گروه بازار پول- مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده بانک اقتصادنوین با حضور بیش از ۹۶‌درصد سهامداران این بانک برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۸۷ این بانک به تصویب سهامداران این بانک رسید. به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین، بر اساس تصویب سهامداران این بانک برای دوره مالی یاد شده به ازای هر سهم ۳۶۰‌ریال سود پرداخت می‌کند.

احمد طاهری، مدیرعامل بانک اقتصادنوین در مجمع عمومی عادی سالانه این بانک در گزارشی به سهامداران این بانک گفت: رویکرد مهم و اساسی بانک اقتصادنوین در زمینه بهبود و توسعه خدمات و فعالیت‌ها، برنامه مدیریت برمبنای هدف (MBO) است که در دستور کار ستاد و شعب این بانک قرار گرفته است و در اولین تجربه، این دوره با موفقیت برگزار شده و کماکان پیگیری خواهد شد.

وی افزود: اجرای طرح مدیریت بر مبنای هدف تنها به نیت جذب منابع نیست، بلکه در راستای بهبود کیفیت، توسعه خدمات و تعامل با مشتریان است، به طوری که در نهایت به جلب رضایت موثر مشتریان منتهی خواهد شد.

وی در ادامه به دستاوردها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بانک اقتصادنوین در سال ۱۳۸۷ در مقایسه با سال قبل از آن به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته که افزایش ۵۹‌صدم درصدی نسبت کفایت سرمایه، رشد ۴۰‌درصدی مانده سپرده‌ها، رشد ۲۰‌درصدی مانده تسهیلات اعطایی، رشد ۷۱‌درصدی سود خالص، گسترش شبکه شعب، توسعه و شکوفایی در حوزه بانکداری بین‌المللی، تجدید رتبه اعتباری و ارزیابی مجدد بانک توسط موسسه رتبه‌سنجی بین‌المللی Capital Intelligence و انتخاب مجدد به عنوان بانک برتر جمهوری اسلامی ایران از سوی نشریه یورومانی از جمله این موفقیت‌ها است.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در تشریح جزئیات موفقیت‌ها و دستاوردهای این بانک در سال گذشته گفت: مانده سپرده‌های نزد بانک اقتصادنوین در پایان سال ۱۳۸۷ به ۸۷‌هزار و ۳۸۱‌میلیارد ریال رسید که در مقایسه با ۶۲‌هزار و ۵۴۷‌میلیارد ریال سپرده جذب شده در سال قبل از آن ۴۰‌درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: تسهیلات اعطایی بانک اقتصادنوین نیز در سال گذشته با رشد ۲۰‌درصدی به ۶۴‌هزار و ۱۶۴‌میلیارد ریال رسید. این بانک در سال ۱۳۸۶ بالغ‌بر ۵۳ هزار و ۶۱۲‌میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده بود.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین درباره تعداد مشتریان این بانک گفت: تا پایان سال گذشته ۳‌میلیون و ۴۴۰‌هزار و ۲۲۷ نفر به عنوان مشتری با بانک اقتصادنوین در ارتباط بوده‌اند که این افراد بیش از ۵‌میلیون حساب نزد بانک اقتصادنوین افتتاح کرده‌‌اند.

طاهری در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به الگوهای بازاریابی نوین در بانک اقتصادنوین گفت: حرکت بر اساس اصول بازاریابی خلاق و بازاریابی تک‌به‌تک (تمرکز برای افزایش سهم از مشتریان)، افزایش سهم بازار در حوزه تجهیز منابع، بازاریابی محصولات و خدمات جدید طراحی شده و اجرایی کردن آنها در شعب، تخصصی کردن و تفکیک بازاریابی اختصاصی و شرکتی از بانکداری خرد، نیاز‌سنجی و رضایت‌سنجی ادواری مشتریان درباره خدمات بانک، ایجاد گروه مشتریان بزرگ و تمرکز بر آنها، ارائه آموزش‌های تخصصی به ویژه به کارکنان جدیدالاستخدام، طراحی خدمات و محصولات متعدد، متنوع و متفاوت برای مشتریان ویژه بانک، توجه به بازار و رقبا در جهت گسترش سهم بازار و پیشرو بودن در عرصه‌های مختلف و حمایت از مشتریان ویژه و هماهنگ‌سازی برنامه‌های تبلیغات و بازارافزایی از جمله برنامه‌های حوزه بازار یابی و ارتباط با مشتریان بانک اقتصادنوین در سال گذشته بوده است.

طاهری در ادامه درباره اقدامات اجرایی و پژوهشی صورت گرفته در گروه مطالعات و مدیریت ریسک این بانک در سال گذشته گفت: «بانک اقتصادنوین در مسیر اجرای بسته سیاستی - نظارتی بانکی در سال ۱۳۸۷ و با توجه به مفاد ماده ۳۸ بسته مزبور که مقرر می‌دارد» بانک‌ها با اصلاح مدیریت مالی خود، آمادگی خود را برای پذیرفتن و اعمال استانداردهای «بال ۲» فراهم کنند، اقداماتی نظیر آموزش کارکنان، اصلاح نسبت‌های مالی، افزایش کنترل‌های داخلی و مدیریت ریسک جامع (اعتباری، بازار و عملیاتی) را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: اقدامات مذکور در ارتباط با طراحی ساختار و چارچوب مدیریت ریسک جامع (ERM) و نظام کنترل داخلی و استقرار نرم‌افزار مدیریت ریسک بر اساس مقررات کمیته بال، انجام شده است.

وی افزود: بانک اقتصادنوین با همکاری شرکت سوئیسی کامپیوکو به طراحی و توسعه نرم‌افزار مدیریت ریسک تحت عنوان SWART اقدام کرده است. این نرم‌افزار یک نرم‌افزار آماده و از قبل طراحی شده، نبود و دقیقا متناسب با شرایط بانک اقتصاد نوین طراحی شده است.

وی گفت: این نرم‌افزار از منابع معتبر بین‌المللی الگوبرداری، طراحی و بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در ادامه با اشاره به دامنه مناسب گستردگی شعب این بانک گفت: در سال گذشته ۴۰ شعبه به تعداد شعب این بانک اضافه شد و تعداد شعب این بانک در پایان سال ۱۳۸۷ به ۲۲۰ شعبه رسید.

وی از منطقه‌بندی شعب این بانک به ۱۰ منطقه خبر داد و افزود: شعب تهران به ۴ منطقه و شعب شهرستان بانک اقتصادنوین به ۶ منطقه تقسیم شده است که این منطقه‌بندی زمینه را برای نظارت و هماهنگی بیشتر شعب و واحد‌های ستادی این بانک فراهم کرده است.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در گزارش خود به سهامداران این بانک به آخرین دستاوردهای نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانکداری الکترونیکی اشاره کرد و گفت: شبکه پول و پرداخت الکترونیکی، شبکه ارتباطات داده‌ای، نرم‌افزار بانکداری الکترونیکی، سامانه‌های اطلاعاتی عملیاتی، خدمات امداد شعب و مشتریان، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و نوآوری و توسعه محصول عناوین اقدامات صورت گرفته در این حوزه در سال ۱۳۸۷ است.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در تشریح وضعیت شاخص‌های بانکداری الکترونیکی در این بانک در سال ۱۳۸۷ گفت: تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک اقتصادنوین در پایان سال گذشته به ۳‌میلیون ۴۴۰‌هزار و ۲۲۷ نفر رسید که در مقایسه با ۳‌میلیون و ۸‌هزار و ۵۰۷ مشتری این حوزه در سال قبل از آن ۱۴‌درصد رشد نشان می‌دهد. تعداد خودپردازهای این بانک نیز از ۵۲۲ دستگاه در پایان سال ۱۳۸۶ به ۶۵۰ در پایان سال گذشته رسید که ۲۵‌درصد رشد داشته است.