بانک ملی 105‌ درصد منابع‌ خود را تسهیلات داد

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: دو‌هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور نیازمند سرمایه در گردش هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمودرضا خاوری، رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های کشور‌ افزود: بانک ملی متعلق به همه ملت ایران است و سعی دارد با نگاهی جامع و حرفه‌ای به همه گروه‌های اقتصادی خدمات اثربخش را به دور از تعلقات سیاسی و با طراحی سیاست‌های اقتصادی کشور ارائه کند.

وی با بیان این مطلب که بانک‌ها می‌توانند ۸۰‌درصد جذب منابع را برای تسهیلات در نظر بگیرند، افزود: بانک ملی نزدیک به ۱۰۵‌درصد نسبت به منابع‌اش تسهیلات به فعالان اقتصادی ارائه کرده است که این از نگاه اجتماعی بسیار خوب است و از لحاظ نظام بانکی امیدواریم با طراحی استانداردهای پذیرفته شده بانکی، شرایط را برای جامعه جوان و جویای کار فراهم‌تر سازیم.

مدیرعامل بانک ملی ایران بهبود وضعیت، سرعت، صحت و استحکام معاملات تقویت مبانی کارشناسی در امور حقوقی و اعتباری و محاسبه و مدیریت ریسک، کارآمدی نظام شناسایی را از برنامه‌های ساماندهی منابع و مصارف بانک ملی اعلام کرده و تقویت کیفی سیستم‌های نظارتی و کنترلی، جهش در اجرای برنامه‌های انفورماتیک و تعمیم بانکداری الکترونیک و توسعه کمی و کیفی امکانات

اطلاعاتی و ارتباطی را از برنامه‌های بانک در سال جاری عنوان کرد.

خاوری، وجود بانک‌های خصوصی را برای اقتصاد جامعه هم نعمت و هم ضرورت دانسته و گفت: ضرورت وجود این نوع بانک‌ها به جهت ایجاد توان رقابتی در عرصه بانکداری و نعمت از جهت ایجاد فرصت بهره‌برداری از منابع مالی و نیروی انسانی در جامعه بوده است و در کل بانک‌ها باید از یک قانون (قانون پولی و مالی) تبعیت کنند و تکلیف بانکداری چه خصوصی و چه دولتی مشخص باشد.

وی عدم مدیریت بر سرمایه و منابع پشتیبانی و ابزارها و مصارف و وجوه در بانک‌های دولتی را از عمده‌ترین مشکلات بانک‌های دولتی دانست و وجود قانون یکسان را فرصت و تدبیر مناسب، برای بانک‌های دولتی بیان کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران، کمک به واحدهای اقتصادی کشور که به دلیل کمبود منابع مالی قادر به تولید کامل نیستند و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام و بررسی توجیه اقتصادی و برگشت منابع مالی بانک در این خصوص را از سیاست‌های جدید بانک ملی برشمرد.

وی ساماندهی ابنیه قدیمی و دارایی‌های ثابت، تجدید نظر در مکان‌یابی برخی از شعب و بهبود شیوه‌های تدارک و تامین نیازهای واحدهای بانکی و تعامل با مشتری را از برنامه‌های جدید بانک ملی ذکر کرد.

وی میزان اعطای تسهیلات بانک ملی در استان گیلان را ۱۵۰‌درصد عنوان کرد و گفت: در کل کشور ۲‌هزار طرح نیمه تمام شناسایی شده که نیاز به سرمایه در گردش داشته و بانک در تلاش است تا با ۴۰‌هزار‌میلیارد ریال اعتبار بتواند این طرح‌ها را به ظرفیت برساند که سهم استان گیلان ۱۸۱ طرح نیمه تمام با میزان اعتبار ۲۹‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان است.

خاوری، تحریم بانک‌ها توسط اتحادیه اروپا را تقلید کورکورانه از عنادورزی آمریکا با ایران ذکر کرد و گفت: آنها هیچ سندی مبنی بر تخلف یا ضعف از سیستم بانکی ما نداشته و ندارند و در کل با سیاست‌های مقابله‌ای که داشته‌ایم در کل فعالیت‌های ما تاثیر چندانی نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اساس کار ما بانکداری بدون ربا بوده و معتقدیم سیاستگذاران ما در برنامه‌های خود همواره در چارچوب مقررات به تکالیف خود عمل می کنند.