رییس فدراسیون سوئیس در رابطه با اسرار بانکی در نظام مالی سوئیس گفته هیچ چیز در این زمینه نسبت به گذشته تغییر نکرده است و به‌رغم اینکه فدراسیون سوئیس به تازگی تعهد کرده است فعالیت‌های مالی و بانکی خود را با معیارها و استانداردهای مورد نظر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را منطبق کند، اسرار بانکی در این کشور همچنان به قوت خود باقی است. به گزارش بینا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از سی کشور صنعتی از جمله ژاپن، ‌آمریکا ،‌کانادا و کشورهای بزرگ اروپا تشکیل شده است. سوئیس که به خاطر اسرار بانکی در نظام مالی خود، از طرف گروه بیست تحت فشار قرار دارد تعهد کرده است تا پایان سال دو‌هزار و نه،‌ با انعقاد قراردادهای مالیات‌های مضاعف، فعالیت‌های نظام بانکی خود را با معیارها و مقررات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سازگار کند. سوئیس در این راستا ملزم شده است شفافیت کامل در فعالیت‌های بانکی خود به وجود آورد، با دیگر کشورها و سازمان‌های مالی اطلاعات پولی و مالیاتی رد و بدل کند تا شرایط برای حذف نام این کشور از فهرست خاکستری بهشت‌های مالیاتی فراهم گردد. سران کشورهای عضو گروه بیست دوم آوریل گذشته در لندن در نشستی راه‌های ارتقای شفافیت و کارآیی نظام مالی بین‌المللی را به منظور جلوگیری از وقوع بحران‌های مالی جدید بررسی کردند. سران گروه بیست در این نشست تدابیری برای مقابله با بهشت‌های مالیاتی یا همان کشورهایی که همکاری لازم را در چارچوب نظام مالی بین‌المللی به عمل نمی‌آورند، اتخاذ کردند. بهشت مالیاتی به کشورهایی اطلاق می‌شود که نظام مالی محکمی ندارند و ضمن جذب سرمایه‌های بزرگ خارجی، خواسته یا ناخواسته شرایط مناسبی برای فرار از پرداخت مالیات برای افراد و شرکت‌های دارنده حساب فراهم می‌کنند.

دولت سوئیس آوریل گذشته با استفاده از حق وتو خود از تصویب مبلغ یکصد و سی و شش‌هزار یورو که به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اختصاص یافته بود جلوگیری کرد تا به این ترتیب اعتراض خود را نسبت به گنجانده شدن نام این کشور در فهرست خاکستری بهشت‌های مالیاتی نشان دهد.

سوئیس در سال‌های اخیر به خاطر عملکرد نامناسب خود در زمینه مالی مورد انتقاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی قرار داشته است. آلمان در نشست اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در اکتبر سال دو‌هزار و هشت در پاریس خواستار آن شده بود که نام سوئیس در فهرست «سیاه» این سازمان گنجانده شود؛ چراکه به اعتقاد مقامات آلمان، نظام مالی ‌سوئیس شرایطی را فراهم کرده که برخی از مالیات‌دهندگان آلمانی تحریک شده‌اند به منظور فرار از مالیات،‌ دارایی‌های خود را به این کشور منتقل کنند.

در مجموع بیست و سه کشور اعلام کرده‌اند قصد دارند توافقنامه‌های مالیات مضاعف با کنفدراسیون سوئیس امضا کنند. تاکنون شش کشور آمریکا، دانمارک، نروژ، فرانسه، مکزیک و یک کشور دیگر که مقامات سوئیس نامش را فاش نکرده‌اند، قراردادهایی مشابه با فدراسیون سوئیس امضا کرده‌اند.

وجود اسرار بانکی در سوئیس موجب جذب سرمایه‌های عظیم خارجی می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند آبادانی و پیشرفت سوئیس تا اندازه زیادی از منافع مالی هنگفتی که از این راه به دست می‌آید،‌ تامین می‌شود. سوئیس و لوکزامبورگ که غالب اوقات از طرف سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به علت داشتن یک نظام بانکی غیر شفاف با انتقاد روبرو هستند از شرکت در نشست بین‌المللی مبارزه با «بهشت‌های مالیاتی» که اکتبر گذشته در پاریس برگزار شد، خودداری کردند. بحران مالی و اقتصادی جهان که نظام بانکی بسیاری از کشورها را مختل کرده، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا برای مبارزه با بهشت‌های مالیاتی که اسرار و رموز بانکی حرف اول را در آن می‌زند، بیشتر از پیش عزم خود را جزم کنند.