدیره شرکت مذکور تحویل بیمه مرکزی ایران شود، البته گویا اساسنامه نهایی تهیه شده اما به بیمه مرکزی ارائه نشده است. رییس کل بیمه مرکزی ایران تصریح کرد: همچنین برنامه جامع عملیاتی شرکت نیز به بیمه مرکزی ارائه نشده است و مدیران فنی شرکت شامل اشخاص، اموال و مسوولیت نیز که باید مورد تایید بیمه مرکزی باشند، به ما معرفی نشده‌اند. وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامات مذکور انجام شود، امسال شاهد تاسیس چنین شرکتی به عنوان شرکت بیمه تعاونی خواهیم بود. فرشباف در پاسخ به این مطلب که بخش تعاون مطرح می‌کند که بیمه مرکزی ایران اعتقادی به تاسیس شرکت تعاونی بیمه سهامی‌عام ندارد و معتقد به تاسیس شرکت بیمه سهامی‌عام است؟ عنوان کرد: در تعاریف بیمه، تعاون وجود نداشت، اما با این وجود بیمه مرکزی ایران مکانیزم تعاونی را در درون شرکت‌های خود با توجه به ابلاغیه اصل ۴۴ و همچنین بحث توزیع عدالت اجتماعی ایجاد کرد. وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف که بخش تعاون نیز در صنعت بیمه سهم داشته باشد، بیمه تعاون به رسمیت شناخته شد، به نحوی که هم‌اکنون مکاتبات آن نیز در حال انجام است. رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: تمام تلاش بیمه مرکزی ایران این است که تمام مکانیزهای مورد نیاز برای تاسیس شرکت بیمه تعاونی را فراهم نماید و هیچ مخالفتی از سوی بیمه مرکزی برای تاسیس این شرکت وجود ندارد. وی اضافه کرد: به منظور برقراری توزیع عدالت اجتماعی، اگر در اعمال مدیریت این شرکت‌ها تفاهماتی وجود دارد، آنها می‌توانند تقاضاهای خود را به بیمه مرکزی ارائه دهند و بیمه مرکزی نیز به آنها کمک خواهد کرد.